• Anonym (Så jävla trött)

    Hur orkar folk vara förskollärare?

    Ikväll har jag inte gått till min älskade kvällskurs. Jag har istället haft en panikångestattack, snorgråtit och varit i 100 % ångest. Att min älskade håller om mig och tröstar gör det bättre, men tar inte bort det onda. 

    Vad fan har hänt då? 


    Utbildade mig till förskollärare. Tyckte allt var jobbigt och svårt, men stolt över att jag tog mig igenom det. Fick ett jobb på en privat förskola. Jobbade där i fyra år. Dock slutade jag då jag ville utvecklas samt att chefen där särbehandlade folk... 

    Rent yrkesmässigt tror jag inte att jag har arbetat som förskollärare förens jag bytte till mitt nuvarande jobb. Och jag klarar knappt av det. 

    Hur orkar folk vara förskollärare? 

    Ansvar för allt. Nej, men typ. 


    Ha koll på allt. Vara pedagogisk i allt. Ha koll på alla papper. Hålla i utvecklingssamtal, bemöta vårdnadshavare, Utvärdera och Utveckla. 


    När ska en hinna andas? 

    Jävligt ledsen. 

    Blev sjukskriven efter bara en månad på jobbet. Insåg att jag och maken har svårt att få barn och behöver hjälp på traven. Är bipolär och har bara tagit antidepressiva pga min stämningsstabiliserande är inte bra för ett foster som aldrig kommer. 
    Imorgon är det läslyft på jobbet. Så nu går jag emot mina principer att arbeta oavlönat på en vardagskväll. Men bättre det än ångesten som skulle vara värre imorgon. 

    Hoppas någon orkar läsa detta. Hoppas även att du inte är ett troll som kommer såga mina ord. 
    Snälla, va fan ska en göra?

  • Svar på tråden Hur orkar folk vara förskollärare?
  • Anonym (Bästa yrket)
    Anonym (Liv) skrev 2022-03-26 08:28:51 följande:

    Det där med dokumentation måste ju vara väldigt olika från fsk till fsk. På vårt barns förskola får vi lite bilder varannan vecka och matsedeln. I övrigt noll. Utvecklingssamtal har vi inte haft på två år. 


    Det är så man får till en bra förskola. Man fokuserar på verksamheten. Man visar kvaliteten på verksamheten genom att barnen är glada och klokare när de går hem, inte genom att visa bilder och att föra långa konversationer så fort föräldrarna visar sig.
  • Anonym (Bästa yrket)
    Anonym (Solblomma) skrev 2022-03-26 08:20:44 följande:
    Det finns en grupp på Facebook med flera tusen medlemmar som heter förskoleupproret - så ganska många verkar hålla med personen du citerade.
    Det tvivlar jag inte på. Det fins gott om människor inom barnomsorgen som egentligen hade passat bättre för något annat.
  • Anonym (Solblomma)
    Anonym (Bästa yrket) skrev 2022-03-26 08:54:01 följande:
    Det tvivlar jag inte på. Det fins gott om människor inom barnomsorgen som egentligen hade passat bättre för något annat.
    35 000 medlemmar - vore ju trist om alla dessa slutade arbeta inom förskolan, då blir ju alla barnen kvar hos de få som är kvar.
  • Anonym (Kämpigt yrke)
    Anonym (Bästa yrket) skrev 2022-03-26 08:44:23 följande:
    6h 

