• VerklighetsFisken

    Varför är du inte vegan?

    Hej,


    Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.


    Tre frågor.


    1. Kan du vara en djurälskare och bidra till allt elände som djuren får gå igenom för ditt nöja, alltså smak.


    2. Vad är den moraliska skillanden mellan en hund och en gris. Varför skall hundar älskas och ges liv men inte grisar.


    3. Varför är du inte vegan?


    Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

    Jag försöker inte sätta dit något eller påpeka något, utan jag är genuint intresserad.


     


    Tack!


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-21 16:24
    Jag skulle byta ordning på inlägget, därför får definitionen två gånger, förlåt! =)
  • Svar på tråden Varför är du inte vegan?
  • Tom Araya
    Björkenli skrev 2024-04-23 19:29:13 följande:
    Ingen svälter i dagens samhälle är själva poängen.  Djur dödar djur för att de skulle dö annars. Vi dödar inte djur för att vi skulle dö annars, utan för att vi väljer att göra det trots att vi skulle överleva alldeles utmärkt utan (tom bättre enligt många forskare). 
    Alla behöver mat. Vi köper våran i affären medan djuren hämtar sin i naturen, främst. Det är inte där skillnaden ligger som säger huruvida en art rimligen ska/bör/måste äta animalisk föda eller inte
    Exempelvis så köper vi animaliska livsmedel till våra husdjur som äter sådant.
  • LFF
    Anonym (M) skrev 2024-04-22 13:38:17 följande:
    Bortsett marker och det, vad menar du att skulle göra för skada om dessa djur skulle dö ut?
    Så öppna landskap och biologisk mångfald är inget man behöver reflektera över? Som jag läser din kommentar så låter det som att du tycker att det är en trivialitet. För mig är det en enormt stor skada om våra betande djur skulle försvinna. 

    Behöver vi en bättre djurhållning? Absolut. 
    Bede flesta äta mindre kött? Absolut. 
    Mår alla bra som vegetarianer eller veganer? Hell no. 
  • Björkenli
    Tom Araya skrev 2024-04-23 21:05:52 följande:
    Alla behöver mat. Vi köper våran i affären medan djuren hämtar sin i naturen, främst. Det är inte där skillnaden ligger som säger huruvida en art rimligen ska/bör/måste äta animalisk föda eller inte
    Exempelvis så köper vi animaliska livsmedel till våra husdjur som äter sådant.
    Min poäng är att människor väljer att köpa kött. Vi har andra möjligheter. Vi väljer att köpa kött för att det ger oss njutning, inte för att vi måste för att överleva.  Jämförelsen med vilda djur faller därför, pga att de skulle dö om de inte dödade andra djur. Människan dör inte utan kött och det finns tillräcklig med annan mat för att vi ska klara oss. 
  • Anonym (M)
    LFF skrev 2024-04-23 22:10:06 följande:
    Så öppna landskap och biologisk mångfald är inget man behöver reflektera över? Som jag läser din kommentar så låter det som att du tycker att det är en trivialitet. För mig är det en enormt stor skada om våra betande djur skulle försvinna. 

    Behöver vi en bättre djurhållning? Absolut. 
    Bede flesta äta mindre kött? Absolut. 
    Mår alla bra som vegetarianer eller veganer? Hell no. 
    det sa jag inte, jag skrev så för att jag undrade specifikt över något annat än just marker och det
  • Anonym (Inte vegan)

    Ärligt talat så är vi inte biologiskt anpassade till en strikt vegetabilisk diet. 


    Jobbar inom ett område där jag dagligen stöter på både veganer och vegetarianer som råkat riktigt illa ut, just pga sin kosthållning. Dessa människor är inte huvudkategorin av dem vi ser för rådgivning och hjälp, men tragiskt nog är det samtidigt anmärkningsvärt många. Det som primärt ställer till det för dessa grupper är B12 och järn. Tyvärr finns där också en tendens till att välja pseudo B12 källor, och man struntar helt i att ta ett vettigt renodlat (på riktigt biotillgängligt) B12 tillskott. Du kan käka dig till en bristproblematik inom B12 som resulterar i allvarliga neurologiska skador, som det inte är säkert att dessa kommer kunna läka ut ordentligt. Det farliga med just B12 brist är att det tar åratal för skadorna att börja bli så pass stora i kroppen, att personen på riktigt förstår att någonting är allvarligt fel. Symtom är smygande, och i sitt tidiga skede ofta av sådan natur att man lätt kan bortförklara det med annat. 


    En gravid kvinna med B12 brist utsätter sitt foster för reell risk för störningar i fostrets utveckling och även risk för neuropsykiatriska funktionshinder, och detsamma är aktuellt om den ammande kvinnan har B12 brist. 

