• Jezzter

Hur mådde ni efter att ha slutat hormoner?

Tog ut Kyleena hormonspiral för snart en månad sedan. Nu har jag i ca 1-2 veckor känt av väldiga humörsvängningar, är känslosam, enormt gråtmild och helt enkelt inte mig själv. 

Det närmsta jag kommer till att känna igen detta hos mig är under PMS, men nu finns känslan där dag efter dag utan att det släpper.

Gissar att detta kan vara hormonellt och att det ger med sig efter en menscykel eller två, så även om det är superjobbigt just nu är jag inte orolig. Jag ser inte några andra förklarande faktorer än hormonomställning så det lär ju rätta till sig. (Snart hoppas jag! ;) ). 

Men det skulle ändå vara intressant att höra om eventuellt liknande erfarenheter från andra, om fler känner igen sig och går/har gått igenom en sådan här fas efter preventivmedel? 

• Svar på tråden Hur mådde ni efter att ha slutat hormoner?
  • Cinapuffen

Tog oxå ut Kyleena i början av februari. Fick humörsvängningar som jag aldrig brukar ha. Men det lugnade ner sig ganska fort ändå. Blev iofs gravid vid första ägglossningen efter uttag, men det slutade i en kemisk graviditet tyvärr. Obestämd

• Jezzter
    Cinapuffen skrev 2022-03-29 18:24:32 följande:

Tog oxå ut Kyleena i början av februari. Fick humörsvängningar som jag aldrig brukar ha. Men det lugnade ner sig ganska fort ändå. Blev iofs gravid vid första ägglossningen efter uttag, men det slutade i en kemisk graviditet tyvärr.  // Obestämd

Åh, ledsen för er skull. Hoppas att det går vägen för er snart. ???? 

Humörsvängningarna är i full blom här, jag ömsom brinner till ömsom gråter för minsta lilla. Detta är en helt ny erfarenhet för mig, att må såhär så länge. PMS-känsla gånger hundra och då mer ihållande än de normalt 1-2 dagarna jag kan ha PMS annars. 

Förstår ju att det måste vara obalans efter spiralen nu när kroppens egna hormonproduktion ska rätta till sig, även om det tog ett tag att misstänka det. Därför räknar jag tryggt med att detta snart rättar till sig. Tack för ditt svar, det hjälper att höra om andra som känt likadant som sagt.
Svar på tråden Hur mådde ni efter att ha slutat hormoner?