• Anonym (An)

Någon barnmorska här som kan svara på en fråga kring förlossning - spontan vs. induktion

Mitt vatten gick utan att min livmodertapp hade öppnat sig och utan att några värkar kom igång. Jag blev då igångsatt Med tabletter. Jag förstår att mitt vatten gick spontant men sedan blev jag ju igångsatt med tabletter, värkatimulerande dropp, balongkateter osv. Ändå står det i min journal att min förlossning startade spontant? Borde det inte stå att min förlossning startade med induktion? Är det bara när man blir igångsatt utan att vattnet gått som det står induktion? 

• Svar på tråden Någon barnmorska här som kan svara på en fråga kring förlossning - spontan vs. induktion
  • Anonym (Mia)

Svar ja.
    Tolkningen är att din förlossning behövde hjälp på traven. Men den startade spontant. 
    Om du jämför med att du får en tid på torsdag för igångsättning och hela processen inleds med tabletter, ballong eller vilken metod man nu valt, så är det en induktion. 

• Anonym (An)
    Anonym (Mia) skrev 2022-03-31 14:22:59 följande:

Svar ja.
    Tolkningen är att din förlossning behövde hjälp på traven. Men den startade spontant. 
    Om du jämför med att du får en tid på torsdag för igångsättning och hela processen inleds med tabletter, ballong eller vilken metod man nu valt, så är det en induktion. 

Okej tack för svar! Men jag fick ju sådär: en tid på torsdag för igångsättning... haha! Men skillnaden är alltså att mitt vatten ändå hade gått. Har undrat om det står fel eller om jag tolkar orden fel. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (An) skrev 2022-03-31 14:26:23 följande:
    Okej tack för svar! Men jag fick ju sådär: en tid på torsdag för igångsättning... haha! Men skillnaden är alltså att mitt vatten ändå hade gått. Har undrat om det står fel eller om jag tolkar orden fel. 
    Ok, ja men då var det för att vattnet gått och då får man inte gå mer än x antal timmar utan att man inleder förlossningen.
    Du hade fortfarande en spontan start.
    Mitt exempel avser en person som av någon anledning, överburenhet eller annan, behöver sättas igång och får en tid. Och som inte haft vare sig vattenavgång eller känt några värkar.
  • Anonym (An)
    Anonym (Mia) skrev 2022-03-31 14:28:00 följande:
    Ok, ja men då var det för att vattnet gått och då får man inte gå mer än x antal timmar utan att man inleder förlossningen.
    Du hade fortfarande en spontan start.
    Mitt exempel avser en person som av någon anledning, överburenhet eller annan, behöver sättas igång och får en tid. Och som inte haft vare sig vattenavgång eller känt några värkar.
    Fattar!!! Tack!
Svar på tråden Någon barnmorska här som kan svara på en fråga kring förlossning - spontan vs. induktion