• Anonym (sambon)

    Samboavtal pga barn - Hjälp oss! Vad är viktigt att få med?

    Hej! 


     


    jag och min sambo ska ikväll få ihop ett samboavtal på min begäran då vi har ett gemensamt barn ihop under 1 år och jag inte vill stå utan bostad om något mot all förmodan skulle hända honom. 


     


    Lite kort så träffades vi för 4 år sedan. Jag flyttade in i hans bostadsrätt och där bor vi idag. Så han äger bostadsrätten däremot har vi köpt gemensamma möbler tillsammans. Vi planerar att köpa en gemensam bostad när jag börjat jobba nu efter föräldraledigheten. Jag har tidigare pluggat med CSN under dessa 4 år men har nu tagit examen. Min sambo har jobbat. Vi har delat föräldraledigheten lika och allt har funkat bra med det! 


     


    Han har över en miljon i besparingar, jag har gått från 0 till cirka 100 000 kr i besparingar tack vare honom då han hjälpt mig med aktier. 


     


    Vad tänker ni är viktigt att få ner? Både för hans trygghet och min? 

  • Svar på tråden Samboavtal pga barn - Hjälp oss! Vad är viktigt att få med?
  • Anonym (Tänka)

    1. Googla samboavtal så kan du få upp mallar med det mest förekommande.
    2. Är det något utöver standard som är viktigt för er att få med så tar ni hjälp av jurist. Ni vill inte sitta i klistret sen med ett tråkigt utfall för att ni inte har förstått vad det ni skrivit har för juridisk bäring eller vad det leder till.
    3. Juridisk konsultation kan ingå via arbetsgivaren, genom fack eller ens bank, det behöver alltså inte kosta många kronor att få det rätt.

  • Yllop

    Du kan inte få hans bostadsrätt genom ett samboavtal, till det behövs ett testamente.

  • Anonym (My)

    Är det verkligen ett samboavtal ni ska ha då? Testamente plus livförsäkring är väl vad som brukar rekommenderas för att den ena föräldern ska kunna behålla bostaden ifall den andra dör.

  • Anonym (Jur)
    Anonym (sambon) skrev 2022-03-23 13:37:20 följande:
    Samboavtal pga barn - Hjälp oss! Vad är viktigt att få med?

    Hej! 


     


    jag och min sambo ska ikväll få ihop ett samboavtal på min begäran då vi har ett gemensamt barn ihop under 1 år och jag inte vill stå utan bostad om något mot all förmodan skulle hända honom. 


     


    Lite kort så träffades vi för 4 år sedan. Jag flyttade in i hans bostadsrätt och där bor vi idag. Så han äger bostadsrätten däremot har vi köpt gemensamma möbler tillsammans. Vi planerar att köpa en gemensam bostad när jag börjat jobba nu efter föräldraledigheten. Jag har tidigare pluggat med CSN under dessa 4 år men har nu tagit examen. Min sambo har jobbat. Vi har delat föräldraledigheten lika och allt har funkat bra med det! 


     


    Han har över en miljon i besparingar, jag har gått från 0 till cirka 100 000 kr i besparingar tack vare honom då han hjälpt mig med aktier. 


     


    Vad tänker ni är viktigt att få ner? Både för hans trygghet och min? 


    Det beror på vad ni vill uppnå.

    Funder på tre varianter
    Du dör
    Han dör
    Ni separerar

    Ska det gälla nu och för alltid, till ni köper gemensamt eller till barnen blir vuxna?
  • Anonym (Gift er)

    Säger som juridiska rådgivaren Birgitta Piper alltid brukag säga:
    Gift er

    Annars måste ni skriva testamente och barnet har ändå rätt att få ut sin laglott direkt (vilket är hälften) oavsett vad ni skriver. Om barnet är minderårigt får den en överförmyndare hos kommunen som är den beslutar om barnets arv.

    Är ni gifta och bara har det gemensamma barnet får det vänta till ni båda är avlidna för att få sitt arv.
    Om det är någon egendom som ni inte vill ska ingå i det gemensamma (vid tex skilsmässa) kan ni alltid skriva äktenskapsförord.

  • Anonym (L)

    Tolkar din fråga som att du vill säkra att den av er som överlever den andra ska kunna bo kvar i den gemensamma lägenheten. Det kan ni inte uppnå med ett samboavtal utan ni behöver ett testamente där ni då testamenterar er respektive del av bostaden till varandra. Som det är nu är det ert barn som ärver er båda och barnet har rätt till sin laglott oavsett hur gammalt barnet är när ni avlider OM barnet klandrar ett eventuellt testamente. Om barnet är under 18 kan barnet och föräldern hamna i en intressekonflikt då vårdnadshavaren inte kan företräda sitt barn i ett rättsförhållande där vårdnadshavaren själv är berörd utan då utses en god man som företräder barnet. Det är alltså viktigt att komma ihåg att om barnet godkänner testamentet så utfaller arvet i enlighet med detta även om det kränker laglotten. 

    Jag skulle också rekommendera att ni gifter er, dels av anledningen att ni då ärver varann före gemensamma barn men också för att den lägenhet ni bor i nu ingår i en bodelning (som sambo ingår den inte eftersom din sambo bodde i lägenheten innan ni flyttade ihop). Sen skulle ni ju ändå flytta till ett nytt gemensamt boende inom kort läste jag så de spelar ju mindre roll kanske. 

    Om ni inte vill gifta er skulle jag rekommendera att ni skaffar en livförsäkring med varandra som förmånstagare så man kan få tillräckligt med ekonomiskt stöd för att kunna köpa ut arvingar ur bostaden vid dödsfall. Banken har säkert koll på vad som passar er situation. 

    Samboavtal är bra om ni inte vill att sambolagen regler ska gälla, om man inte ska dela en gemensam bostad eller bohag men jag tolkar inte din fråga som att ni vill undvika detta, snarare tvärtom att ni vill den ska delas och tillfalla den andre vid dödsfall? Så jag tänker snarare att ni bör upprätta ett testamente än ett samboavtal. 

    Sen får man ju även ta höjd för en separation, hur vill ni då ha det? Om man har betalat olika andelar av lägenheten (en kanske betalat kontantinsatsen) kan man även kombinera samboavtalet med ett skuldebrev som då skyddar den parten som betalat mest att få igen sina pengar vid en separation eller att man äger olika stora andelar av bostadsrätten. 

    Lycka till!

Svar på tråden Samboavtal pga barn - Hjälp oss! Vad är viktigt att få med?