• Wed 30 Mar 2022 18:40
    2622 visningar
    4 svar
    4
    2622

    Elavtal

    Hej läsare!
    Jag bor idag i en hyreslägenhet. För några år sedan så lyckades jag på något sätt skaffa mig elavtal med "El till inköpspris".
    Idag blev jag uppringd och påpekad att denna avtal har gått ut ur deras sortiment och jag behöver kolla på nytt avtal vilket jag kunde göra där och då och bara godkänna.

    När sådana saker händer att man behöver förnya sitt avtal framförallt när något går ut ur sortimentet skall man väl bli meddelad via Epost eller snigelposten, enligt min åsikt. Så jag vet inte riktigt om det hen berättade för mig i telefonen var sant eller falskt.
    Nuförtiden får man många påträngande säljsamtal för att man ska förnya sina avtal.

    Dagens elavtal är på utan bindningstid.

    Det jag undrar är om/när ett avtal/abonnemangsform utgår ett sortiment och man inte förnyar det, har elleverantören rätt att byta till något annat avtal utan kundens godkännandet? Eller har jag som kund rätt att fortsätta med det avtalet jag har idag?

    Det enda informationen jag har fått är via telefon och sådant gillar jag inte för oftast blir det missförstånd.

    När jag är inne på hemsidan och "Mina Sidor" så hittar jag inget sådant information om att denna typ av elavtal skall ha utgått från deras sortiment.

    Vad tycker/tror ni? Ska jag bara ignorera telefonsamtalet?

    Jag är tacksam för all svar!

  • Svar på tråden Elavtal
  • Wed 30 Mar 2022 19:09
    #1
    +1

    Garanterat bluff. 

  • Gameof­throne­s
    Wed 30 Mar 2022 19:20
    #2
    +1

    Jag tror det också. En bluff. 

    Vill man ändra sitt elbolag, då ringer man in själv. Har man bindningstid 1 år sen går det över till vanliga priser sen kan man få det via posten att det har gått över till ordinarie pris? Så kan jag tänka mig.

    Akta dig för sådana samtal. Det är vanligare med telefonbluff nu. Blockera okända samtal. 

  • Anonym (Hmmmm­)
    Wed 30 Mar 2022 20:30
    #3
    +1

    Jag har ett avtal som inte bolaget längre erbjuder men mitt avtal gäller fortfarande. Däremot om jag byter till ett annat bolag så kan jag inte få tillbaka mitt gamla avtal. 


    Det låter konstigt. 

  • Anonym (Blomm­an)
    Thu 31 Mar 2022 17:00
    #4

    Avtalet gäller ju t v. 
    Konstigt med samtalet. Bara att ignorera.

    Gar själv ett teleavtal som inte finns i sortimentet. Rullar på utan bindningstid så liknande 

Svar på tråden Elavtal