• Thu 24 Mar 2022 13:26
    3099 visningar
    8 svar
    8
    3099

    Sex vid ÄL + FET = risk för tvillingar?

    Jag kommer förhoppningsvis göra en FET nästa månad, kliniken sa att jag ska vänta på min naturliga ÄL och sedan 5-6 dagar senare görs en FET.


    Om man har sex vid sin naturliga ÄL, kan det hända att man blir gravid med både sin ÄL och med embryot samtidigt?

    Har någon hört talas om detta scenario?

    Tycker jag fått minimalt med information från min klinik kring hur IVF går till och vad man ?får? och ?inte får? göra. Har precis genomgått min första IVF så vet inte alls hur det funkar sen annat än att man kommer lägga in embryot vid ÄL.

  • Svar på tråden Sex vid ÄL + FET = risk för tvillingar?
  • Thu 24 Mar 2022 13:30
    #1

    Hände min kompis 10 år sedan. Blev tvillkingpojkar. Dom satte in ett embryo, och det blev tvåäggs tvillingar :=).

  • Thu 24 Mar 2022 13:34
    #2
    nathalie85 skrev 2022-03-24 13:30:48 följande:

    Hände min kompis 10 år sedan. Blev tvillkingpojkar. Dom satte in ett embryo, och det blev tvåäggs tvillingar :=).


    Wow coolt, då är det en möjlighet, tack för svaret. 


    Inte så att jag är sugen på tvillingar men mer att jag vill maximera varje ÄL, så om man kan få dubbla chanser genom sin egen ÄL plus FET så kanske man ska testa på det. Så länfe man inte försämrar chanserna.

    Nån annan som testat detta och blivit gravid med antingen en eller två bebisar?

  • Thu 24 Mar 2022 13:59
    #3

    Det beror ju på vad felet är som gör att man måste göra IVF. Hur stor är chansen för spontan graviditet menar jag? Är man inte steril- vare sig mannen eller kvinnan- finns ju alltid en chans. Om man däremot haft oskyddat sex i flera år och aldrig blivit spontant gravid är väl chansen mest troligt ganska låg, men man vet aldrig. Jag har bara läst om att det hänt en enda gång. Den kvinnan gjorde ET med ett embryo, men fick tvåäggstvillingar. Hon hade haft nån äggblåsa som släppt ägg före ÄP och blivit gravid före insättningen.

  • Thu 24 Mar 2022 14:12
    #4
    Jag är bara jag skrev 2022-03-24 13:59:20 följande:

    Det beror ju på vad felet är som gör att man måste göra IVF. Hur stor är chansen för spontan graviditet menar jag? Är man inte steril- vare sig mannen eller kvinnan- finns ju alltid en chans. Om man däremot haft oskyddat sex i flera år och aldrig blivit spontant gravid är väl chansen mest troligt ganska låg, men man vet aldrig. Jag har bara läst om att det hänt en enda gång. Den kvinnan gjorde ET med ett embryo, men fick tvåäggstvillingar. Hon hade haft nån äggblåsa som släppt ägg före ÄP och blivit gravid före insättningen.


    Vi har inga ?fysiska? problem utan vi gör ivf pga manlig impotens. Vi har lyckats bli gravida tre gånger tidigare genom insemination på klinik och insemination hemma, alla har slutat i missfall.

    Funderar på om man ska våga testa med insemination hemma samtidigt som FET nästa månad, så man ökar sina chanser. Sen är det ju ingen katastrof om det blir tvillingar, så länge kroppen klarar av det. Min ålder stressar mig något enormt (snart 36) och vi har aktivt försökt varje jäkla månad i 3 år snart, kompisar har hunnit bli gravida med sin första OCH andra under denna tid, så bittert när man själv inte kommer nån vart. Skulle egentligen ha fött min dotter om knappt en månad om senaste gången hade gått hela vägen.
  • Anonym (Vvv)
    Thu 24 Mar 2022 19:33
    #5

    de är möjligt. på min klinik avråder dem från samlag i samma veva då det kan bli många barn på en gång. Sätter man in ett ägg så kan det dela sig, samtidigt som man blir gravid naturligt med tvillingar. Då kan de bli fyra stycken i värsta fall. Högst otroligt. men bara vid tvillingar blir det ju en riskgraviditet.

  • Fri 8 Apr 2022 17:45
    #6

    Hej! Jag håller på med ivf nu och kommer definitivt göra så här. Är betydligt äldre (41) och vill öka chansen. Tror inte risken för tvillingar är stor men är beredd att ta den. Jag har blivit gravid vid en klinik-insemination och en gång spontant hemma senaste halvåret men bägge blev missfall. 

  • Anonym (Alla chanse­r)
    Fri 8 Apr 2022 20:39
    #7
    Maily skrev 2022-04-08 17:45:05 följande:

    Hej! Jag håller på med ivf nu och kommer definitivt göra så här. Är betydligt äldre (41) och vill öka chansen. Tror inte risken för tvillingar är stor men är beredd att ta den. Jag har blivit gravid vid en klinik-insemination och en gång spontant hemma senaste halvåret men bägge blev missfall. 


    Jag funderar också på att köra på det! Tvillingar skulle vara lugnt men fyra känns sådär! Risken för det bör väl ändå vara så låg att det är värt att chansa?
  • Fri 8 Apr 2022 23:11
    #8

    Jag kommer själv att skippa testa då jag inte skulle våga mig på tvillinggraviditet pga flera missfall varav en väldigt sent i graviditeten, så tror inte jag vågar vara gravid med två när en redan är svår nog att behålla för min del. Men ja sannolikheten för fler än två känns otroligt liten så ni som är ok med tvillingar skulle kunna testa för att öka chanserna för nån graviditet öht.

    Beklagar dina missfall Maily, vet hur tufft det är att gå igenom.

Svar på tråden Sex vid ÄL + FET = risk för tvillingar?