Ensamstående med 3 barn, hur mycket har ni kvar efter räkningar?
Ni som är ensamstående med 3 barn på 100%, hur mycket har ni kvar efter att alla era räkningar är betalda och hur tycker ni det går att klara sig på det? Hur gamla är barnen?
Ni som är ensamstående med 3 barn på 100%, hur mycket har ni kvar efter att alla era räkningar är betalda och hur tycker ni det går att klara sig på det? Hur gamla är barnen?
Jag är änka och ensamstående med tre barn och min budget säger att jag har 14 340 kr kvar efter att alla fasta räkningar är betalda (inklusive långsiktigt sparande/investeringar). Ska räcka till mat, kläder, fritidssysselsättningar (lite blandat - vissa räknar jag som fasta utgifter), bensin och ej förutsedda bilutgifter, nöjen, tandläkare och dylikt för mig, semestrar och renoveringar (till de två sista nallar jag ibland av det långsiktiga sparandet). Blir det pengar över så åker det in på sparkontot.
Funkar rätt bra, fast matbudgeten har stigit markant sedan de två äldsta blev tonåringar. De äldre barnen har sina studiebidrag och ska ta hand om en del av sina egna utgifter för nöjen och kläder.
Har två barn och efter räkningar har jag c 6000kr kvar för mat,nöjen och kläder en månad.
4 barn, men ändå:
- Lön på 50 000 före skatt, ca 35 000 efter. Sedan barnbidrag, flerbarnstillägg på 6740. Underhåll på ca 6700. Allt som allt: ca 48 440.
- Fasta utgifter: ca 15 000. 48 440 - 15 000 = 33 440 kvar
Vi klarar oss ypperligt på detta, tycker jag. Dyrare månader (t.ex. när mycket ytterkläder behöver köpas, massa kompiskalas samma månad, fritidsaktiviteter ska betalas och allt vad det kan råka bli samma månad), då minskar jag helt enkelt på spardelen.
3 barn 6,10 och 12 hyr huset och har 11 000 över ca, nu är de mindre pg elräkningen annars hade jag haft 14 000 vid normala elräkningar.