• Snöochsot

Lärare; trivs ni på jobbet?

Jag undrar om ni skulle ha vänligheten att dela med er av era tankar om arbetsmiljö. 

Jag hade nämligen tänkt bli bildlärare på gymnasium. Nu ser jag så ofta både kritik mot arbetsmiljön och olika typer av missnöjsamhet bland lärare; iaf när jag googlar på hur det är att jobba som lärare.  Vi har skoldåd med knivmord, hot med mera, som blir vanligare.
    Ni som är lärare; vad tycker ni om skolan idag?

Jag måste välja nu. 

Jag funderar annars på förskollärare istället pga arbetsmiljön verkar bättre.

Däremot så har jag redan 3 år fri konst på universitet, så det vore annars enklare och mer i min smak att utbilda mig till bildlärare.
    Men jag skulle inte klara av ett jobb där man har riktiga problem såsom bombhot eller våld titt som tätt.

• Svar på tråden Lärare; trivs ni på jobbet?
  • Anonym (Liu)
    Snöochsot skrev 2022-03-29 22:58:31 följande:
    Lärare; trivs ni på jobbet?

Jag undrar om ni skulle ha vänligheten att dela med er av era tankar om arbetsmiljö. 

Jag hade nämligen tänkt bli bildlärare på gymnasium. Nu ser jag så ofta både kritik mot arbetsmiljön och olika typer av missnöjsamhet bland lärare; iaf när jag googlar på hur det är att jobba som lärare.  Vi har skoldåd med knivmord, hot med mera, som blir vanligare.
    Ni som är lärare; vad tycker ni om skolan idag?

Jag måste välja nu. 

Jag funderar annars på förskollärare istället pga arbetsmiljön verkar bättre.

Däremot så har jag redan 3 år fri konst på universitet, så det vore annars enklare och mer i min smak att utbilda mig till bildlärare.
    Men jag skulle inte klara av ett jobb där man har riktiga problem såsom bombhot eller våld titt som tätt.

Det är så individuellt. Rent generellt passar man som lärare om man är bra på att komma överens med andra, är stresstålig, flexibel och gillar att stå i centrum.

Om man däremot är rädd för konflikter, gillar när alla är överens, är blyg eller lätt stressar upp sig så ska man aldrig bli lärare.

Arbetsmiljön är bra om man gillar förändringar och att det ständigt händer saker omkring en. Eftersom arbetsmiljön framförallt är barnen så får du den arbetsmiljö du skapar dig.
Svar på tråden Lärare; trivs ni på jobbet?