• PillanPannkaka

    Testamente

    Vart kan man hitta sitt "testamente"? Har en partner som tidigare för flera år sedan skrev ett testamente som hen inte vet vart den tagit vägen. Allt på den stämmer inte och hen skulle vilja ta bort den eller förstöra den på något vis? hen blev "pressad" till att skriva ett sådant och hade ingen koll eller information om vad som hen gör. Vi har googlat så mycket men hittar varken hur eller vad man kan göra? 

  • Svar på tråden Testamente
  • Anonym (Rickard)
    PillanPannkaka skrev 2022-03-27 20:05:14 följande:
    Testamente

    Vart kan man hitta sitt "testamente"? Har en partner som tidigare för flera år sedan skrev ett testamente som hen inte vet vart den tagit vägen. Allt på den stämmer inte och hen skulle vilja ta bort den eller förstöra den på något vis? hen blev "pressad" till att skriva ett sådant och hade ingen koll eller information om vad som hen gör. Vi har googlat så mycket men hittar varken hur eller vad man kan göra? 


    Finns inga krav på att man ska registrera ett testamente. 

    Men man kan skriva ett nytt med dagens datum och ange att det ersätter det tidigare.
  • Anonym (hm)

    Vem ska du försöka blåsa? Erkänn att det är du och inte någon annan som undrar. Hemsk du är

  • Anonym (Suck)

    Det finns olika sätt med testamente.. Man behöver inte regristera det nånstans. Vita arkivet finns men då är nog Fonus som har det? Kan ha fel. Är det ngt specifikt kan personen i fråga ha det i förvar jurist, advokat.

    Vad är det du försöker göra egentligen?

  • Anonym (X)
    Anonym (Suck) skrev 2022-03-28 00:15:13 följande:

    Det finns olika sätt med testamente.. Man behöver inte regristera det nånstans. Vita arkivet finns men då är nog Fonus som har det? Kan ha fel. Är det ngt specifikt kan personen i fråga ha det i förvar jurist, advokat.

    Vad är det du försöker göra egentligen?


    Vita arkivet - är inte det ett dokument där man beskriver hur man vill ha sin begravning?
  • Anonym (…)
    Anonym (X) skrev 2022-03-28 07:06:40 följande:
    Vita arkivet - är inte det ett dokument där man beskriver hur man vill ha sin begravning?
    Jo, men man kan ha andra dokument förvarat där också, testamente till exempel. Eller hos en advokatbyrå. Själv har jag sånt i bankfack.

    Ts säg åt din sambo att skriva ett nytt testamente bara. Problem solved.
  • PillanPannkaka
    Anonym (hm) skrev 2022-03-27 23:34:48 följande:

    Vem ska du försöka blåsa? Erkänn att det är du och inte någon annan som undrar. Hemsk du är


    Tråkig kommentar! Tänker anmäla din kommentar, så kanske du blir avstängd här på familjeliv. 
  • PillanPannkaka
    Anonym (Rickard) skrev 2022-03-27 20:12:06 följande:
    Finns inga krav på att man ska registrera ett testamente. 

    Men man kan skriva ett nytt med dagens datum och ange att det ersätter det tidigare.
    Tack för svar! Gissar att man behöver söka upp någon byrå eller så? 
  • PillanPannkaka
    Anonym (?) skrev 2022-03-28 07:14:43 följande:
    Jo, men man kan ha andra dokument förvarat där också, testamente till exempel. Eller hos en advokatbyrå. Själv har jag sånt i bankfack.

    Ts säg åt din sambo att skriva ett nytt testamente bara. Problem solved.
    Tack för svar! 
    Går det att skriva att andra inte gäller? min partner är heller inte intresserad av att skriva ett "nytt". Endast intresse av att vilja ta bort den som skrevs för ca 10 år sedan... 
  • Anonym (Rickard)
    PillanPannkaka skrev 2022-03-28 19:50:48 följande:
    Tack för svar! Gissar att man behöver söka upp någon byrå eller så? 

    Nej, se bara till att det står att det gamla inte gäller längre, samt förvara det så du hittar det. 


    Sedan måste du vara medveten om att du inte kan kringgå arvsrätten, eventuella barn kan inte göras arvlösa.

  • PillanPannkaka
    Anonym (Rickard) skrev 2022-03-28 19:53:53 följande:

    Nej, se bara till att det står att det gamla inte gäller längre, samt förvara det så du hittar det. 


    Sedan måste du vara medveten om att du inte kan kringgå arvsrätten, eventuella barn kan inte göras arvlösa.


    Om det "gamla" kommer fram, hur vet man då att det finns ett "nytt"?

    Förstår Ligger absolut inte i mitt intresse att få "ärva" heller. Vi letade svar här tillsammans då varken jag eller hen kunde hitta något på nätet! På familjeliv brukar man kunna få svar på det mesta! 
  • Anonym (LillaMy)
    PillanPannkaka skrev 2022-03-28 19:53:32 följande:
    Tack för svar! 
    Går det att skriva att andra inte gäller? min partner är heller inte intresserad av att skriva ett "nytt". Endast intresse av att vilja ta bort den som skrevs för ca 10 år sedan... 
    Du får han skriva ett nytt som bara säger att föregående inte längre gäller.

    Därmed ska standardfördelningen ske. Dvs först barnen etc.

    Har han inga egna barn tycker jag gott att han kan skriva testamente, så att det inte blir tjafs bland de som är arvingar och de som är "nästan arvingar".
  • Anonym (Rickard)
    PillanPannkaka skrev 2022-03-28 20:04:25 följande:
    Om det "gamla" kommer fram, hur vet man då att det finns ett "nytt"?

    Förstår Ligger absolut inte i mitt intresse att få "ärva" heller. Vi letade svar här tillsammans då varken jag eller hen kunde hitta något på nätet! På familjeliv brukar man kunna få svar på det mesta! 

    Det nya har ju senare datum, och om man skriver att det ska gälla istället för det gamla, så spelar det ingen roll att det gamla kommer fram. Men man måste ju veta var det finns. 


     

  • PillanPannkaka

    Tack för alla kloka svar! Tydligen ska det räcka med att skriva ut en "mall" och fylla i samt att man ska ha två vittnen. Behöver inte gå via någon jurist/advokatbyrå. Det tidigare testamentet skrevs hos en byrå. Med det så var hen osäker på om man behövde göra på samma vis.. och hens ex fick det att bevara hos sig. Idag 10 år senare har de ingen kontakt.. därav ville han "förstöra" det.

Svar på tråden Testamente