• Supertrio

    Fjärde barnet, hur är det att gå från tre till fyra?

    Ni som har fyra barn. Som rubriken lyder, hur var skillnaden från att gå från tre till fyra barn? Hur var övergången? Något som var extra svårt? Värt att tänka på? Vilka praktiska ändringar fick ni göra? Boende? Bil? Kom gärna med tips och trix:)

  • Svar på tråden Fjärde barnet, hur är det att gå från tre till fyra?
  • Gasellen87

    Jag fick mitt fjärde barn för knappt två veckor sedan så är ganska ny på fyra barn. Men än så länge tycker jag inte det är så stor skillnad. Tänker att det beror på hur tätt man har dem och hur de är. Det enda vi behövde innan hon föddes var en större bil, men det var på gränsen innan oxå. Vi bor i en villa med fyra sovrum men har även en inredd källare där ett av barnen senare kan ha sitt rum. Så vi behöver inte flytta till större.

    Mina barn är födda -13, -15, -20 och -22. så har ett litet glapp mellan dem vilket underlättar många saker då de stora gärna hjälper till med de små. Sen kommer ju de små behöva åka med mer på storas aktiviteter såsmåningom. Allt tar väll lite längre tid kanske, det kommer gå åt lite mer mat osv. Vi planerade dock inte för en fyra utan hon valde att komma ändå :)

  • assistent 13

      Fick köpa större bil och köpte en minibuss med 9 platser tog ut 2 av dom  för att få plats till två barnvagnar.  Huset var redan stort nog  . Fick också ha en syskonvagn .

  • Supertrio
    Gasellen87 skrev 2022-03-15 19:31:21 följande:

    Jag fick mitt fjärde barn för knappt två veckor sedan så är ganska ny på fyra barn. Men än så länge tycker jag inte det är så stor skillnad. Tänker att det beror på hur tätt man har dem och hur de är. Det enda vi behövde innan hon föddes var en större bil, men det var på gränsen innan oxå. Vi bor i en villa med fyra sovrum men har även en inredd källare där ett av barnen senare kan ha sitt rum. Så vi behöver inte flytta till större.

    Mina barn är födda -13, -15, -20 och -22. så har ett litet glapp mellan dem vilket underlättar många saker då de stora gärna hjälper till med de små. Sen kommer ju de små behöva åka med mer på storas aktiviteter såsmåningom. Allt tar väll lite längre tid kanske, det kommer gå åt lite mer mat osv. Vi planerade dock inte för en fyra utan hon valde att komma ändå :)


    Stort grattis till fyran:) Skönt att höra att det än så länge inte är någon större skillnad. Våra barn är födda -15, -17 och -21 och skulle gärna vilja blir gravid relativt snart så att nr4 blir född -23. Gillar tanken med två kullar och att det är två år emellan barnen i respektive kull. Ser att du har samma ungefär, funkar det bra tycker du?:)

    Vi bor dock i lägenhet i en storstad (en fyra på 113kvm) men har planer på att köpa hus så småningom när marknaden är bättre. Hur tänker ni kring ekonomi? De flesta säger att det blir väldigt mycket dyrare med fyra barn? Speciellt när de blir äldre.. 
  • Supertrio
    assistent 13 skrev 2022-03-15 19:58:06 följande:

      Fick köpa större bil och köpte en minibuss med 9 platser tog ut 2 av dom  för att få plats till två barnvagnar.  Huset var redan stort nog  . Fick också ha en syskonvagn .


    Smart med plats för vagnar!
  • Guldnovan

    Största förändringen var från bil till Carawelle. Vi hade två stora hundar samtidigt. Huset var redan stort nog. 

  • Gasellen87
    Supertrio skrev 2022-03-15 20:53:41 följande:
    Stort grattis till fyran:) Skönt att höra att det än så länge inte är någon större skillnad. Våra barn är födda -15, -17 och -21 och skulle gärna vilja blir gravid relativt snart så att nr4 blir född -23. Gillar tanken med två kullar och att det är två år emellan barnen i respektive kull. Ser att du har samma ungefär, funkar det bra tycker du?:)

    Vi bor dock i lägenhet i en storstad (en fyra på 113kvm) men har planer på att köpa hus så småningom när marknaden är bättre. Hur tänker ni kring ekonomi? De flesta säger att det blir väldigt mycket dyrare med fyra barn? Speciellt när de blir äldre.. 

    Tack :) ja, jag tycker det är bra med två kullar. Som sagt de stora vill gärna hjälpa till och klarar sig även bra själva med mycket av praktiska saker. Jag tycker 2 år är en bra ålderskillnad och känner att de har glädje av varandra iaf när de är små. Nu är det lite mer sisådär mellan de stora men vet inte om det vart annorlunda om de vart av samma kön. Har flicka, pojke, pojke, flicka. Så äldsta tycker mest att lillebror på 2 år yngre är i vägen och jobbig. 

    Små barn behöver ju inte så mycket utrymme men klart man kanske behöver större med åren :) när de kommer upp i tonåren behöver de ju sina egna utrymmen på ett annat sätt.


    Vi planerade egentligen inte för en fyra utan va ganska nöjda med tre. Hon är en liten hoppsan, en väldigt välkommen sådan. Så vi har inte funderat så mycket på ekonomin egentligen då vi har utrymme för fler barn rent ekonomiskt. Båda har fasta relativt välbetalda jobb. Det är ju en till vid alla aktiviteter osv, men en mer eller mindre känns inte så farligt. Vad gäller kläder och sånt så finns det mycket att ärva/låna av syskon och kusiner. Alla kommer inte vara i tonåren samtidigt när man har två kullar. När våra yngsta är 11 och 13 så är de stora 20 och 18 år. 


    Jag tänker att det blir vad man gör det till Och man ångrar aldrig ett barn. Känner ni att ni har plats, ekonomi och kärlek för en till så finns det inga hinder :)

Svar på tråden Fjärde barnet, hur är det att gå från tre till fyra?