• oroligkanskemamma

    Förvaltarskap

    Hej. Jag har vunnit pengar men vågar inte berätta för min familj om det då de har en felaktig syn på mig, som jag är nu. Anledningen till det är att jag haft flera psykoser men varit stabil i sju år. Under en period med psykoser handlade jag lite för mycket på faktura och det resulterade i skuldsanering. Nu är jag orolig att försäga mig då de är väldigt dominanta och lätt hade kunnat snacka omkull tingsrätten om det är de som man gör sådant till, för att jag ska få förvaltare. 
    Jag har nu betalat min skuld till fullo, har anmält till alla instanser att jag inte har rätt till bostadstillägg  mm längre. Betalat mitt csn till fullo. Får sjukersättning och har rätt till det. De är alltså nedlåtande och behandlar mig som om jag vore ett oansvarigt barn ö h t. Inte enbart när det handlar om ekonomi och jag har sagt upp bekantskapen med mina syskon. Vi har lite kontakt p g a mamma. Jag skötte min skuldsanering u a under 2.5 år. Jag har skött mig själv hela mitt liv. Hur orolig behöver jag vara?

  • Svar på tråden Förvaltarskap
  • Magical

    Det är väl du själv som styr. Håll tyst bara. 

  • oroligkanskemamma
    Magical skrev 2022-03-25 17:31:13 följande:

    Det är väl du själv som styr. Håll tyst bara. 


    Tack. Ja jag gör nog bäst i att inte säga något.
  • Gameofthrones

    Det tycker jag att du ska vara håll tyst. Låtsats som ingenting. Låt de tro saker om dig ta den drivkraften till ett positivt. 

    Enligt din text så verkar du ha koll. Ta kontroll över ditt liv. Och du fick för det med du har en kosing. Dina pengar ingen annans. 

  • oroligkanskemamma
    Gameofthrones skrev 2022-03-25 17:48:18 följande:

    Det tycker jag att du ska vara håll tyst. Låtsats som ingenting. Låt de tro saker om dig ta den drivkraften till ett positivt. 

    Enligt din text så verkar du ha koll. Ta kontroll över ditt liv. Och du fick för det med du har en kosing. Dina pengar ingen annans. 


    Tack ?
  • oroligkanskemamma
    Gameofthrones skrev 2022-03-25 17:48:18 följande:

    Det tycker jag att du ska vara håll tyst. Låtsats som ingenting. Låt de tro saker om dig ta den drivkraften till ett positivt. 

    Enligt din text så verkar du ha koll. Ta kontroll över ditt liv. Och du fick för det med du har en kosing. Dina pengar ingen annans. 


    Tack (hjärta) 

    Hjärtat blev ett frågetecken.
  • AMCG

    1. jag tycker inte du behöver berätta för släktingar. Du har visat under lång tid att du reder dig själv. 


    2. om du är orolig kan du skriva en framtidsfullmakt där en person som du litar på tar om hand om din ekonomi så ingen familjemedlem eller godtycklig god eller förvaltare blir det. Får man en förvaltare så gäller oftast inte en framtidsfullmakt men finns en fullmakt brukar det vara onödigt att utse en förvaltare för att det finns redan en person som tar omhand om dina intressen. Kolla upp det noga och tänk över hur du önskar det ska bli om du eventuellt drabbas av sjukdom igen. 

  • Yllop

    Berätta inte för någon.
    Om man får lite pengar så tycker andra att de har rätt till dem eller att man ska bjuda för jämnan.

  • cc59pp
    Förvaltare är inte bra, svårt att komma ur. Det sitter en överförvaltare som bestämmer och styr upp allt. 

    Har en bekant som har Förvaltare men värst är överförvaltaren ,en riktig hemskt dam. Det är hon som har sista ordet. Du fråntas allt utom rösträtt, omyndigförklarad hette det förr. 

    Behöver man hjälp med ekonomin så är en  Godman bäst. Kommun hjälper dig att hitta om du inte har någon som du själv vill ha. En pålitlig vän men aldrig en nära familjemedlem..

    De får en kort utbildning av Kommunen. 

    Jag tycker att det är värt att ta kontroll och sätta regler för sig själv. Det ingår i vuxenlivet. Då är man fri och självständig och stolt över sig själv. 

    Eget ansvar och lära sig att tänka efter. Konto för lön/pension och ett konto fö de andra pengarna .

    Pengar och sitt privatliv har varken familj eller vänner med att göra när man är vuxen. Det är viktigt att sätta gränser för vad som är privat. Dina regler i ditt hem. 

    Ta hjälp av din bank, där får du svar på dina frågor. Vän eller annan vuxen som du litar på att fråga om råd. 

     Familjen blandar du inte in. Det finns andra kloka vuxna att be om råd..

    Önskar dig all lycka till med allt.
  • cc59pp
    Förvaltare är inte bra, svårt att komma ur. Det sitter en överförvaltare som bestämmer och styr upp allt. 

    Har en bekant som har Förvaltare men värst är överförvaltaren ,en riktig hemskt dam. Det är hon som har sista ordet. Du fråntas allt utom rösträtt, omyndigförklarad hette det förr. 

    Behöver man hjälp med ekonomin så är en  Godman bäst. Kommun hjälper dig att hitta om du inte har någon som du själv vill ha. En pålitlig vän men aldrig en nära familjemedlem..

    De får en kort utbildning av Kommunen. 

    Jag tycker att det är värt att ta kontroll och sätta regler för sig själv. Det ingår i vuxenlivet. Då är man fri och självständig och stolt över sig själv. 

    Eget ansvar och lära sig att tänka efter. Konto för lön/pension och ett konto fö de andra pengarna .

    Pengar och sitt privatliv har varken familj eller vänner med att göra när man är vuxen. Det är viktigt att sätta gränser för vad som är privat. Dina regler i ditt hem. 

    Ta hjälp av din bank, där får du svar på dina frågor. Vän eller annan vuxen som du litar på att fråga om råd. 

     Familjen blandar du inte in. Det finns andra kloka vuxna att be om råd..

    Önskar dig all lycka till med allt.
Svar på tråden Förvaltarskap