• Nyfikken

    Vem betalar?

    Hej alla familjelivare!

    Har nyligen gått igenom en mindre operation pga av skador orsakade av preventivmedel. Hela kalaset gick på strax på ca 1450 kr med alla undersökningar och läkemedel inräknade. 

    Jag och min sambo delar normal sett på alla gemensamma kostnader lika (han jobbar, jag studerar). Så jag blev lite nyfiken på om ni skulle anse att detta är en gemensam utgift?

    Till saken hör den att jag varit väldigt skeptisk till preventivmedlet i fråga och inte heller mått bra av det under en tid. Så tycker ju nästan att han bör minst ta del av den ekonomiska bördan Flört vad tycker ni låter rättvist? 

  • Svar på tråden Vem betalar?
  • Anonym (Oj)

    Är ni oense om detta?
    Det handlar om dig, men om jag var han skulle jag erbjuda mig att betala hälften. Vet dock inte om jag begärt det om jag varit du. 

  • Nyfikken
    Anonym (Oj) skrev 2022-03-30 20:17:35 följande:

    Är ni oense om detta?
    Det handlar om dig, men om jag var han skulle jag erbjuda mig att betala hälften. Vet dock inte om jag begärt det om jag varit du. 


    Han har bil och vi betalar gemensamt reparationer av den, trots att den nästan bara används av honom. Så kanske skulle reparation av sambon (mig) ingå i den gemensamma kostnaden tänkte jag! haha

    Nej, skämt å sido, har självklart betalat själv och tycker inte alls det är några konstigheter när det är jag som fått behandlingen. Men klart man är lite bitter när man är den som lider och lider för att det inte ska komma oönskade knuttar Flört
  • Anonym (S)
    Nyfikken skrev 2022-03-30 20:33:04 följande:
    Han har bil och vi betalar gemensamt reparationer av den, trots att den nästan bara används av honom. Så kanske skulle reparation av sambon (mig) ingå i den gemensamma kostnaden tänkte jag! haha

    Nej, skämt å sido, har självklart betalat själv och tycker inte alls det är några konstigheter när det är jag som fått behandlingen. Men klart man är lite bitter när man är den som lider och lider för att det inte ska komma oönskade knuttar Flört

    Jag tycker att kostnader för preventivmedel samt annat som hör ihop med reproduktion ska delas. 


    Varför betalar du för en bil du nästan aldrig använder?

  • Anonym

    Om din kille inte frivilligt erbjuder sig att vara med och betala så är det verkligen allvarligt
    Ingen man jag skulle välja som pappa till mina barn

  • Nyfikken

    #3
    Bil är en nödvänlighet för oss även om den inte används supermycket; storhandla och semester. Så blir ju ändå billigare för mig (och oss) att jag är med på underhåll än om jag skulle köpa egen bil som jag personligen använder mycket sällan. Jag har goda pendlingsmöjligheter medan han behöver bilen för att ta sig till jobbet. Inte så konstigt tycker jag Glad 

  • Anonym (S)
    Nyfikken skrev 2022-03-30 21:40:20 följande:

    #3
    Bil är en nödvänlighet för oss även om den inte används supermycket; storhandla och semester. Så blir ju ändå billigare för mig (och oss) att jag är med på underhåll än om jag skulle köpa egen bil som jag personligen använder mycket sällan. Jag har goda pendlingsmöjligheter medan han behöver bilen för att ta sig till jobbet. Inte så konstigt tycker jag Glad 


    Ok, men han tycker inte detsamma om dina kostnader som även han drar nytta av?  Varför frågar du inte hur han tänker? 
  • Nyfikken

    #4 äsch då, han får stå för sin sterilisering sen när vi är nöjda med barntillverkningen så är vi någorlunda kvitt.. Både ekonomiskt och i lidande för preventivmedelsyfteFlört 

  • Anonym (Försäkring)
    Nyfikken skrev 2022-03-30 20:09:06 följande:
    Vem betalar?

    Hej alla familjelivare!

    Har nyligen gått igenom en mindre operation pga av skador orsakade av preventivmedel. Hela kalaset gick på strax på ca 1450 kr med alla undersökningar och läkemedel inräknade. 

    Jag och min sambo delar normal sett på alla gemensamma kostnader lika (han jobbar, jag studerar). Så jag blev lite nyfiken på om ni skulle anse att detta är en gemensam utgift?

    Till saken hör den att jag varit väldigt skeptisk till preventivmedlet i fråga och inte heller mått bra av det under en tid. Så tycker ju nästan att han bör minst ta del av den ekonomiska bördan  // Flört vad tycker ni låter rättvist? 


