• MaddieG

    Lång

    Jag tycker att jag är ganska lång är 1,60 blir chockad när mina vänner och kollegor säger att jag är kort.


    Ap vad anses en som är 1,60 vara? Lång/kort?

  • Svar på tråden Lång
  • flygrl

    @TS: Kollade just upp medellängden för svenska kvinnor och den är tydligen 166 cm och då är du lite under medellängd och ganska kort. Men jämfört med mig som bara är 155 cm är du faktiskt lång. Fast jag tycker det är rätt ok va både 155 cm som jag eller 160 cm som du. Precis som det är ok va 180 cm eller nåt annat för den delen.


    Studentpappa skrev 2022-03-20 08:04:05 följande:

    Sambon är 1,58cm och når inte alla hyllor i köket, skulle inte säga att man är lång då inte


    1,58 cm??? Nä, då är man verkligen inte lång. Du får se upp så hon inte blir tagen av en gråsparv eller drunknar i kaffekoppen. Typ. :P
  • DominantPoly
    flygrl skrev 2022-03-20 17:32:39 följande:

    @TS: Kollade just upp medellängden för svenska kvinnor och den är tydligen 166 cm och då är du lite under medellängd och ganska kort. Men jämfört med mig som bara är 155 cm är du faktiskt lång. Fast jag tycker det är rätt ok va både 155 cm som jag eller 160 cm som du. Precis som det är ok va 180 cm eller nåt annat för den delen.


    1,58 cm??? Nä, då är man verkligen inte lång. Du får se upp så hon inte blir tagen av en gråsparv eller drunknar i kaffekoppen. Typ. :P
    155 cm, så de flesta ser ner på dig.
  • flygrl
    DominantPoly skrev 2022-03-20 17:44:23 följande:
    155 cm, så de flesta ser ner på dig.
    Eftersom jag är kort så ja. Eller menade du se ner på som förakta?
  • DominantPoly
    flygrl skrev 2022-03-20 19:04:53 följande:
    Eftersom jag är kort så ja. Eller menade du se ner på som förakta?
    Det var egentligen ironiskt, jag tror inte det är någon vidare nackdel att vara kort som tjej. Är det någon nackdel rent social?
  • flygrl
    DominantPoly skrev 2022-03-20 20:10:40 följande:
    Det var egentligen ironiskt, jag tror inte det är någon vidare nackdel att vara kort som tjej. Är det någon nackdel rent social?
    Jag antog det kunde va ironiskt men va inte helt säker där. Känner en man som är typ 2 meter som brukar skämta om att han ser ner på andra, lite samma grej.

    Visst finns det situationer av mer praktiskt slag då det vore bra va längre som när man ska komma åt nåt på översta hyllan eller se bättre på konsert men i övrigt är det som sagt ok. Killar/män verkar inte ha nåt emot det haha. :P
  • Kvinna1989

    Jag är 160cm och min sambo och pappan till mitt barn är över 190cm, så ska bli spännande att se hur kort/lång vår dotter blir.

    Många tycker de ser roligt ut att en kortis och en lång går hand i hand ;D

  • flygrl
    Kvinna1989 skrev 2022-03-20 21:50:04 följande:

    Jag är 160cm och min sambo och pappan till mitt barn är över 190cm, så ska bli spännande att se hur kort/lång vår dotter blir.

    Många tycker de ser roligt ut att en kortis och en lång går hand i hand ;D


    Kul. Och spännande att se hur det blir ha ha.
  • Embla twopointoh
    MaddieG skrev 2022-03-20 02:00:45 följande:
    Lång

    Jag tycker att jag är ganska lång är 1,60 blir chockad när mina vänner och kollegor säger att jag är kort.


    Ap vad anses en som är 1,60 vara? Lång/kort?


    För att vara Sverige är du absolut inte lång. Jag är 163cm och anses av både mig och andra vara kort.

    När jag är i Japan dock, känner jag mig kanske inte direkt lång, men i alla fall medellång. Glad
  • Kexsmula

    Jag tycker du är kort, är själv 166 cm och upplever mig själv som hyfsat kort/medelmåttig. Tycker dock inte längden spelar så stor roll.

  • enola
    Kvinna1989 skrev 2022-03-20 21:50:04 följande:

    Jag är 160cm och min sambo och pappan till mitt barn är över 190cm, så ska bli spännande att se hur kort/lång vår dotter blir.

    Många tycker de ser roligt ut att en kortis och en lång går hand i hand ;D


    Jag är 165 cm och min sambo precis två meter. Vi har en son som är snart tre år och av allt att döma brås på sin far (eller snarare är en klon av honom) och tur är väl det, för han brukar hävda att "blir han under en och nittio så är det inte mitt barn! Då får vi göra en ny!" 
  • MaddieG
    enola skrev 2022-04-01 22:52:10 följande:
    Jag är 165 cm och min sambo precis två meter. Vi har en son som är snart tre år och av allt att döma brås på sin far (eller snarare är en klon av honom) och tur är väl det, för han brukar hävda att "blir han under en och nittio så är det inte mitt barn! Då får vi göra en ny!" 
    Fast 165 då är dununge kort utan typ medel
  • enola
    MaddieG skrev 2022-04-06 00:23:52 följande:
    Fast 165 då är dununge kort utan typ medel
    Tänkte mer på längdskillnaden :)
Svar på tråden Lång