• Mon 28 Mar 2022 09:14
    3504 visningar
    1 svar
    1
    3504

    Extern fixation

    Hej Allihopa.
    Min son på 9 år bröt sitt ben på sportlovet och har nu fått en extern fixation på underbenet. Tänkte höra om nån annan varit med om nått liknande? Hur har ni gjort med kläder, har det gått bra i skolan osv?

  • Svar på tråden Extern fixation
  • Anonym (Ben)
    Mon 28 Mar 2022 11:32
    #1

    Hej, jag har vrickat,stukat och brutit ben och fötter genom åren och har erfarenhet av många olika hjälpmedel. 


    Vad gäller kläder ska han ju inte vara med på idrotten och behöver ju därför inte byta om. Om ni bor i Norra Sverige där det fortfarande behövs ordentliga vinterkläder vid vistelse utomhus föreslår jag att han lånar ett par så breda ytterbyxor så att de går och dra på utanpå. Alternativt får han öva på att spänna av och på fixturen men det kan nog bli lite besvärligt med band etc som måste  anpassas efter de olika byxtjocklekarna.

    Om han vill vars innehåll raster kan ni prata med klassfäreståndaren om det. Annars kan ni förmodligen hyra en rullstol billigt genom Regionen. Då kan han ha en lånad skooteroverall el dyl utanpå.

    Sedan frågar du om skolan. Transportmässigt beror det ju helt på om de har långa avstånd med trappor etc. Prata med klassföreståndaren.  Om du är orolig för att han ska bli retad el hamna utanför så är det nog helt obefogat. 


    Han är gammal nog att själv ha idéer om hur saker ska lösas.

Svar på tråden Extern fixation