    Jag skulle främst kolla med f.bolag om du kan få ut nå ersättning där samt så skulle jag skippa p.medel helt och gå på kondom 

    (använder inte p.medel själv pga hög risk för blodproppar)

    kostanden? ja alltså pinsamt. Jag och min sambo har gemensam ekonomi så det hade inte vart nå problem men ex tandvårdskostnader.. hur löser ni sådana saker? 


    Säg till killen att du inte längre vill använda p.medel med tanke på vad som skedde och att du inte är sugen på en sådan utgift igen, få se vad han han säger då 

  • Anonym (S)
    Nyfikken skrev 2022-03-30 21:49:42 följande:

    #4 äsch då, han får stå för sin sterilisering sen när vi är nöjda med barntillverkningen så är vi någorlunda kvitt.. Både ekonomiskt och i lidande för preventivmedelsyfteFlört 


    Ok, ni är tillsammans men du vågar ändå inte diskutera sådant här med honom. Varför startar du tråden, när du ändå tänker låta honom behandla dig på det viset?

    Och vill du verkligen ha honom som pappa?
  • Nyfikken
    Anonym (Försäkring) skrev 
    #8
    Det är ju inte sambons fel att det blev problem med preventivmedlet, och har självklart nu bytt till ett som jag förmodligen kommer må mycket bättre av. Och självklart så är ju han fullt förstående och mår dåligt att det blev så fel. 

    Tandläkarkostnader sköter vi själva, det känns ju som lite mer personligt hur ofta och var vi väljer att gå än hur vi väljer att skydda oss mot graviditet.

    (tack för tips om försäkringskassan.. Hade inte ens tänkt på det!) 
  • Nyfikken

    #9 Tror du tar det lite mer på allvar än vad som var menat. Är väl egentligen bara nyfiken på hur andra gör och tänker! 

    Självklart kommer det diskuteras med honom, som allt annat som rör oss Glad

  • Anonym (S)
    Nyfikken skrev 2022-03-30 22:02:00 följande:
    #8
    Det är ju inte sambons fel att det blev problem med preventivmedlet, och har självklart nu bytt till ett som jag förmodligen kommer må mycket bättre av. Och självklart så är ju han fullt förstående och mår dåligt att det blev så fel. 

    Tandläkarkostnader sköter vi själva, det känns ju som lite mer personligt hur ofta och var vi väljer att gå än hur vi väljer att skydda oss mot graviditet.

    (tack för tips om försäkringskassan.. Hade inte ens tänkt på det!) 
    Är det ditt fel att det blev fel med preventivmedlet då? Delar ni kostnaden för det nya preventivmedlet?
  • Anonym
    Nyfikken skrev 2022-03-30 22:02:00 följande:
    #8
    Det är ju inte sambons fel att det blev problem med preventivmedlet, och har självklart nu bytt till ett som jag förmodligen kommer må mycket bättre av. Och självklart så är ju han fullt förstående och mår dåligt att det blev så fel. 

    Tandläkarkostnader sköter vi själva, det känns ju som lite mer personligt hur ofta och var vi väljer att gå än hur vi väljer att skydda oss mot graviditet.

    (tack för tips om försäkringskassan.. Hade inte ens tänkt på det!) 
    Nej men det är väl inte ditt fel heller? Så varför ska du betala allt själv?
    Det är ju dessutom du som får ta det kroppsliga besväret av detta och ovanpå det ska du också ta hela ekonomiska smällen?
  • Anonym (S)
    Nyfikken skrev 2022-03-30 22:04:29 följande:

    #9 Tror du tar det lite mer på allvar än vad som var menat. Är väl egentligen bara nyfiken på hur andra gör och tänker! 

    Självklart kommer det diskuteras med honom, som allt annat som rör oss Glad


    Fast inte detta med preventivmedel. 
  • Nyfikken

    Nej, klart det inte är mitt fel heller. Ibland vill spiralerna bara inte sitta som de ska. 

    Kostnaden för nya preventivmedlet är delad, liksom kostnaden för det gamla. Och troligen kommer operationen också jämna ut sig, om vi delar på den eller ha står för annan kostnad. Glad

    Skulle gärna dela med mig av kroppsliga besväret om det gick haha Flört. Men då vet jag iallafall hur ni tänker: att det är uppenbart att dela på kostnaden. Vi får se om fler håller med er eller inte! Glad är somsagt bara nyfiken på hur andra gör. 

Svar på tråden Vem betalar?