• Deceree1

    Fästing - Hund

    Hej
    jag undrar vad ni har för nåt mot fästingar på era hundar. Vad tycker ni om fästinghalsbandet scalibur? 

  • Svar på tråden Fästing - Hund
  • Gameofthrones

    Använder Seresto. Mina (barnens) är långhåriga ett måste på somrarna

    Hundar reagerar olika på fästinghalsband. Endel känner inget, kan bli vingliga och dåliga. 

  • Gameofthrones

    Är vi på landet är ett tvunget. Annars köper vi in varje år man vet aldrig vart man hamnar på somrarna landet, etc. 

  • Deceree1

    Jag har tidigare , en gång tror jag, fått en tablett som var stor och brun. Dom här spot on produkterna vet jag inte om det funkar på min för hon badar och simmar ofta.. ett halsband som Scalibur måste man ta av och på varje gång hon badar och frågan är om de är ogjort då det borde försvinna ur pälsen när hon badar..

  • Deceree1

    Bravecto hette tabletten. De jag funderar på är om innehållet kanske inte är så bra för hunden 

  • Dexter dot com

    Scalibor,bravecto och nexgard är det som funkat till 100% på mina. Alla 3 innehåller ämnen som kan påverka hunden men ingen av mina eller nån annan hund jag känner har reagerat och med tanke på hur sjuka dom kan bli av borrelia/anaplasma vill jag ha ett fästingmedel som funkar.

  • Deceree1
    Dexter dot com skrev 2022-03-29 18:12:27 följande:

    Scalibor,bravecto och nexgard är det som funkat till 100% på mina. Alla 3 innehåller ämnen som kan påverka hunden men ingen av mina eller nån annan hund jag känner har reagerat och med tanke på hur sjuka dom kan bli av borrelia/anaplasma vill jag ha ett fästingmedel som funkar.


    Ja, de är sant, de vill man ju. Med tanke på att hon badar mycket borde de va bättre med tabletten än halsband väl?
  • Dexter dot com
    Deceree1 skrev 2022-03-29 18:31:32 följande:
    Ja, de är sant, de vill man ju. Med tanke på att hon badar mycket borde de va bättre med tabletten än halsband väl?
    Tabletterna är bättre om du har en badtokig hund. Nexgard är lite mildare och ges var 4e vecka medan Bravecto är starkare och ges var 12e vecka.
  • Gameofthrones

    Håller med ovanstående. 
    Tabletter är bättre om man har baftokig hund 

  • LFF

    Vi hade Scalibor till vår hund, en slät russell. Han var badtokig och så länge vi inte schamponerade honom så fungerade det bra. Vi hade det av dagtid när han var hos dagmatte och sen fick han på sig det på eftermiddagen/kvällen när han kom hem (han hade det alltså 12 timmar/dygn) och för oss funkade det strålande. Bara första veckan hade han det dygnet runt och då utan bad så medlet gick ut ordentligt över kroppen. 

    Mamma har Bravecto nu till sin dvärgpudel. Vad nya valpen (som nu är 6 månader) kommer att få vet jag inte. 

  • Deceree1
    Dexter dot com skrev 2022-03-29 18:36:02 följande:
    Tabletterna är bättre om du har en badtokig hund. Nexgard är lite mildare och ges var 4e vecka medan Bravecto är starkare och ges var 12e vecka.
    Nextgard, den har jag inte hört tals om, den känns ju bättre om den inte är så stark. Min hund, schäfer, får inte många fästingar men vill ju ha ett skydd iaf. Måste man göra ett veterinärbesök för att få den utskriven? 
  • Dexter dot com
    Deceree1 skrev 2022-03-30 12:32:52 följande:
    Nextgard, den har jag inte hört tals om, den känns ju bättre om den inte är så stark. Min hund, schäfer, får inte många fästingar men vill ju ha ett skydd iaf. Måste man göra ett veterinärbesök för att få den utskriven? 

     Nextgard borde din veterinär kunna skriva ut om veterinären träffat hunden sista året.
  • molly50

    Frontline och Spot On är det som har funkat bäst på min mammas och mina svärföräldrars hundar.
    Mamma provade fästinghalsband på sin hund,men det funkade inget vidare.
    Han blev inte dålig eller så,men fick fästingar trots halsbandet så det funkade inget vidare.
    Och då är han ändå ingen badtokig hund.

  • Deceree1
    molly50 skrev 2022-03-30 18:08:48 följande:

    Frontline och Spot On är det som har funkat bäst på min mammas och mina svärföräldrars hundar.
    Mamma provade fästinghalsband på sin hund,men det funkade inget vidare.
    Han blev inte dålig eller så,men fick fästingar trots halsbandet så det funkade inget vidare.
    Och då är han ändå ingen badtokig hund.


    Jag tror att såna man sprutar i pälsen inte funkar på min Buse då hon simmar o badar mycke. Jag tror att tablett är de bästa. Jag ska ändå beställa tid för en ordentlig genomgång på henne snart så då kan jag rådfråga veterinären :)
Svar på tråden Fästing - Hund