• Lo92

Ok att säga ifrån till förskolan?

Jag har vabbat minst tre dagar i veckan sen september förra året. Många gånger har barnen varit sjuka och jag skulle aldrig skicka mina barn till förskolan om dom inte mådde bra, men nu börjar det gå till en överdrivt. Senaste månaden har dom blivit hemrongda tre gånger pga lite lös i magen, enligt deras policy då så måste båda barnen vara hemma I minst 48h även om bara en av de varit lite lös. Dom har varit hur pigga och glada i övrigt och ingen allmänpåverkan, jag har dessutom dessa tre gånger, aldrig märkt något konstigt under toalettbesöken hemma. En av gångerna hade min dotter ätit medicin i två veckor och när hon kom tillbaka till förskolan efter de så blir hon hemringd första dagen pga lös mage, även fast en av biverkningarna på hennes medicin kunde vara lös mage, då blir även hennes bror hemskickad i två dagar. Är det bara jag eller är detta överdrivet? Hur hade ni reagerat? Det är även annat dom är extremt noga med, lite snor, lite hosta osv.. fick vara hemma 7 veckor i julas pga en hosta som inte gav sig.. 

• Svar på tråden Ok att säga ifrån till förskolan?
  • Anonym (Överdrivet)

Vilken ålder är de?
    lös i magen och feber kan ju bero på tand tex hos ett litet barn.
    lös i magen kan ju även bero på vad man ätit. Hos oss skickar de inte hem vid första lösa bajset om det är det enda avvikande, men säger till så man har koll på det.

• Anonym (PRATA)

Prata med personalen på förskolan.
    Om barnet varit hemma med medicinering 2 veckor och på grund av detta har lös avföring är det bra om du informerar om så att de vet orsaken.
    Mitt ena barn var som lite känslig mot mjölkprotein och var konstant lös i magen.  Jag pratade med personalen om detta och det var inte några problem.

Jag tror att det är en svår balansgång för personalen på förskolan. Är policyn ingen lös mage och inget snor är det ju det som de måste gå efter för alla- om du inte har läkarintyg på annat. 

Om du sätter dig in i hur det kan vara för andra föräldrar om de får veta att ditt barn har fått vara kvar med lös mage på fsk och sen har många i gruppen fått magsjuka på grund av att personalen inte skickat hem och de i sin tur blir superarga på personalen, kan du nog förstå att det inte är så lätt avvägning alla gånger. 

• Lo92

Dom är 2 och 3,5 år. Jag har pratat med personalen om både medicinering och min son är också känslig mot laktos vilket jag sagt. Men det spelar ingen roll. Dom blir hemringda ändå. Förstår självklart deras dilemma och är såklart inte personalens fel, dom har sina regler att gå efter såklart. Tänker mer om der kanske börjar bli dags att kontakta rektor och att dom kanske måste se över sina regler... är lite tröttsamt när jag nu sitter här för tredje veckan med fullt friska barn och inga problem vid varken toalettbesök eller övrig påverkan.. jag har knappt jobbat på 5-6 månader, vilket har påverkat vår ekonomi och mina framsteg på jobbet enormt. Hade aldrig ifrågasatt saken om barnen faktiskt var sjuka, men dom är fullt friska och har varit många gånger när dom blivit hemringda, att man dessutom betalar flera tusen i månaden för en förskola som dom knappt får använda börjar kännas väldigt jobbigt och irriterande, kan dessutom aldrig slappna av på jobbet och måste alltid vara säker på att det finns en backup bland Mina kollegor ifall barnen blir hemringda. 

• Anonym (Läkarintyg)

Be läkaren att skriva ett läkarintyg att barnet ofta är dålig i magen pga laktosintolerans. Låter fullständigt orimligt att hen blir hemskickad så ofta och att syskonet dessutom måste vara hemma 48 timmar. Om de fortsätter att hålla fast kring den regeln även efter att du lämnat in läkarintyg skulle jag gå uppåt i organisationen och ifrågasätta rutinen. 

Svar på tråden Ok att säga ifrån till förskolan?