• Ärtan27

    Tjänstledig för studier, gravid - avslutad anställning?

    Hej! Det är så att jag sedan augusti har vart tjänstledig för studier från min arbetsplats som jag vart anställd hos senaste 5 åren. Jag blev i samma veva som studierna drog igång även gravid. jag meddelade nyligen min arbetsgivare om detta och att jag därmed skulle gå på föräldraledighet i maj men att jag efter föräldraledigheten planerar att ta upp studierna och därmed tjänstledigheten. Till svar fick jag att  hon skulle kolla upp lite kring tjänstledighetens längd, och om de då måste avsluta min anställning.


    I mina öron låter detta konstigt? Tänker att jag ju både har rätt att vara tjänstledig för studier och även föräldraledighet, alltså inget de har rätt att neka om jag meddelar i rätt tid innan, eller har jag fel? Men skulle gärna vilja ha faktan och svaret på denna fråga. Någon som har svaret eller vet vart jag kan vända mig? :)  kommer givetvis ta upp detta med arbetsgivaren men hade vart skönt att veta vad som gäller innan :).

    tack på förhand!

  • Svar på tråden Tjänstledig för studier, gravid - avslutad anställning?
  • Anonym (Ellen)

    Är man tjänstledig för studier så har man rätt att återgå i tjänst. Har ledigheten varat minst ett år får arbetsgivaren skjuta på återgången max en månad. Har den varit kortare så är det 2v som gäller.
    Så du ska helt enkelt flagga för att du "återgår i tjänst". Men i samma veva och minst 2 mån innan söka föräldraledighet. 
    En vettig arbetsgivare börjar inte konstla med regler och så i samband med en sån här förändring utan konstaterar bara att ok, xx kommer fortsätta vara frånvarande men from xx tom xx är hen föräldraledig istället. Och då träder lagar och regler om föräldraledighet in istället.
    Har man anställt en vikarie som omförhandlar man rimligen hens avtal.
    Rätt att säga upp någon pga det faktum att man är tjänstledig för studier eller föräldraledig är fel, då måste det finnas andra skäl bakom i så fall såsom arbetsbrist till exempel.
    Ta kontakt med facket om du är medlem så stöttar de dig!

  • Anonym (Nej)

    De har inte rätt att avsluta din anställning. Prata med facket och HR.

  • Anonym (.)

    Absolut inte ok! Börja med att ringa facket och fråga hur du ska agera.

Svar på tråden Tjänstledig för studier, gravid - avslutad anställning?