• Wed 23 Mar 2022 21:54
    2456 visningar
    3 svar
    3
    2456

    Otrevlig 13 åring

    Vet snart inte vad jag ska ta mig till. 


    sambon har två barn sedan innan, två pojkar 10 och 13 år gammal. mamma åt barnen har narcissistIsak drag och har yngsta pojken på en piedestal så han vill knappt vara hos oss. Han spelar ut föräldrarna mot varandra. Yngsta gråter och ljuger för mamma att storebror är otrevlig och dryg när det är den yngre som startar bråk för att det ska bli lättare för han att åka ifrån oss. När han är här så är han tok glad och skrattar med oss och pratar som aldrig förr. Sen börjar han kivas med storebror så deras mor hämtar minsta. 
    nu blev det rörigt och jag får inte riktigt fram med vad jag vill ha hjälp med att bena ut. 


     


    till mitt dilemma. båda pojkarna har ADHD och vi arbetar varje dag med båda när vi har dom, 

    men den äldre har börjat vara otrevlig mot mig och allt pappan säger är lag, säger jag en sak så blir pojken sur som ättika och blir riktigt otrevlig mot mig. Men om pappa. Säger åt sonen så blir han som ett ljus och hör precis så som han säger. pojken har svårt sedan innan med andra människor än pappan då dom har ett speciellt band sedan han föddes. 


    äldsta Sonen tycker att alla andra är dum i huvudet och är idioter. Så jag förstår ju hans problematik med att jag finns med i bilden och bestämmer här hemma . Sen är det nog svårt för han att någon annan än pappan bryr sig då hans mamma för det mesta ignorerar honom och han känner sig inte välkommen hemma hos henne då lillebror bestämmer allt. 


     


    men hur gör jag för att bemöta hans ilska emot mig? någon fler förälder/ bonusförälder som är med om samma med att ha en snart tonåring hemma som tycker att alla förutom en person är skit? 

    ska man bara sluta bry sig om honom eller ska man försöka prata med honom ?

    Det känns som att det enda han vill är att jag tar mina saker och flyttar så att han får ha pappan för sig själv. 


     

  • Svar på tråden Otrevlig 13 åring
  • Thu 24 Mar 2022 06:46
    #1

    En 13 åring som är dryg.

    well. Låt det rinna av tänker jag. Inget att fästa sig vid. 

  • Anonym (111)
    Thu 24 Mar 2022 07:14
    #2
    +2

    13-åringar kan var såna, även utan diagnos. Däremot kan diagnosen möjligen försvåra för för honom, då han kanske mest lever i nuet och inte har utvecklat konsekvenstänk? 

    Pappa är förstås nyckeln här. Om pojken gör allt han säger så får pappan säga: "du ska också lyssna på XX, precis lika mycket som på mig. Här är vi två vuxna som bestämmer lika mycket här hemma". 
    Att mamman inte verkar bry sig om äldsta är väldigt tragiskt och det spelar också in i hans beteende så klart. Om det går, så sätt er tillsammans alla tre. Du och pappa får hjälpas åt att förklara att i det här hemmet ska alla trivas, ni älskar honom men ni behöver alla tillsammans se till att det är trevligt och mysigt hemma (och HUR måste ni också prata om - HUR bidrar man så att det blir trevligt hemma). Det här behöver ni säkert säga varje vecka, innan det långsamt går in.
    Han behöver känna sig lyssnad på också, inte bara att ni ska tala om vilka regler som gäller. Ungdomar får man bäst med sig på tåget om de upplever att de själva varit med och bestämt lite. Har man NPF-diagnos krävs tydlighet, konsekvent beteende och svar från hela precis hela tiden (men det vet du säkert redan). 

    Och med den yngre också förstås - blir väldigt dumt att han ska spela ut folk för att han kortsiktigt tror att han gynnas av det. Men prata med dem en och en.  Lillebror kanske måste få frågan om vad han tror det hjälper att skylla på storebror när det är tillfällen med ren lögn.
    Sen kan ni sitta tillsammans alla fyra. 

    Pappan borde också boka in samarbetssamtal med mamman. Tycker han ska ringa socialtjänsten och be om stöd i detta. De kan bjuda in till såna samtal. Ni har ju oro för barnen - då kan man kontakta socialtjänsten för att få hjälp. Han behöver inte göra en orosanmälan om han inte är beredd att göra det, utan han ringer och säger att det behövs stöd för samtal, man gör då en ansökan

  • Wed 30 Mar 2022 21:50
    #3

    Stödsamtal har redan testas och det fungerar ej, orosanm har är gjord mot mamman (inte av oss utan av andra) och det hjälpte ej då hon lyckas prata sig ur situationen med soc. pappan och mamman har vart iväg och det löser problem en stund med henne sen är bollen i rullning  igen tyvärr. 


    jag och pappa  har pratat med den äldre och det löser problemet en stund sedan är äldre tillbaka men vi tragglar på, just nu så hoppar jag inte in i diskussioner med den äldre då vi just nu känns som två familjer. En där pappan och han är en familj och i nästa är det jag och sambon. 


    jag förstår jag också att det är en tid just nu. Men är grymt jobbigt. :) 


    Anonym (111) skrev 2022-03-24 07:14:31 följande:

    13-åringar kan var såna, även utan diagnos. Däremot kan diagnosen möjligen försvåra för för honom, då han kanske mest lever i nuet och inte har utvecklat konsekvenstänk? 

    Pappa är förstås nyckeln här. Om pojken gör allt han säger så får pappan säga: "du ska också lyssna på XX, precis lika mycket som på mig. Här är vi två vuxna som bestämmer lika mycket här hemma". 
    Att mamman inte verkar bry sig om äldsta är väldigt tragiskt och det spelar också in i hans beteende så klart. Om det går, så sätt er tillsammans alla tre. Du och pappa får hjälpas åt att förklara att i det här hemmet ska alla trivas, ni älskar honom men ni behöver alla tillsammans se till att det är trevligt och mysigt hemma (och HUR måste ni också prata om - HUR bidrar man så att det blir trevligt hemma). Det här behöver ni säkert säga varje vecka, innan det långsamt går in.
    Han behöver känna sig lyssnad på också, inte bara att ni ska tala om vilka regler som gäller. Ungdomar får man bäst med sig på tåget om de upplever att de själva varit med och bestämt lite. Har man NPF-diagnos krävs tydlighet, konsekvent beteende och svar från hela precis hela tiden (men det vet du säkert redan). 

    Och med den yngre också förstås - blir väldigt dumt att han ska spela ut folk för att han kortsiktigt tror att han gynnas av det. Men prata med dem en och en.  Lillebror kanske måste få frågan om vad han tror det hjälper att skylla på storebror när det är tillfällen med ren lögn.
    Sen kan ni sitta tillsammans alla fyra. 

    Pappan borde också boka in samarbetssamtal med mamman. Tycker han ska ringa socialtjänsten och be om stöd i detta. De kan bjuda in till såna samtal. Ni har ju oro för barnen - då kan man kontakta socialtjänsten för att få hjälp. Han behöver inte göra en orosanmälan om han inte är beredd att göra det, utan han ringer och säger att det behövs stöd för samtal, man gör då en ansökan. 


Svar på tråden Otrevlig 13 åring