• Anonym (Sex efter abort)

Sex efter abort

Hej,
    jag gjorde en medicinsk abort för tre veckor sedan. Jag blöder lite fortfarande men inte mycket. Kan man ha sex med kondom efter tre veckor? Jag vet att de säger att de avråder helt, men vid en förlossning så avråder de inte helt under hela blödningstiden så vad är skillnaden? är det större infektionsrisk efter en abort än  förlossning, tycker det borde vara med att läka efter förlossningen.

• Svar på tråden Sex efter abort
  • Anonym (Sanna)

Jag vet faktiskt inte varför det är skillnad, men fick samma råd som dig efter en medicinsk abort efter ett MA - inga vaginala samlag så länge jag blödde (9 veckor......). Men efter förlossningen var det OK på stört, så länge man använde kondom (men då blödde jag bara i knappt 1,5 veckor).

Kanske är högre infektionsrisk efter abort?

Anonym (Sanna) skrev 2022-03-30 14:56:43 följande:

Jag vet faktiskt inte varför det är skillnad, men fick samma råd som dig efter en medicinsk abort efter ett MA - inga vaginala samlag så länge jag blödde (9 veckor......). Men efter förlossningen var det OK på stört, så länge man använde kondom (men då blödde jag bara i knappt 1,5 veckor).

Kanske är högre infektionsrisk efter abort?

Ja då har vi fått samma info! Jag förstår inte riktigt varför det ska vara skillnad, jag har ju inte gjort något kirurgiskt ingrepp.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Sex efter abort) skrev 2022-03-30 15:10:48 följande:
    Ja då har vi fått samma info! Jag förstår inte riktigt varför det ska vara skillnad, jag har ju inte gjort något kirurgiskt ingrepp.
    Nej, men det blir ju ett sår i livmodern. Kanske är att man har något högre benägenhet att få infektion efter abort eftersom kroppen själv inte "bestämde" att graviditeten skulle ut eller något. Lägre immunförsvar efter abort än efter förlossning. Jag har verkligen ingen aning!
  • Kotten23

stå upp för din vagina låt inte din man tänka med kuken. Du ska byta man. 

• Anonym (Sanna)
    Kotten23 skrev 2022-03-30 15:32:33 följande:

Jag förstår att detta kan låta oerhört märkligt för vissa - men det finns faktiskt kvinnor som vill ha vaginala samlag för egen del!
    Anonym (Sanna) skrev 2022-03-30 15:36:39 följande:
    Jag förstår att detta kan låta oerhört märkligt för vissa - men det finns faktiskt kvinnor som vill ha vaginala samlag för egen del!
    Precis, jag frågar för att JAG vill. Helt frivilligt. 
  • Anonym (L)
    Kotten23 skrev 2022-03-30 15:32:33 följande:

Varför förutsätter du att det är mannen som vill skynda sig och ha sex?
  • Anonym (L)

Jag skulle våga ha det! Jag har gjort två medicinska aborter och hade sex efter någon vecka när jag fortfarande blödde lite. Fick ingen infektion. Det finns en ökad risk för infektion efter abort så därför ska man avstå vaginala samlag, bad och tampong i början när man blöder mycket. Jag fick dock höra att man kan ha sex när den rikligare blödningen har slutat och att man inte måste vänta tills man har slutat blöda helt. 

Svar på tråden Sex efter abort