• Anonym (Skulle hon tycka jag var dum?)

    Han trycker ner mig när tjejer är runt omkring

    Jag har märkt att min kompis gillar att göra narr av mig när tjejer är i närheten. Han själv är i ett förhållande och själv hävdat att han är pålitlig pojkvän. Men ändå verkar han vilja vara alfahanen (eller någon allan) och gör narr av mig. Kommenterar och får mig att se dum ut.


    Vid umgänge när tjejer inte är närheten, så går det att skoja m.m, utan att han ger kommentarer att man är dum, snarare tvärtom, då kan han skoja tillbaks, ge ordentliga respons och skratta.


    Jag har inte brytt mig om hans attityd tidigare förs nu, när jag är intresserad av en tjej. Han vet själv att jag är intresserad av henne. Ändå väljer han att fortsätta försöka skämma ut mig och/eller försöker själv framstå som allan när hon är i närheten.


    Han kan till och med skrika: ''Om du är intresserad, fråga om du vill umgås med henne''.


    Det känns oerhört pinsamt och jag får mig att känna mig jättedum. Jag bryr mig särskilt inte om han gör så mot mig inför andra tjejer. Men denna tjej är jag intresserad av och viskade till honom att han skall tagga ner och tona ner sig lite. Medan han sysslade med sina fasoner. Vid ett senare tillfälle tog jag upp det igen och sa att han skämde ut mig. Men då låtsades han som om han bara ville hjälpa till och menade: ''Om jag är intresserad, då skall jag gå fram''. Och en sådan tips gav han när ingen annan tjej var i närheten. Då var han stabil och lugn.


     


    Jag har själv stött på en sådan här beteende under högstadiet, men vid vuxenålder känns det bedrövligt att uppleva det igen.


    Det allra viktigaste vad jag tycker är viktigast att veta är: Kan tjejer själva tycka att min kompis skulle vara en alfahanen eller åtminstone tycka att jag var för töntig ''mesig'', på grund av min kompis nedtryckande mot mig?


    Hurvida min kompis är en bra kompis eller inte. Är upp till mig. Vi kanske är bara bekanta eller inte. Det vitkigaste jag har i tankarna nu är tjejen som jag är intresserad av. P.g.a min kompis har tendens till att försöka skämma ut mig, skulle tjejen också tycka att jag var ett enda fiasko?

  • Svar på tråden Han trycker ner mig när tjejer är runt omkring
  • Anonym (Teddy)

    Det beror helt på tjejen skulle jag vilja påstå. Om hon är osäker och ytlig så kommer hon kanske falla för grupptrycket ifall den här mesen (din sk kompis) framstår som alfa. Tycker andra runt om att han är rolig och häftig? Eller tycker andra att han är löjlig? Det kan ha stor betydelse för tjejen ifall hon, som jag sa, är en osäker typ. Är hon en stark och härlig tjej däremot så tror jag inte det har betydelse. Särskilt inte om hon gillar dig. Fall inte för frestelsen dock att snacka skit om kompisen till tjejen då du kan framstå som bitter. Men du ska heller inte släta över. Ifall ni pratar och ämnet kommer upp så kan du bara lugnt konstatera att kompisen nog ville göra bort dig och har hävdelsebehov. Lycka till.

  • Anonym (Skulle hon tycka jag var dum?)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-03-22 20:57:07 följande:

    Det beror helt på tjejen skulle jag vilja påstå. Om hon är osäker och ytlig så kommer hon kanske falla för grupptrycket ifall den här mesen (din sk kompis) framstår som alfa. Tycker andra runt om att han är rolig och häftig? Eller tycker andra att han är löjlig? Det kan ha stor betydelse för tjejen ifall hon, som jag sa, är en osäker typ. Är hon en stark och härlig tjej däremot så tror jag inte det har betydelse. Särskilt inte om hon gillar dig. Fall inte för frestelsen dock att snacka skit om kompisen till tjejen då du kan framstå som bitter. Men du ska heller inte släta över. Ifall ni pratar och ämnet kommer upp så kan du bara lugnt konstatera att kompisen nog ville göra bort dig och har hävdelsebehov. Lycka till.


