• Hemlig81

Hjälp, skilsmässa

Hej
    Jag och min man ska skilja oss och han ska kompensera mig för förlorad pension under alla år vilket är ca 450 000:-.
    Nu menar han på att den uträknade summan ska delas lika så jag bara ska få 225 000.

Vill ej koppla in jurist i dagsläget utan vill försöka komma överrens. Rent lagmässigt har jag rätt till halva hans företag men då skulle han gå i personlig konkurs.

Hur ska man tänka? Tips?

• Svar på tråden Hjälp, skilsmässa
  • Hemlig81
    S23 skrev 2022-03-21 18:51:28 följande:

Ledsen att jag är nyfiken ts men hur många år har du egentligen varit hemma med barn för att förlora så mycket pensionsmässigt?

Sedan är frågan om det verkligen är självklart att han skall stå för hela din förlorqde pension?
    Ni är två om att ha valt att du skall vara hemma, och ni båda får ta smällen i förlorad inkomst och pension. Om han skall kompensera hela din pension så tar det väldigt mycket på hans sparpengar. Det är inte orimligt att tänka att ni båda skall förlora lika mycket ekonomiskt på att du var hemma. Tänker du så så är det inte orimligt att dela lika. Han förlorar 225.000 iom att han för över pengar till din pension och du förlorar 225.000 i sparpengar som du lägger på din pension. Detta förutsätter naturligtvis även att ni delat lika på allt annat inkomstbortfall under din ledighet 

Saken är den att jag gav detta förslag istället för att kräva hälften av aktierna i hans firma och det är mycket. Flera miljoner  
  • S23
    Hemlig81 skrev 2022-03-21 19:07:31 följande:
    Saken är den att jag gav detta förslag istället för att kräva hälften av aktierna i hans firma och det är mycket. Flera miljoner  
    Ja och isf kommer han billigt undan. Han har kunnat lägga sin tid (på bekostnad av din inkomst då du varit hemma med barn) i sitt företag och på så sätt tjänat en jävla massa pengar.
    Tittar man utifrån det hade jag kanske inte nöjt mig med enbart kompensation för pension. 
    Har han kompenserat dig för inkomstbortall när du varit hemma? om inte så är det rimligt att han kompenserar detta nu. Har han arbetat så pass mycket att detta gått ut över din frihet? alltså du fått sköta allt med hem och barn och inte kunnat ha ett eget liv? 

Du kan ju som sagt kräva halva hans företag så på så sätt har han ju inte mycket att sätta emot gällande pensionen. Men jag förstår som sagt hur han tänker om man tar bort faktumet hur han kunnat bygga upp sitt företag och att du faktiskt har rätt att ta del av det 
  • LadyJane
    S23 skrev 2022-03-21 19:06:06 följande:
    Jag har inga åsikter om att vara hemma lönge med barn om det är vad du tror. jag kommer själv vara hemma länge men finns inte en chans att komma upp i så stor summa som ts eftersom man som någin skrivit tidigare kompenseras de fyra första åren av barnets liv.

I övrigt tycker jag som sagt att ts bör kontakta en jurist. jag spekulerade enbart i att det ändå finns viss logik i hur mannen tänker.
    Det var just det... spekulerar... Vilket betyder tyckande och faktiskt moraliserande.
  • S23
    LadyJane skrev 2022-03-21 19:14:23 följande:
    Det var just det... spekulerar... Vilket betyder tyckande och faktiskt moraliserande.
    Vi är överrens om att ts bör kontakta jurist. Det betyder inte att ts inte kan ha nytta av olika infallsvinklar på detta.
  • Drottningen1970
    Hemlig81 skrev 2022-03-21 19:07:31 följande:
    Låter oerhört korkat. Dessa miljoner har han kunnat dra in just för att du skött markservice och barn, som en liten fool. Och nu när ni ska separera så tänker du nöja dig med lite pensionskompensation. Patetiskt.
  • LadyJane
    S23 skrev 2022-03-21 19:21:34 följande:
    Vi är överrens om att ts bör kontakta jurist. Det betyder inte att ts inte kan ha nytta av olika infallsvinklar på detta.
    Oombedda synpunkter och spekulationer?
    Knappast.

• S23
    LadyJane skrev 2022-03-21 19:50:52 följande:
    Oombedda synpunkter och spekulationer?
    Knappast.
    Om du syftar på frågan om hur länge hon varit hemma så visst är det oombett. Ts har heller inte svarat på detta vilket är fullt rimligt. jag var helt enkelt bara nyfiken med tanke på att jag själv vet hur mycket jag kommer förlora i pension på mina åt hemma. vilket inte är i närheten av en summa på 450.000

i övrigt har ts bett om råd gällande hur hon skall tänka. Så där är knappast råd och spekulationer oombedda 
  • anonimus

Börj med att kontakta en jurist och räkna ut vad du är berättigad till. Sen betyder det inte att du ska kräva det du har rätt till men det är en bra utgångspunkt för att förhandla.
    Nu pratar du bara om pensionen men hur ser det ut med boende, förlorat inkomst, ??
    Det är tack vare dig att han har kunnat tjäna alla sina miljoner så varför har du mindre rätt till dem än han? Börja tänka lite mer på dig själv och dina barn och inte bara på honom. För jag antar att han inte kommer att ha barnen halva tiden? Låter inte som han har tid till det. Och då hamnar allt på dig i fortsättningen med. Du kanske inte kan ta jobbet du så gärna vill ha med bättre lön pga arbetstider, du kanske får ta alla besök i vården, all vab, ?

Stå på dig och tänk även på framtida förlust! Inte bara det som har varit!

• Mimosa86
    Drottningen1970 skrev 2022-03-21 19:26:54 följande:
    Låter oerhört korkat. Dessa miljoner har han kunnat dra in just för att du skött markservice och barn, som en liten fool. Och nu när ni ska separera så tänker du nöja dig med lite pensionskompensation. Patetiskt.

Håller med, TS har ju möjliggjort hans karriär genom att ansvara för barn och hem, självklart ska hon ha en del av kakan. Annars så är det ju ett kvitto på att hennes arbete (som förmodligen inkluderar även kvällar och helger md barn) inte är värt något.

• Hotelliggaren
    Drottningen1970 skrev 2022-03-21 19:26:54 följande:
    Låt mig gissa: TS har troligen levt massor av år på de pengar företaget dragit in. Med all säkerhet är det hans företag som betalat alla lån, bilar, mat, resor, barnens omkostnader. Kanske även lite guldkant för henne med goda viner och fina kläder? Det låter på dig som att han har levt koppan och hon har fl´örsakat allt. Om han inte jobbade i företaget och hon tog hemmet hade det aldrig funkat. Hon har knappast varit lottlös i detta. Jag fattar att hon vill ha komp för pensionen som inte blir inbetald när man gör oavlönat hemmajobb. Men ingen ska väl tro att han sitter på en massa miljoner på företagets konton? Ett företag har sina tillgångar investerade i olika typer av resurser som är en förutsättning för avkastningen, Det är pengar som inte finns i realiteten. Tar man ut dem slutar företaget gå med plus. Se det som att han har ett jobb, hon har det inte. När hon skaffat ett jobb är de kvitt. Båda sitter med lön.
Svar på tråden Hjälp, skilsmässa