• JohnM987

Lämplig ålder att ta med barnen på längre resa

Hej,
    jag och min fru har sedan något år tillbaka varit intresserade av att besöka Japan. Vi har börjat spara undan lite pengar och kommer ha råd att åka sommaren 2023. Våra barn kommer då vara 9 resp 6 år gamla. Vi funderar på om det är en bra ålder att resa så långt med barn eller vi bör vänta nåt år till? Vi vill att barnen  ska tycka det är kul och få ut något av den samt ha minnen när det blir äldre. 

Förra sommaren var vi Rom med dem men de tyckte mest det var jobbigt med värmen och att vi skulle gå så mycket. Kändes som att dagarna gick åt till att leta lekplatser och barnvänliga restauranger och i slutändan hade barnen haft roligare i vår stuga i Småland kom vi fram till.
    Några erfarenheter?

• Svar på tråden Lämplig ålder att ta med barnen på längre resa
  • Anonym (Saga)

Jag har haft noll intresse för att resa med mitt barn nu när han är litet. Tänker att det bara blir jobbigt för barnet och begränsande för oss. Däremot var jag på en längre jobbresa i Latinamerika innan pandemin bär han var 2,5 och det var roligt för oss alla. Vi hyrde då lägenhet och kunde ta det lugnt, han fick besöka parker, se exotiska djur, äta massa spännande frukt och paletas, lära sig prata lite spanska och så. Hade inte pandemin kommit så skulle jag nog rest mer med honom. Han har också varit mycket i sitt andra hemland i Östeuropa och det har varit roligt, men mest för att besöka släktingar och prata andra språket. 

Längre resor som är också för hans skull har vi tängt göra när han är i dina barns ålder. Jag tänker att då är de stora nog att förstå och ha behållning av resan, och komma ihåg den. Däremot får man nog ändå anpassa till barnen, tex att inte resa när det är för varmt och inte klämma in för mycket varje dag. Typ en vuxenaktivitet, och sen lek och ta det lugnt. 

• Anonym (Man50)

Ungar i den åldern 
    vill inte dom mest leka och bada äta glass å godis å bara  få vara ?
    typ all inklusive resa 

åka runt en massa å titta på kyrkor eller affärer tröttnar de snabbt på 

trötta , rastlösa ungar är jobbigt 

• Anonym (Kalle)

Jag va i Japan 2019 och snett framför mig satt det ett par med barn det yngsta va kanske 6mån. när vi hade lyft så satte personalen upp en typ en säng som ungen kunde sova i. Det är stora plan man flyge i. Jag hade gott om ben utrymme satt riktigt bra. 

• Anonym (xxx)
    JohnM987 skrev 2022-03-17 21:28:32 följande:
    Lämplig ålder att ta med barnen på längre resa

Hej,
    jag och min fru har sedan något år tillbaka varit intresserade av att besöka Japan. Vi har börjat spara undan lite pengar och kommer ha råd att åka sommaren 2023. Våra barn kommer då vara 9 resp 6 år gamla. Vi funderar på om det är en bra ålder att resa så långt med barn eller vi bör vänta nåt år till? Vi vill att barnen  ska tycka det är kul och få ut något av den samt ha minnen när det blir äldre. 

Förra sommaren var vi Rom med dem men de tyckte mest det var jobbigt med värmen och att vi skulle gå så mycket. Kändes som att dagarna gick åt till att leta lekplatser och barnvänliga restauranger och i slutändan hade barnen haft roligare i vår stuga i Småland kom vi fram till.
    Några erfarenheter?

Det blir nog samma sak i Japan, att ni får leta barnvänliga aktiviteter och restauranger. 
    Jag hade inte gjort det. Japan är så pass långt bort samt så annorlunda, att åker man dit vill man verkligen utforska landet och dess kultur. Och det gör man bäst genom att antingen bo där en längre tid (då behöver man inte stressa) eller utan så små barn.
  • Anonym (Fia)

Jag har rest massor med mina barn och när mina äldsta var 7 och  9 reste vi runt i USA. Funkade toppen. Klart att man får anpassa sig efter barnen men de kan även ha glädje av sådant man själv vill se om man gör det till ett äventyr. Jag har dock aldrig känt som er när de var mindre att de hade haft de bättre i sommarstugan än med på resan så våra ingångsvärden är ju lite olika. De får inte ut samma av resan som en vuxen men samlar erfarenhet och upplevelser som blir en del av deras identitet när de växer upp. Sommarstugan ger annan erfarenhet och ger andra avtryck  identiteten tänker jag. Inget bättre eller sämre bara olika. Att resa med äldre barn alltså typ 17åring och 15åring kan jag uppleva svårare för de vill styra mycket mer, är mer svårlockade från kompisar, inte lika enkla och uppskattar kanske inte museum eller dyl jag vill gå på. Så på ett sätt anpassar vi vårt resande mer nu än när de var små. Men alla barn, unga och vuxna är olika =]

• Anonym (Fia)

En annan positiv sak med att resa med barn är att vi fått ta del av andra länders kultur som är stängd för dem utan barn. Ex i lekparken träffar man andra föräldrar som tipsar om barnvänliga aktiviteter, vi har bjudits in till barneven, och ser andra delar av staden som när vi reser med äldre barn eller bara vuxna inte kommer upplevas. Var tid har sin charm.

• fjanten

Själv har jag jättebra minnen från resor till Berlin, Hamburg, Paris, Nice, Oslo och en massa andra ställen från när jag var 6-10 år. Visst gjorde vi en del barnvänliga saker (t.ex. eurodisney), men mest var det att besöka kyrkor och diverse "kulturella" platser. Jag tyckte dock att det var roligt redan som barn Våra barn reser vi ganska mycket med (innan pandemin), och blandar barnvänligt med sånt vi vuxna tycker är spännande (men även våra barn tycker det är kul att besöka museum, kyrkor o.s.v.). Så det beror nog ganska mycket på barnen och föräldrarna. Man kan ju dela upp sig lite också. Senast vi var i Köpenhamn var det någon utsällning om Genghis Khan som min man och vår son gärna ville se - då hittade jag på annat med de andra barnen medans.

• Gameofthrones

Jag har rest med mina barn sen födsel men det är pga naturliga skäl. Familj, släkt och vänner.

Så för mig har det aldrig varit ett problem. Det krävs mer planeringar än en resväska för vuxna.

Man ska bara ha tålamod. Men vi är vana så vi reser bara med mer planeringspersiktiv. 

• Gameofthrones

När barnen är större enklare och planera. Man ska inte hålla på dom en "turist"

Utan gå promenera, gå på restaurang, museum, eller vad nu man är intresserad av, planera inte så mkt med småbarn utan ta det för det är. Att det är varm det är varmt i Sverige med på somrarna. Hur gör ni då? Exempelvis? 

Svar på tråden Lämplig ålder att ta med barnen på längre resa