    Man ser till att hinna det man behöver. Man kan inte ha en ambitionsnivå som inte stämmer överens med tiden man har till förfogande.
    6 timmar önskar jag också att vi hade. Men ambitionsnivån bestäms inte av mig utan av arbetsgivaren som kräver att det uppfylls. Och det krockar kraftigt med den planeringstid man har och vad som ska uppfyllas. Det är inget val man har. 
    Har haft flera arbetsgivare både kommunala och privata de senaste 10 åren som har samma attityd.
    Hitintill har jag inte haft någon arbetsgivare som har 6 timmars planeringstid max 2 tim i vecka (arbetslag) och max 1 timme egen tid, jobbar i en större stad.
  • Anonym (Bästa yrket)
    Anonym (Kämpigt yrke) skrev 2022-03-26 09:45:45 följande:
    6 timmar önskar jag också att vi hade. Men ambitionsnivån bestäms inte av mig utan av arbetsgivaren som kräver att det uppfylls. Och det krockar kraftigt med den planeringstid man har och vad som ska uppfyllas. Det är inget val man har. 
    Har haft flera arbetsgivare både kommunala och privata de senaste 10 åren som har samma attityd.
    Hitintill har jag inte haft någon arbetsgivare som har 6 timmars planeringstid max 2 tim i vecka (arbetslag) och max 1 timme egen tid, jobbar i en större stad.
    Du har givetvis ett val. Jag hade med enkelhet också kunnat planera 40h i veckan men jag klarar det också på 1h. Om man nu inte får tiden att gå ihop måste man ändra sitt sätt att planera. Det finns väldigt mycket man kan prioritera bort. 
  • Anonym (Kämpigt yrke)
    Anonym (Bästa yrket) skrev 2022-03-26 11:59:08 följande:
    Du har givetvis ett val. Jag hade med enkelhet också kunnat planera 40h i veckan men jag klarar det också på 1h. Om man nu inte får tiden att gå ihop måste man ändra sitt sätt att planera. Det finns väldigt mycket man kan prioritera bort. 
    Jag tror att vi har olika direktiv från arbetsgivare. Jag FÅR INTE ta bort eller prioritera bort en del av innehållet i vår verksamhet. Det MÅSTE tas upp varje vecka. Och det vi ska göra räcker inte tiden till för utan man tar av barnens tid. Så gör alla på vår förskola och vi är 8 avdelningar.
    Om man inte följer direktiven så är konsekvensen att man inte kan arbeta som förskollärare  eftersom man inte klarar av att arbeta som ledningen har bestämt. Och "hotet" är då att man får omvandla sin tjänst till barnskötare med lönesänkning.  Så ser det ut där jag arbetar. Så vi har olika förutsättningar för arbete på förskola
    Jag ser mig om efter andra jobb.
  • Anonym (Bästa yrket)
    Anonym (Kämpigt yrke) skrev 2022-03-27 10:15:00 följande:
    Jag tror att vi har olika direktiv från arbetsgivare. Jag FÅR INTE ta bort eller prioritera bort en del av innehållet i vår verksamhet. Det MÅSTE tas upp varje vecka. Och det vi ska göra räcker inte tiden till för utan man tar av barnens tid. Så gör alla på vår förskola och vi är 8 avdelningar.
    Om man inte följer direktiven så är konsekvensen att man inte kan arbeta som förskollärare  eftersom man inte klarar av att arbeta som ledningen har bestämt. Och "hotet" är då att man får omvandla sin tjänst till barnskötare med lönesänkning.  Så ser det ut där jag arbetar. Så vi har olika förutsättningar för arbete på förskola
    Jag ser mig om efter andra jobb.
    Jag menade inte att man inte ska göra sitt jobb. Jag menade att man ska göra det smart och att inte överarbeta. Ett veckobrev kan ta 2 timmar att skriva, eller 5 minuter för att nämna ett exempel. 

    Vet inte om det är så stor skillnad på våra arbetsgivare. Jag känner igen dina argument. Det är lnget nytt och har diskuterat frågan många gånger tidigare.
     
    I grunden tror jag att det har att göra med att klara av att göra dokumentation bra nog och att inte söka perfektion. Samt att återanvända och att få inspiration utifrån. Det mesta är redan gjort och finns på nätet, hos kollegor eller hos en själv.  Samarbetar man är mycket vunnet.
    Om du inte har en schysst rektor så tycker jag du gör rätt i att söka dig vidare.
  • Springlady

    Jag har själv vikarierat på två förskolor när jag var 21 år gammal (och då hade ännu mera energi) för att testa hur det är att jobba "inom yrket". Jag läste då böcker på egen hand för att kunna bidra till barnens utveckling och lärde mig av mina kollegor.


    Det var ett av de tuffaste jobb i mitt liv. Ungarna var fantastiska! Men arbetsmiljön var inte så bra och det var det som tog på krafterna i mitt fall. Det var första gånger jag fick smärtsamma magkatarr-kramper så jag inte kunde gå ett steg.


    Problemet var både tidsbrist, arbetsmiljön och personalbrist.


    Det var ofta någon i personalen som var sjuk så det hände att vi var 2 personer per tjugo 2-3 åringar. 


    Vi fick för det mesta försöka äta lunch under de sekunder vi hade mellan att resa oss för att hämta mera mat för barnen (medan min kollega jobbade i köket) eller reste oss för att torka av syltfläckar från golvet innan dessa skulle bli hårda, eller för förhindra småbråk mellan barnen. Någon fika på förmiddagen eller eftermiddagen var det förstås inte någon tid med. Den 30 minuters långa rasten tillbringades i bästa fall på en soffa i chefens kontor (vilket också var vårt personalrum), och chefen var ingen person att leka med så det var inte roligt att vara där och jag stannade hellre med barnen.


