• Anonym (Först­år inte)
    Thu 31 Mar 2022 18:50
    3245 visningar
    8 svar
    8
    3245

    Bodelning inom bestående äktenskap

    Kan någon hjälpa mig att förstå innebörden av vad juristen säger för jag förstår inte.

    Jag och min partner äger lägenheten till olika andelar då vi har gått in med olika belopp till kontantinsatsen. Men vi har som mål att äga lägenheten 50%-50% och ett förslag var att vi skulle lösa det genom att göra skriva ett äktenskapsförord och ett skuldbrev där jag jag "lånar" halva mellanskillnaden i våra kontantinsatser.

    Men då skriver juristen att det inte är fördelaktigt för oss att skänka 15 % av lägenheten och sedan upprätta ett skuldebrev, detta då det skulle innebära skattemässiga konsekvenser eftersom skuldebrevet då skulle bli som en köpeskilling för den överlåtna andelen och man därmed skulle bli skattskyldig för denna del.

    Ett alternativ är som juristen föreslår att vi genomför en partiell bodelning under bestående äktenskap, där ni helt enkelt bodelar lägenheten så att vi i slutändan äger 50/50 av lägenheten (bodelningar är skattefria). 

    Men vi förstår inte skillnaden och eller vad den praktiska skillnaden blir. Kan någon vänlig själ förklara så vi förstår. Juristen har försökt förklara flera gånger men ingen av oss förstår.

  • Svar på tråden Bodelning inom bestående äktenskap
  • Thu 31 Mar 2022 18:57
    #1

    Som jag förstår det så blir som att en del av lägenheten säljs om ni skriver ett skuldbrev, eftersom det skall betalas skatt på förtjänst av bostadsförsäljning så kommer en av er att få betala skatt på eventuell vinst.

    Om ni istället bara äger lägenheten tillsammans i äktenskapet och den av er som är skyldig den andre betalar det belopp som diffar så har inget köp skett på papper och ingen skatt kan krävas. 

  • Anonym (.)
    Thu 31 Mar 2022 19:21
    #2

    1.
    A och B äger lägenheten till vissa delar (inte 50%).
    A säljer 15 % till B.
    A deklarerar försäljning av 15% och skattar för vinsten.
    A och B skriver ett skuldebrev.
    A och B äger nu 50% var av lägenheten.


    2.
    A och B äger lägenheten till vissa delar (inte 50%).
    A och B skriver ett bodelningsavtal att lägenheten ska bodelas 50/50.
    A och B skriver ett skuldebrev .
    A och B äger fortfarande lägenheten till vissa delar som inte är 50%.
    Om lägenheten säljs eller om dom skiljer sig så delas lägenheten 50/50 enligt bodelningsavtalet.

  • Anonym (A)
    Thu 31 Mar 2022 21:36
    #3
    Tobben skrev 2022-03-31 18:57:54 följande:
    Som jag förstår det så blir som att en del av lägenheten säljs om ni skriver ett skuldbrev, eftersom det skall betalas skatt på förtjänst av bostadsförsäljning så kommer en av er att få betala skatt på eventuell vinst.

    Om ni istället bara äger lägenheten tillsammans i äktenskapet och den av er som är skyldig den andre betalar det belopp som diffar så har inget köp skett på papper och ingen skatt kan krävas. 
    +1
  • Anonym (Gåva)
    Thu 31 Mar 2022 22:41
    #4

    Varför kan inte del av lägenheten ges som gåva så reglerar ni skulden sinsemellan med skuldebrev? 

  • Anonym (S)
    Thu 31 Mar 2022 23:20
    #5

    Tror era jurist inte kan räkna rätt, du nämner ni köpt bostadsrätten tillsammans?

    Ni gick in med olika insatser, om jag förstår dig rätt så har ni alltid haft som mål att äga 50% var, dvs även dela 50% på vinsten ifall ni går isär.

    Om man då tar sanningen så kan ni då överlåta resterande % på dig via skuldebrev och äktenskapsförord, ni sätter priset själva, dvs ni kan lägga samma pris som när ni köpte lägenheten, då finns det ingen vinst och blir på så sätt inte heller någon vinstskatt, samt en bostadsrätt har ingen lagfart osv.

    Reversen styrker man via samboavtal eller äktenskapsförord på det belopp ni kommer överens om, det är vad din make får igen ifall ni går isär, lånar han 300k via revers så får han 300k mer sedan vid försäljning.

  • Anonym (finns papper­)
    Fri 1 Apr 2022 09:27
    #6

    Finns det papper på att ni äger olika delar av bostaden? 


    Köptes den tillsammans med avsikt att ni ska bo där tillsammans så delas den lika mellan er vid ev skilsmässa/separation oavsett vem som betalat mest om det inte finns avtal om annat. 

    Enklast är väl annars att den som äger minst helt sonika betalar den summan som saknas till den andre (även om de pengarna ändå ska ingå i bodelning vid ev skilsmässa om ni är gifta och om inget annat avtalats) alternativt att den som betalat mest skänker resterande till den andre. 

  • Anonym (.)
    Sat 2 Apr 2022 07:08
    #7
    Anonym (Gåva) skrev 2022-03-31 22:41:03 följande:

    Varför kan inte del av lägenheten ges som gåva så reglerar ni skulden sinsemellan med skuldebrev? 


    Det blir ändå skatt eftersom det räknas som försäljning. Hyfsat bra förklarat i länken.

    https://www.soderbergpartners.se/newsroom/juridik/overlatelse-av-bostad-inom-familjen---hur-fungerar-det/
  • Anonym (S)
    Sat 2 Apr 2022 11:05
    #8
    Anonym (.) skrev 2022-04-02 07:08:18 följande:
    Det blir ändå skatt eftersom det räknas som försäljning. Hyfsat bra förklarat i länken.

    https://www.soderbergpartners.se/newsroom/juridik/overlatelse-av-bostad-inom-familjen---hur-fungerar-det/
    Länken du hänvisar till är personer som överlåter sitt ägande, Ts är redan ägande och ligger bara 15% ifrån fullt ägande om jag förstår rätt.

    Samt det verkar inte som dom köpt bostad för allt för länge sedan, dvs värdet har inte ökat så dramatiskt, låt säga dom köpte för 2 milj gick in med kontant 400k då har dom 80% i belåningsgrad samt lån på 1,6 milj.

    Tar man 15% av 2 milj så gick ena maken in med 300k och den andra in med 100k och detta belopp vill dom nu jämka. värdet på bostaden kan ha ökat med 400k under sista åren och har ett marknadsvärde på 2,4 milj.

    Vad man ska veta så är bara marknadsvärdet ett uppskattat värde, dvs går räntan upp nu och hamnar på 3% så kan marknadsvärdet gå tillbaka till 2 milj, varav dom inte behöver ta upp marknadsvärdet om bostaden bara köptes för 2-3 år sedan, dom kan använda samma värde som dom köpte bostaden för och på så sätt får man inte heller någon vinst

    Man tar ut en mäklare han värderar bostaden, bara för att grannar sålt liknande för då 2,4 milj behöver inte betyda att dom också får 2,4 milj, mäklaren kan skriva 2 milj som värdering, som säljare så sätter man priset själv och är inte tvungen att sälja för 2,4 milj, skulle mäklaren sälja så hade han mest troligt även startat på 2 milj och hoppats på budgivning för att uppnå just 2,4 milj.
Svar på tråden Bodelning inom bestående äktenskap