• Anonym (Orolig)

    Vid gemensam vårdnad, har jag rätt att veta/fråga min ex med vem min barn bor med?

    Kan man som vårdnadshavare kräva från sin ex att veta om sin barn boendesituation?.. Min son (2 år gammal) har dem senaste 7 månader flyttat runt 3 olika boende. Först bodde han med oss, sen flyttade ut min sambo utan någon som helst förklaringen till en vännina och bodde i ett rum, (jag misstänkte att hon hade varit otrogen men visste inte med vem) sen flyttade hon till en eget lägenhet och nu verkar det så att hon bor växelvis med sin ex ( hennes äldsta barns pappa som hon har två barn med) i en annan hem, antagligen det var med honom hon var otrogen och gick tillbaks till , därför ville hon aldrig konfronteras eller förklara sin ageranden när hon lämnade mig.  

    Saken är att jag bor i en annan stad och har gått vidare, har träffat en ny tjej, jag bryr mig inte ett dug med vem hon lever med eller vad hon gör , men jag oroar mig för min son, hennes nuvarande är inte ett bra förebild, vi hade stora problem med honom då han bland annat dricker, röker på och lever i ett hem som är fullständigt kaos.  Idag hämtade jag min son på dagis och då var han fullt med katthår, smutsig och hade djupa rivmärket på handen, han är jämt snuvig och jag sa till henne att han kanske behövs testas för pälsallergi vilken hon vill inte göra. 

    Tack på förhand. 

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-22 01:24
    Alltså fråga om nuvarande boendesituation utan att man framstår som svartjuk eller så så att hon inte sen hos familjerätten eller annans instans säger att jag är svartsjuk vilket inte är fallet.

  • Svar på tråden Vid gemensam vårdnad, har jag rätt att veta/fråga min ex med vem min barn bor med?
  • Anonym (?)

    Ditt inlägg är lite rörigt. Var är sonen skriven? Hur mycket bor sonen hos dig?

  • Anonym (pppp)

    Vad sa förskolepersonalen då? För de måste i så fall också sett att han var  full med katthår, hade rivmärken och var snuvig. Börja med att prata med dem, berätta att du är lite oroad. Då märker du om de också funderat. Förskolan har en skyldighet att göra orosanmälan till socialtjänsten om de tror att något barn far illa. 

  • Mrs Moneybags

    Du är barnets förälder. Du kan också boka en tid och testa din son för allergi när du har hand om honom.

    Självklart är det viktigt att veta var ens barn bor och under vilka omständigheter. 

    Frågan är hur ofta du hinner träffa din son nu när du bor i en annan stad? Om du är så orolig borde du ansöka om att få ha din son hos dig istället. 

  • Anonym (Jur)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-22 01:19:38 följande:
    Vid gemensam vårdnad, har jag rätt att veta/fråga min ex med vem min barn bor med?

    Kan man som vårdnadshavare kräva från sin ex att veta om sin barn boendesituation?.. Min son (2 år gammal) har dem senaste 7 månader flyttat runt 3 olika boende. Först bodde han med oss, sen flyttade ut min sambo utan någon som helst förklaringen till en vännina och bodde i ett rum, (jag misstänkte att hon hade varit otrogen men visste inte med vem) sen flyttade hon till en eget lägenhet och nu verkar det så att hon bor växelvis med sin ex ( hennes äldsta barns pappa som hon har två barn med) i en annan hem, antagligen det var med honom hon var otrogen och gick tillbaks till , därför ville hon aldrig konfronteras eller förklara sin ageranden när hon lämnade mig.  

    Saken är att jag bor i en annan stad och har gått vidare, har träffat en ny tjej, jag bryr mig inte ett dug med vem hon lever med eller vad hon gör , men jag oroar mig för min son, hennes nuvarande är inte ett bra förebild, vi hade stora problem med honom då han bland annat dricker, röker på och lever i ett hem som är fullständigt kaos.  Idag hämtade jag min son på dagis och då var han fullt med katthår, smutsig och hade djupa rivmärket på handen, han är jämt snuvig och jag sa till henne att han kanske behövs testas för pälsallergi vilken hon vill inte göra. 

    Tack på förhand. 

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-22 01:24
    Alltså fråga om nuvarande boendesituation utan att man framstår som svartjuk eller så så att hon inte sen hos familjerätten eller annans instans säger att jag är svartsjuk vilket inte är fallet.


    Nej, det finn inget sätt du kan fråga ditt ex om boendet, relationer odyl utan att du verkar svartsjuk och kontrollerande.
  • Anonym (Stina)

    Du borde fokusera mer på hur barnet har det än på om du verkar svartsjuk. spelar det roll om du verkar svartsjuk? Ditt barn har på ett halvår bott på flera olika platser. Så kan det bli när man separerat eftersom det är svårt att hitta bostad. Men sådär lite som en slutkläm säger du att mannen som mamman nu bor med dricker och röker på.  Det borde väl verkligen få dig att reagera? Vem har din son som verkligen bryr sig om honom? Finns det någon i hela världen som sätter honom främst? för ni föräldrar verkar inte göra det. 

  • Anonym (Nja)

    Du säger att du inte bryr dig om var sonen bor men du startar en tråd om det..? Ja, du har rätt att veta var sonen är folkbokförd men nej, du har inte rätt att veta om mamman sover över hos sitt ex eller någon annanstans. Om du är orolig för att din son är bland knarkare osv så kan du göra en orosanmälan till soc. Men katthår och rivmärken, snälla......

