• Anonym (Besvikenmor)

    13-årig dotter röker

    Vad gör man när man kommit på sin 13-åring med att röka?

    pratat med henne men hon blånekar och blir arg

  • Svar på tråden 13-årig dotter röker
  • Anonym (K)
    Anonym (O) skrev 2022-03-19 12:31:37 följande:
    månader är dock en väldigt lång tid för en 13-åring
    Det är exakt det som är meningen!
  • Anonym (O)

    Omöjligt svåra straff leder inte till något konstruktivt. Du måste ställa krav som 13-åringen klarar av och ser en ände på för att det ska ge något.


     


    Anonym (K) skrev 2022-03-19 13:40:07 följande:
    Det är exakt det som är meningen!
  • Anonym (K)
    Anonym (O) skrev 2022-03-19 13:59:31 följande:

    Omöjligt svåra straff leder inte till något konstruktivt. Du måste ställa krav som 13-åringen klarar av och ser en ände på för att det ska ge något.


     


    Det tar tid att bygga upp ett förtroende!
  • Anonym (Sts)
    Anonym (O) skrev 2022-03-19 13:59:31 följande:

    Omöjligt svåra straff leder inte till något konstruktivt. Du måste ställa krav som 13-åringen klarar av och ser en ände på för att det ska ge något.


     


    Precis. Överdrivna straff kan leda helt motsatt effekt, där barnet istället rymmer och/eller söker alternativa sätt att tjäna pengar på. Respekt går åt båda hållen.
  • Anonym (O)
    Anonym (K) skrev 2022-03-19 17:52:46 följande:
    Det tar tid att bygga upp ett förtroende!
    Och då ger man, om man inte är tillräckligt gammal, upp.  Du måste ställa krav och mål som en 13-åring klarar av och kan överskåda.
  • Anonym (K)
    Anonym (O) skrev 2022-03-19 18:03:12 följande:
    Och då ger man, om man inte är tillräckligt gammal, upp.  Du måste ställa krav och mål som en 13-åring klarar av och kan överskåda.
    Det är inte någon självklarhet att en 13-åring ska ha särskilt många förmåner alls, som t ex månadspeng. Visar man att man inte är pålitlig så får man stå för följderna. Du kan tjata om ungens ålder bäst du vill, det ändrar ingenting.
  • Anonym (O)
    Anonym (K) skrev 2022-03-19 18:10:20 följande:
    Det är inte någon självklarhet att en 13-åring ska ha särskilt många förmåner alls, som t ex månadspeng. Visar man att man inte är pålitlig så får man stå för följderna. Du kan tjata om ungens ålder bäst du vill, det ändrar ingenting.
    Jag säger inte att barnet inte ska få indragna förmåner, det jag pratar om är hur länge, det behöver ju vara rimliga följder i proportion till barnets ålder om det ska ge något konstruktivt. Dröjer belöningen för länge så har det ju ingen effekt att bättra sig, i 13-åringens perspektiv.
  • Glinda från Oz

    Klart hon bli arg hon är 13 år, tonåringar är sådana det är en del av att växa upp och ditt jobb är att sätta gränser. Ta ifrån henne alla pengar så hon inte kan köpa cigaretter, vill eller behöver hon något går ni tillsammans och köper det. 

  • Anonym (K)
    Anonym (O) skrev 2022-03-19 18:38:57 följande:
    Jag säger inte att barnet inte ska få indragna förmåner, det jag pratar om är hur länge, det behöver ju vara rimliga följder i proportion till barnets ålder om det ska ge något konstruktivt. Dröjer belöningen för länge så har det ju ingen effekt att bättra sig, i 13-åringens perspektiv.
    Ja där kan jag hålla med dig, att det ska vara rimliga följder. Men ett barn som röker, ett barn verkligen, visar ju att hen inte kan vara betrodd med hur mycket frihet som helst. Dvs hur fritt man får umgås med vänner framför allt. Vilken frihet man har med pengar. Säger inte att man inte kan ge barnet saker som hon (hen) annars hade velat ha, men isf under kontrollerade former. Aldrig att jag skulle ge en krona fritt i det läget som kan användas att köpa cig för. Och hur har hon ens fått tag i dem...? Men, att ljuga är det värsta i den här situationen. Ett sånt förtroende tar tid att bygga upp, så är det bara.
  • Anonym (A)
    Glinda från Oz skrev 2022-03-19 22:35:57 följande:

    Klart hon bli arg hon är 13 år, tonåringar är sådana det är en del av att växa upp och ditt jobb är att sätta gränser. Ta ifrån henne alla pengar så hon inte kan köpa cigaretter, vill eller behöver hon något går ni tillsammans och köper det. 


    Håller med
Svar på tråden 13-årig dotter röker