    Jag har ingen synpunkt kring det val som någon kan tänkas göra, i att för deras del så känns det rätt att välja exempelvis en vegansk kost. Men jag tycker det är sorgligt att denna extrem diet (i mina ögon bör den klassas som detta, då det ej går att äta den på ett säkert sätt utan tillskott), pushas fram som någonting vem som helst kan göra. Utan krav på kunskap inom nutrition, och en förståelse för att där finns verkliga hälsorisker med den. Det gör att folk går in i den ovetandes, och utan tillräcklig kunskap för att kunna skydda och hålla koll på sin hälsa. 


    Jag ger det ca 10-15 år. Så kommer bilden av veganism och vegetarianism vara betydligt mer nyanserad i både media och samhället. Forskning pågår redan som påvisar problematiken på en allvarlig nivå, och där finns även redan klar forskning som har etablerat framförallt länken B12 och järnbrist med denna typ av kost. Framförallt unga tonårstjejer är en kategori där hälsoriskerna är extra synbara. Förhoppningsvis har även vården hunnit bli bättre på att diagnostisera och behandla B12 och järnbrist tills dess med. Just nu släpar dom efter årtionden efter forskningen. Vilket inte direkt är till gagn för dem personerna som är veganer och vegetarianer redan. Risken att ett problem flyger under radarn onödigt länge, är stor. 


    Själv kommer jag aldrig att bli varken vegan eller vegetarian. Finns inte på kartan. Kött innehåller på tok för mycket viktiga aminosyror, vitaminer, mineraler, fetter och proteiner i en för oss högt biotillgängligt format. Där framförallt aminosyra profilen är vad vi som biologiska varelser är anpassade efter. Men det här betyder ju inte att det liksom är korv, och annan högprocessad köttprodukt vi väljer här hemma. Lagar allt ifrån grunden. Köper svenskt. Gärna ifrån lokala små gårdar. Mycket vilt, som har en helt otroligt högt näringsinnehåll i förhållande till sina kalorier. Jämför vilt mot domesticerade boskap, så kan man se tydligt att där är en stor skillnad. Vi är skapt genom hundratusentals år att äta den typen av animaliskt protein som viltet och vildfångad fisk har. Det blir mycket grönsaker, rotfrukter och frukter i matlagningen också för där behöver såklart finnas en balans. 

  • Agda90
    Anonym (M) skrev 2024-04-24 12:15:13 följande:
    Det var inte det jag frågade, frågade alltså om någonting annat än marker och det
    Då får du förtydliga lite. Vad menar du med "det"?
    Att insekter dör är väl rätt illa? Dör våra pollinerare så blir det ingen mat till någon. Eller menade du något annat med "det"?
  • Anonym (M)
    Agda90 skrev 2024-04-24 13:09:46 följande:
    Då får du förtydliga lite. Vad menar du med "det"?
    Att insekter dör är väl rätt illa? Dör våra pollinerare så blir det ingen mat till någon. Eller menade du något annat med "det"?
    Marker och det = marker, öppna landskap osv. Min fråga i det inlägget gällde inte marker och det, alltså jag ifrågasatte inget om det - öppna landskap osv. Så du behöver inte tala om för mig betydelsen av öppna landskap, marker osv för jag ifrågasatte inget om det.
  • Agda90
    Anonym (M) skrev 2024-04-24 13:57:02 följande:
    Marker och det = marker, öppna landskap osv. Min fråga i det inlägget gällde inte marker och det, alltså jag ifrågasatte inget om det - öppna landskap osv. Så du behöver inte tala om för mig betydelsen av öppna landskap, marker osv för jag ifrågasatte inget om det.
    Är inte det illa nog menar du?
    Att betesmarkerna växer ingen och att vi inte har några pollinerare? Våra insekter håller redan på att dö ut pga kemikalier som används inom jordbruket. Försvinner betande djur försvinner den naturliga gödslingen och konstgödsling ökar samt kemikalierna i jordbruket = ännu fler insekter dör. 
  • Anonym (M)
    Agda90 skrev 2024-04-24 15:38:55 följande:
    Är inte det illa nog menar du?
    Att betesmarkerna växer ingen och att vi inte har några pollinerare? Våra insekter håller redan på att dö ut pga kemikalier som används inom jordbruket. Försvinner betande djur försvinner den naturliga gödslingen och konstgödsling ökar samt kemikalierna i jordbruket = ännu fler insekter dör. 
    Nej det menar jag inte alls, jag fattar inte varför du fortsätter fäkta väderkvarn när jag inte ifrågasatte något om det? 
  • Anonym (Hej)

    Jag kör med blandfärs. Då vet jag att minst två djur har strukit med. Glad

Svar på tråden Varför är du inte vegan?