• Trocazeron

    Vad får en lärare göra? Elever med Adhd

    Får en lärare som misstänker Adhd hos en elev föreslå en utredning till föräldrarna?
    Jag har en elev som i flera år haft problem pga sina koncentrationssvårigheter. Föräldrarna har inte själva tagit upp sitt barns beteende som ett problem. Får jag som lärare tala om för föräldrarna att jag tror att eleven har någon form av koncentrationssvårighet/adhd och att eleven skulle kunna gynnas av en utredning? Min chef säger att man inte får det. Men hur ska man isf kunna hjälpa detta barn? 
  • Svar på tråden Vad får en lärare göra? Elever med Adhd
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Rektor) skrev 2022-03-24 22:04:24 följande:
    Fortfarande, vad gjorde att du trodde att du behövde upplysa mig om det? Jag kommenterade dina felaktigheter gällande remisser med mera, och du kontrar med en banal självklarhet om vh:s samtycke jag är mkt väl insatt i. 
    Därför att du verkar missa den biten hela tiden.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Rektor) skrev 2022-03-24 22:04:24 följande:
    Fortfarande, vad gjorde att du trodde att du behövde upplysa mig om det? Jag kommenterade dina felaktigheter gällande remisser med mera, och du kontrar med en banal självklarhet om vh:s samtycke jag är mkt väl insatt i. 
    Och, mina uttalanden är korrekta oavsett om du inte kan erkänna det. En skola och dess anställda får öht inte sätta npf-diagnoser på barn eller skicka remiss till BUP eller andra instanser utan vh tillstånd. Hur svårt ska det vara att förstå, och hur kommer det sig att du fortsätter svara emot fakta?
  • Anonym (Rektor)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-03-24 22:11:19 följande:
    Därför att du verkar missa den biten hela tiden.
    Givetvis inte. Du verkar ha bristande läsförståelse. Jag har kommenterat flera saker du har fel i. Men visa gärna hur det jag skrivit om att skola visst remitterar på något vis hänger samman med ditt nya felaktiga påstående att jag hävdar att det görs utan samtycke. 
  • Anonym (Rektor)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-03-24 22:12:52 följande:
    Och, mina uttalanden är korrekta oavsett om du inte kan erkänna det. En skola och dess anställda får öht inte sätta npf-diagnoser på barn eller skicka remiss till BUP eller andra instanser utan vh tillstånd. Hur svårt ska det vara att förstå, och hur kommer det sig att du fortsätter svara emot fakta?
    Citera var jag skriver att det görs utan samtycke, eftersom du citerade mig med den fullständigt onödiga upplysningen till mig. Du har ju inte ens koll på att det finns ett remissförfarande i skola. Jag har aldrig påstått att någon av utbildningsförvaltningens funktioner ställer npf-diagnoser. (Har dock hänt tidigare av skolpsykolog och läkare). Däremot utreder de IF och ställer diagnos. Du påstod att det varken utreds eller ställs några diagnoser inom skola, vilket är felaktigt. Du har inte koll och inte insyn, för du ingår inte i elevhälsan och är ointresserad av att ta till dig när du blir korrigerad 
  • Anonym (ååå)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-03-24 22:11:19 följande:
    Därför att du verkar missa den biten hela tiden.
    Ursäkta om jag lägger mig i här, men du har faktiskt missat det som "rektor" skrev tidigare om vh medgivande, så det blir alldeles tokigt med dina inlägg. 
  • Anonym (abc)
    Anonym (Adhdmamman) skrev 2022-03-24 22:10:32 följande:

    Du kan väl hjälpa eleven på samma sätt som du hade hjälpt en elev med en diagnos? Förstår inte varför det måste finnas på papper för att eleven ska få extrahjälp och hjälpmedel eller är det så att du tycker att eleven borde medicineras, för det är känsligt att ta upp.

    Jag har ett barn med adhd som inte medicineras. Vi har provat och det hjälpte inte nämnvärt, däremot triggade det depression och ätstörning som gör livet mycket svårare för mitt barn. Önskar att alla elever ska få den hjälpen dom behöver oavsett diagnos.


    Jag hoppas så att vårt barn kan bli hjälpt av medicin. Vi väntar på utredning och skolan har verkligen gjort allt de kan för vårt barn men det räcker inte. Släktingar har blivit hjälpta av medicin så jag hoppas verkligen att det kan hjälpa vårt barn också.

    Till ts: Jag tyckte det var jobbigt att ta kontakt med skolan angående våra misstankar om diagnos som konkretiserades först efter flera år av funderingar kring vad vi som föräldrar måste gjort fel och varför saker inte fungerade. Hade absolut uppskattat att få signaler från skolan tidigare (om det var så att de hade sett något).
  • SweeneyToad
    Anonym (Lärare) skrev 2022-03-24 17:15:30 följande:
    Ja läraren har rätt att föreslå det men det är vårdnadshavarna som väljer helt själva hur hen/de vill göra. Skolan kan aldrig tvinga ett barn att genomgå utredning eller remittera till BUP eller liknande. Skolsköterska, skolpsykolog mm får inte heller göra sådana utredningar eller undersöka barnet på det sättet. Tänk dock på att det kan vara ett känsligt ämne, och att det kan vara en missbedömning från skolans sida att eleven har en diagnos. Så länge hen inte diagnosticerats ska hen behandlas och omtalas på samma sätt som vilken annan elev som helst. Man ska fortsätta göra anpassningar utifrån elevens behov och förmågor så långt det är möjligt, både allmänt och särskilt stöd.

    Rektorn kan visst tvinga. Det gjorde rektorn på mig. Sedan att det är fel att rektorn gjorde det, det skriver jag under på.
  • Anonym (Mamma)

    I vårt fall så var det skolan som föreslog en utredning, vilket vi välkomnade då vi var väl medvetna om att det fanns en del svårigheter. Skolan skickade sedan remiss men om det var rektor, lärare eller skolsköterska som skickade den minns jag inte.