    Nej då, jag har inga som helst behov att prata illa om någon. Jag blir bara smått nervös hur jag skulle uppfattas som i andras/hennes ögon när min kompis retar mig på det sättet, hehe.


     


    I övrigt, tycker jag att han är en härlig typ. Önska bara att han inte gjorde sådana fasoner. Men jag antar att vi alla har våra brister, haha..


     

  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Skulle hon tycka jag var dum?) skrev 2022-03-22 21:07:15 följande:

    Nej då, jag har inga som helst behov att prata illa om någon. Jag blir bara smått nervös hur jag skulle uppfattas som i andras/hennes ögon när min kompis retar mig på det sättet, hehe.


     


    I övrigt, tycker jag att han är en härlig typ. Önska bara att han inte gjorde sådana fasoner. Men jag antar att vi alla har våra brister, haha..


     


    Jag tror att han inte vill att du hittar nån tjej. Anledning till det kan vara att han är rädd för att isf bli ensam, mista dig som kompis, är själv intresserad av tjejen, är rädd för förändringar eller bara allmänt missunnsam. 
    Och jag tycker du ska sätta ner foten med eftertryck genom att ge igen. När ni befinner er med någon som han vill impa på så gör du samma sak tillbaka. När/om han då blir sur hänvisar du bara till att du gör exakt det han gör mot dig 
  • Anonym (Avfärda)

    Du får ursäkta din polares beteende med att säga att han faktiskt kan sköta sig ibland, även om det kanske inte verkar så just nu.

  • Anonym (Skulle hon tycka jag var dum?)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-03-22 22:07:48 följande:
    Jag tror att han inte vill att du hittar nån tjej. Anledning till det kan vara att han är rädd för att isf bli ensam, mista dig som kompis, är själv intresserad av tjejen, är rädd för förändringar eller bara allmänt missunnsam. 
    Och jag tycker du ska sätta ner foten med eftertryck genom att ge igen. När ni befinner er med någon som han vill impa på så gör du samma sak tillbaka. När/om han då blir sur hänvisar du bara till att du gör exakt det han gör mot dig 
    Han har en flickvän.
  • Anonym (Skulle hon tycka jag var dum?)
    Anonym (Avfärda) skrev 2022-03-22 22:42:00 följande:

    Du får ursäkta din polares beteende med att säga att han faktiskt kan sköta sig ibland, även om det kanske inte verkar så just nu.


    Ja? Han kan sköta sig ibland. Han är trevlig person och rolig att umgås med.

  • Anonym (Avfärda)
    Anonym (Skulle hon tycka jag var dum?) skrev 2022-03-22 23:22:28 följande:

    Ja? Han kan sköta sig ibland. Han är trevlig person och rolig att umgås med.


    Det är det du ska säga nästa gång du pratar med en trevlig tjej och han kommer och fånar sig...

    Sucka lite lagom teatraliskt och förklara för henne att han faktiskt kan sköta sig ibland, även om det kanske inte verkar så just nu.

  • Anonym (Skulle hon tycka jag var dum?)
    Anonym (Avfärda) skrev 2022-03-22 23:28:27 följande:
    Det är det du ska säga nästa gång du pratar med en trevlig tjej och han kommer och fånar sig...

    Sucka lite lagom teatraliskt och förklara för henne att han faktiskt kan sköta sig ibland, även om det kanske inte verkar så just nu.

    JAG tror att jag har varit otydlig i texten.


    Det är inte han som skämmer ut sig. Utan han säger förnedrade saker mot mig. Trycker ner mig m.m.


     


    Jag ber om ursäkt om jag fått någon att missförstå!

  • Anonym (Avfärda)
    Anonym (Skulle hon tycka jag var dum?) skrev 2022-03-22 23:30:45 följande:

    JAG tror att jag har varit otydlig i texten.


    Det är inte han som skämmer ut sig. Utan han säger förnedrade saker mot mig. Trycker ner mig m.m.


    Det är ju just det jag menar, han beter sig dåligt - dvs försöker trycka ner dig. Din comeback ska då vara att be om ursäkt för hans dåliga beteende.