    Vi hann göra mycket med barnen och de var helt underbara så jag förstår de som vill jobba med barn hela sitt liv. 


    Det var mycket bättre förhållanden på en annan förskola inom samma organisation och med samma chef. Det var fina, ljusa lokaler, ett bra personalrum och chefen köpte även in en massa frukt och godis till de anställda där. Det var en fin uteplats för barnen, mina kollegor verkade må bra och trots att vi inte hade mer tid där än på den andra förskolan så var det lite lättare att gå till jobbet och att ha lite mer energi till ungarna.


     

  • Anonym (Känner med dig)

    En fråga ts, jobbar du i Göteborg? Tänkte på läslyftet som även min förskola har. Kanske fler kommuner som har det. I vilket fall, jag känner med dig! Jag själv går igenom en inre resa nu som är jättetuff som handlar om mitt yrkesval som förskollärare. Vore så skönt att få prata med någon i samma situation.

  • Anonym (Hatar dokumenten….)
    Anonym (Solblomma) skrev 2022-03-25 20:36:20 följande:
    Det är precis mina tankar också, som förälder. Herre gud vilka "rapporter" vi får var och varannan dag om vad barnen gör och hur det är kopplat till vad i läroplanen o.s.v. Redogörelser som säkert tar väldigt lång tid att skriva och fotografera och allt vad det är, och sedan in i appen. Tid som borde ha lagts på ...barnen! Utv.samtal med power point-presentation om mina barn, långa sådana, fullt med bilder och texter och hur det är relevant till läroplanen. Alltså det är jättekul att veta vad mina barn har för sig om dagarna, men jag SER ju vilket enormt arbete som läggs ner på all denna dokumentation. Det är inte rimligt! När jag gick förskola skrevs något litet ibland, hamnade i en pärm om mig, men det var liksom inte i närheten av allt som dokumenteras nu. Ändå märker jag ju tydligt att det pedagogerna gör med barnen är ungefär samma saker som man gjorde när jag var barn - fast när jag var barn var vi betydligt färre barn med betydligt fler pedagoger.

    Nej fy tusan... Det här behöver ändring!
    Håller med. Har haft mitt barn på två förskolor. Det första var ett kooperativ där jag satt i styrelsen och var huvudmann i två år. De lärarna hade inte ?hängt med? gällande den pedagogiska reflektionen och de hade ingen jävla pedagogisk app att hålla reda på. Men shit vilken tid och energi de la på barnen och så fint barnen utvecklades. Superpedagogiska, och när vi hämtade vår son fick vi en spontan rapport om hur dagen varit och de märktes att de kände vårt barn.

    Sedan flyttade vi och hamnade på kommunalt. Nu får jag långa skriftliga rapporter som jag fullständigt skiter i. Tro mig, jag jobbar med dokumentation i mitt vanliga yrke så jag hatar inte bra rapporter. Men jävlar vad onödiga skrivelser jag får. Ungen verkar de inte känna och hur fan ska det hinna det. Jag lider med pedagogerna. Jag behöver inte foto, dokument och rapporter, jag ser hellre att den tiden går till direktkontakt med barnen. Denna jävla NPM som letat sig in i alla samhällets vråer är ett gissel. 
  • Anonym (Essja)

    Ts det måste till en förändring.

    För det första, ring dig sjuk på måndag. 8 dagar får du vara hemma utan sjukintyg och behöver du fler dagar så kontakta vårdcentralen.

    De dagar du är hemma, stressa ner och andas! Gör ingenting, bara rå om dig själv. Ta långa bad/duschar, gå promenader, titta på feel-good på TV.

    När du känner att du lyckats landa, fundera på vad du måste förändra.
    Byta arbetsplats? Eller byta yrke?

    Det är aldrig för sent att byta bana. Någon skrev att efter 40 är det svårt, inte sant säger jag! Jag vet många som är runt 50 och som läst yrkeshögskola i den åldern.

    Yrkeshögskola kan ju faktiskt vara ett alternativ för dig eftersom du kanske inte har så många år kvar med csn på högskolenivå? 


    Annars sök jobb som inte kräver utbildning. Jag vet några som hade stressiga arbeten som valde att börja städa inom kommunen. De har sagt att det är det bästa de gjort. Inte så bra betalt kanske, men de får lägga upp dagen lite som de vill, inget stress, får gå i egna tankar eller musik i öronen och städa.

    Du måste inte vara förskollärare. Det finns alternativ! Du måste bara hitta det du vill göra istället. Men som sagt så ta någon vecka/månad för dig själv nu, utan jobb. Det är uppenbart att du behöver det.

Svar på tråden Hur orkar folk vara förskollärare?