Förvånad och chockad, när kan jag ha blivit gravid?
Hej, jag och min man har slutat med preventivmedel för att förhoppningsvis skaffa ett småsyskon till vår dotter. Vi går efter en app som hjälper till att kalkylera fertila perioder och där jag kan mäta in när jag har mens. Vi slutade skydda oss i slutet av januari och har inte direkt försökt på riktigt än, har haft sex ett fåtal gånger under fertila dagar. Jag har haft mina blödningar helt enligt plan - alltså på dagen enligt min app. Har också haft ägglossningsflytning, så tydlig att jag noterade den i mitten av februari. Min senaste blödning, i början av mars, var dock något längre än vanligt. 7 dagar istället för 5. I mitten av mars (mitt emellan två blödningar) hade jag lite blod på pappret när jag var på toaletten innan sänggående. Hoppades på nidblödning. La en binda i trosan för säkerhets skull. Vaknade på natten och hade blödit igenom bindan och ut på lakanet. Blöder aldrig särskilt kraftigt vid vanlig mens så jag reagerade över detta. Gick upp för att kissa, då forsade det blod ur mig. Gick och la mig igen när det verkade ha tagit slut för stunden. På morgonen fortsatte det blöda, jag ringde 1177 som rådde mig att åka in om jag fortsatte blöda och det gjorde jag. Ställde mig i badkaret och tryckte till och ut kom stora klumpar och mycket blod. Jag fotade allt för att kunna visa för läkare och åkte sen in till gynakuten. Blödde igenom maxitampong på vägen in. Väl framme fick jag lämna urinprov som visade att jag var gravid! Blödningen verkar således ha varit ett missfall, de tittade på mina bilder och gissade att en av klumparna var en hinnsäck. Men de kunde inte svara på hur jag kan ha haft mens som vanligt. Har någon av er varit med om något liknande?
Vi gjorde ett VUL som visade att ytterst lite fanns kvar just vid början av livmodertappen och de trodde min kropp skulle kunna klara av resten själv. Jag fick en jättebinda av dem på akuten, men blödde bara några droppar efter det. Sen kom det bara lite dagen efter, typ spotting, och sen ingenting. Efter 9 blödningsfria dagar hade jag sex med min man och dagen efter kom det lite blod igen, men ytterst, ytterst lite. Inte rött, ytan gråbrunt. Sen en blödningsfri dag och nu två dagar på rad med små, små stänk av samma karaktär. Pratar om några droppar bara.
Bifogar skärmdump från min app som visar min mens i rött, när vi låg syns som små hjärtan. De gula ringarna är små, små blödningar och den röda själva missfallet då jag blödde floder.
Jag känner mig extra hungrig, extra trött, extra stingslig och måste gå upp på nätterna för att kissa. Känner mig kort sagt gravid. Hoppas någonstans på att jag fortfarande är det, att de sett fel på VUL eller något. Blev inte så ledsen i stunden när jag fick reda på att jag hade ett missfall eftersom jag inte hade en aning om att jag var gravid, blev mest väldigt förvånad. Nu känner jag en desto större besvikelse, även om den är hanterbar.
När kan jag ha blivit gravid? Hur kommer det sig att jag blödit som vanligt? Kan det vara så att missfallet fortfarande pågår trots så långt blödningsuppehåll och trots så oerhört lite blod?
Jag kan naturligtvis vända mig till vården med dessa frågor, men skulle vilja höra om någon här haft erfarenhet av något liknande.
Mvh,
K