    Då visar du både för honom och den trevliga tjejen att det är han som beter sig illa. Men samtidigt säger du att han kan sköta sig i normala fall. Detta innebär att han inte kan vara sur på dig, och hon behöver inte tycka du är konstig som umgås med honom.

  • Anonym (Skulle hon tycka jag var dum?)
    Anonym (Avfärda) skrev 2022-03-23 00:07:01 följande:
    Det är ju just det jag menar, han beter sig dåligt - dvs försöker trycka ner dig. Din comeback ska då vara att be om ursäkt för hans dåliga beteende.

    Då visar du både för honom och den trevliga tjejen att det är han som beter sig illa. Men samtidigt säger du att han kan sköta sig i normala fall. Detta innebär att han inte kan vara sur på dig, och hon behöver inte tycka du är konstig som umgås med honom.

    Jaha, då är jag med!


    Kan inte det där låta lite arrogant då?


    Om  jag låter helt bli att säga någonting. Utan tillåter i princip min kompis att hålla på så som han gör inför henne. Skulle tjejen (tjejer rent allmänt) tycka att jag är ''mesen''?
    Är det kanske som Teddy skrev, att det beror på tjejen och hennes självsäkerheten/osäkerhet?

    Jag har inte brytt mig om min kompis beteende inför andra tjejer. Men nu när jag är intresserad, börjar jag fundera och hoppas på att jag inte ses som ''mesen''/idioten i andras perspektiv.

  • Anonym (Avfärda)
    Anonym (Skulle hon tycka jag var dum?) skrev 2022-03-23 05:18:08 följande:

    Jaha, då är jag med!


    Kan inte det där låta lite arrogant då?


     


    Du får göra det på ett lite skämtsamt sätt, så att båda förstår att ni är kompisar, men att det han håller på med är löjligt.

  • Anonym (Skulle hon tycka jag var dum?)
    Anonym (Avfärda) skrev 2022-03-23 09:04:45 följande:
    Du får göra det på ett lite skämtsamt sätt, så att båda förstår att ni är kompisar, men att det han håller på med är löjligt.
    JA, jag tycker att det numera börjar bli allt mer påfrestande. Det börjar helt enkelt bara bli mer och mer.
  • Anonym (Kriga!)
    Anonym (Skulle hon tycka jag var dum?) skrev 2022-03-23 17:59:12 följande:
    JA, jag tycker att det numera börjar bli allt mer påfrestande. Det börjar helt enkelt bara bli mer och mer.
    Du sitter i en jobbig sits, och att din "kompis" redan har en flickvän har nog inget att göra med saken. Han är förmodligen den typen som lätt kan vara otrogen och byta flickvän om han hittar något bättre. Han är förmodligen i lag med hans nuvarande för att han är rädd för att vara ensam.

    Det är uppenbart att han är avundsjuk på dig och ser ner på sig själv, för annars så skulle han inte bete sig sådär. 

    Du sitter i hans "fack" där han har placerat dig som sin egoboost om du är med på mina noter. Han uppfattar dig förmodligen inte som att du kommer göra något motstånd, och känner förmodligen att han kan köra lite med dig hur som helst. Om du sitter i detta facket och börjar göra motstånd, så kommer hans ego bli skadat och han kommer förmodligen bara eskalera ytterliggare då.

    Jag tror att du gärna försöker rättfärdiga hans dåliga beteende med att han kan vara skön ibland?
  • Anonym (Gustav)

    Du tar honom åt sidan mellan 4 ögon och frågar vad hans problem är? Att han ska lägga ner med att försöka trycka ner dig och göra sig lustig på din bekostnad framför andra människor.
    Säg att du inte uppskattar det där beteendet och om ni ska fortsätta vara vänner så skärper han sig annars får er vänskap vara. 


    Hade en vän som gjorde exakt sådär och jag sa så som jag skrivit. Då blev det andra toner och han bad om ursäkt. Du måste säga till på skarpen annars kommer han bara fortsätta, ultimatum är bra,   är han din vän så slutar han annars är han dålig för dig och du bör hålla dig långt borta från honom innan han förstör din självkänsla helt. 

Svar på tråden Han trycker ner mig när tjejer är runt omkring