    Det blir lättare för både skola och oss föräldrar att stödja barnet när diagnosen finns på papper, tex resurslärare och extra hjälpmedel som kan behövas.

  • Anonym (d)
    SweeneyToad skrev 2022-03-24 16:41:42 följande:

    Tja, du kan ta upp det med rektorn. Så kan rektorn tvinga eleven. Så gjorde man på mig. 


    NEj, det får de inte. De kan inte tvinga fram en utredning.
  • Anonym (Också en lärare)
    Trocazeron skrev 2022-03-24 15:00:48 följande:
    Vad får en lärare göra? Elever med Adhd
    Får en lärare som misstänker Adhd hos en elev föreslå en utredning till föräldrarna?
    Jag har en elev som i flera år haft problem pga sina koncentrationssvårigheter. Föräldrarna har inte själva tagit upp sitt barns beteende som ett problem. Får jag som lärare tala om för föräldrarna att jag tror att eleven har någon form av koncentrationssvårighet/adhd och att eleven skulle kunna gynnas av en utredning? Min chef säger att man inte får det. Men hur ska man isf kunna hjälpa detta barn? 
    Det är klart att skolan får ta upp koncentrationsproblem och eventuell orsak till det och inte bara får utan är skyldiga till, tycker jag. Däremot är det inte upp till en enskild lärare och kan bli fel om en lärare gör det på eget bevåg. 
    Vem du är i förhållande till eleven påverkar också. Med tanke på att du skriver "elev som i flera år" är det knappast en lågstadieelev som du undervisar i de flesta ämnena. Om du är en av de lärare eleven har mest, har eleven bara någon veckotimme, är mentor osv är saker som påverkar mycket. Likaså om det är bara du som ser koncentrationssvårigheter, du och några andra eller om alla ser att eleven har sådana.
  • SweeneyToad
    Anonym (d) skrev 2022-05-01 18:01:36 följande:
    NEj, det får de inte. De kan inte tvinga fram en utredning.
    Jo, så gjorde man på mig.

    Och vad de får göra, och vad de gör, kan vara två olika saker. 
  • Anonym (Rektor)
    SweeneyToad skrev 2022-05-02 12:37:41 följande:
    Jo, så gjorde man på mig.

    Och vad de får göra, och vad de gör, kan vara två olika saker. 
    Vad lägger du i "tvinga"?
  • Anonym (d)
    SweeneyToad skrev 2022-05-02 12:37:41 följande:
    Jo, så gjorde man på mig.

    Och vad de får göra, och vad de gör, kan vara två olika saker. 
    Skola låg på som fasen och ville att min son skulle utredas. Jag sa nej, kommer inte på fråga.
    Så de fick ge sig.
  • Anonym (Hanna)
    Trocazeron skrev 2022-03-24 15:00:48 följande:
    Vad får en lärare göra? Elever med Adhd
    Får en lärare som misstänker Adhd hos en elev föreslå en utredning till föräldrarna?
    Jag har en elev som i flera år haft problem pga sina koncentrationssvårigheter. Föräldrarna har inte själva tagit upp sitt barns beteende som ett problem. Får jag som lärare tala om för föräldrarna att jag tror att eleven har någon form av koncentrationssvårighet/adhd och att eleven skulle kunna gynnas av en utredning? Min chef säger att man inte får det. Men hur ska man isf kunna hjälpa detta barn? 

     


    Jag tänker att det är bättre att du tar hjälp av skolhälsovården innan du börjar spekulera själv om diagnoser. Du har väl inte utbildning i detta gissar jag. Jag var själv med om en lärare som tjatade om att min son hade en diagnos, vilket det visade sig under utredningen inte stämde. Det var lite jobbigt för honom att tänka om då han själv börjat tro på lärarens gissning. 


    Sedan ska så klart barnet få stöd i klassrummet utifrån sina svårigheter än sina eventuella diagnoser.

  • SweeneyToad
    Anonym (d) skrev 2022-05-03 11:47:11 följande:
    Skola låg på som fasen och ville att min son skulle utredas. Jag sa nej, kommer inte på fråga.
    Så de fick ge sig.
    Vad vill med detta inlägg? Dina upplevelser tar inte bort mina upplevelser. 
  • SweeneyToad
    Anonym (Rektor) skrev 2022-05-02 17:38:08 följande:
    Vad lägger du i "tvinga"?
    Har du problem med läsförståelsen?
  • Anonym (ADHD-barn)
    SweeneyToad skrev 2022-05-04 16:56:14 följande:
    Har du problem med läsförståelsen?
    Tja, du har ju inte precis berättat speciellt tydligt i tråden vad du menar med tvinga..
  • Anonym (ADHD-barn)
    SweeneyToad skrev 2022-05-04 16:55:30 följande:
    Vad vill med detta inlägg? Dina upplevelser tar inte bort mina upplevelser. 
    Mina och dina upplevelser?! Wtf, trodde du trodde att alla människor var exakt likadana som du och hade precis samma upplevelser som du
  • Anonym (Rektor)
    SweeneyToad skrev 2022-05-04 16:56:14 följande:
    Har du problem med läsförståelsen?
    Tvång kan ske på många sätt. Vad menar du med "tvinga", i ditt fall? Är det en svår fråga? 
  • Anonym (d)
    SweeneyToad skrev 2022-05-04 16:55:30 följande:
    Vad vill med detta inlägg? Dina upplevelser tar inte bort mina upplevelser. 
    Tja, kanske tala om att du utsatts för ett övergrepp?
Svar på tråden Vad får en lärare göra? Elever med Adhd