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (?) skrev 2022-03-22 06:29:00 följande:

    Ditt inlägg är lite rörigt. Var är sonen skriven? Hur mycket bor sonen hos dig?


    Sonen är skrivet i hennes adress, jag bor 8mil i en annan stad, just nu träffar jag honom endast en gång i vecka i en timme. Hon har från separationen inte velat samarbeta och bestämt själv alla villkor kring ungängen.    Jag vill ha honom varannan helg vilket hon inte vill. jag har nu kontaktat familjerätten.  
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (pppp) skrev 2022-03-22 07:01:10 följande:

    Vad sa förskolepersonalen då? För de måste i så fall också sett att han var  full med katthår, hade rivmärken och var snuvig. Börja med att prata med dem, berätta att du är lite oroad. Då märker du om de också funderat. Förskolan har en skyldighet att göra orosanmälan till socialtjänsten om de tror att något barn far illa. 


    Han har varit otroligt sjuk, jämt försynt och snuvig och inte varit mycket på dagis, det har dem sagt till mig, jag har inte frågat om vad dem tycker men jag ska fråga. 
  • Anonym (Orolig)
    Mrs Moneybags skrev 2022-03-22 07:24:03 följande:

    Du är barnets förälder. Du kan också boka en tid och testa din son för allergi när du har hand om honom.

    Självklart är det viktigt att veta var ens barn bor och under vilka omständigheter. 

    Frågan är hur ofta du hinner träffa din son nu när du bor i en annan stad? Om du är så orolig borde du ansöka om att få ha din son hos dig istället. 


    Jag frågade henne om hon kunde göra det, hennes svar var att hon själv är pälsallergiker och att hon vet och tycker att det är onödigt att testa en 2 årig och utsätta honom för en stickprov. med tanke på att han är jämt snuvig, fullt med katthår och förutom mamma pälsallergiker  tycker jag det är bra grej att göra.  Jag läste att det inte gör ont.  Jag kontaktar henne och säger att jag har bokad en tid och äntligen tar hon honom ditt eller det gör jag.  I dagsläget träffar jag honom endast en timme en gång i vecka, jag har sagt att jag ska ha honom varannan helg vilken hon motsätter sig.   Vi ska träffas hos familjerätten snart. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jur) skrev 2022-03-22 07:26:02 följande:
    Nej, det finn inget sätt du kan fråga ditt ex om boendet, relationer odyl utan att du verkar svartsjuk och kontrollerande.
    Ja men då får det bli så, barnen bästa gå förre så jag skiter i vad hon tycker.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-22 07:32:39 följande:

    Du borde fokusera mer på hur barnet har det än på om du verkar svartsjuk. spelar det roll om du verkar svartsjuk? Ditt barn har på ett halvår bott på flera olika platser. Så kan det bli när man separerat eftersom det är svårt att hitta bostad. Men sådär lite som en slutkläm säger du att mannen som mamman nu bor med dricker och röker på.  Det borde väl verkligen få dig att reagera? Vem har din son som verkligen bryr sig om honom? Finns det någon i hela världen som sätter honom främst? för ni föräldrar verkar inte göra det. 


    Jag vet inte hur mamman tänker, men jag sätter mitt barn främst och bryr mig om hans bästa, jag vill gärna håla mig inom ramen om vad som är lagligt och vad som hon enligt lagen måste informera mig, Jag vet hon inte kommer att velat informera mig om någonting om hon inte måste.  Att du säger att vi föräldrar bry vi oss inte för mig del stämmer inte,  annars varför skulle jag inte ens ta mig tiden att skriva här och fråga efter råd??. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Nja) skrev 2022-03-22 10:20:23 följande:

    Du säger att du inte bryr dig om var sonen bor men du startar en tråd om det..? Ja, du har rätt att veta var sonen är folkbokförd men nej, du har inte rätt att veta om mamman sover över hos sitt ex eller någon annanstans. Om du är orolig för att din son är bland knarkare osv så kan du göra en orosanmälan till soc. Men katthår och rivmärken, snälla......


    Självklar oroar jag mig med vem min son bor och spenderar sin tid med. Han är skrivet hos henne men hon verkar inte bo där så ofta, enligt lagen har man som vårdnadshavare rätt att veta och bli informera om boendesituation for sitt barn. Där han är skrivet och där han spenderar det mesta av sin tid är två olika saker, men visst kan hon bara neka. 
  • Spucks

    Du påstår att vara orolig över hur din som mår hos sin mamma, ändå flyttar du 8 mil bort och vill endast se honom varannan helg? Hur går det ihop?

  • Anonym (Orolig)
    Spucks skrev 2022-03-22 12:44:40 följande:

    Du påstår att vara orolig över hur din som mår hos sin mamma, ändå flyttar du 8 mil bort och vill endast se honom varannan helg? Hur går det ihop?


    Livet är inte så enkelt. Jag bodde med personen i fråga som särbos och flyttade till henne när hon blev gravid och under koronan där jag kunde jobba på distans.  Jag jobbar här, har min boende här och har även andra barn som bor här. 
  • Anonym (I)

    Nej. Kort och gott. 

    Däremot kan du göra en socanmälan eftersom du känner oro.

Svar på tråden Vid gemensam vårdnad, har jag rätt att veta/fråga min ex med vem min barn bor med?