• Papptilltvåå

    14-årig dotter går ej till skolan

    Hej!

    Det är så att jag har en dotter som har problem med att gå till skolan. Hon går i 8:an


    Det hela började på höstterminen 21.
    Hon gick till skolan, men vi började märka efter ett tag att det blev jobbigt. Hon hade ont i magen, och det gjorde att det blev jobbigt att gå till skolan då hon var rädd att hon skulle få ont i magen när hon var där. Vi har gått många ?fighter? med henne i höstas och även nu i vår För att få henne till skolan. Men utan allt för stora resultat. Vill även tillägga att det var distansundervisning stor del av vårterminen 2021 som vi också tror har påverkat en del i det hela.


    Vi som föräldrar var mer såhär , - man kan ha lite ont i magen, men du ska se att det blir bättre när du väl kommit dit. Tyvärr blev det inte bättre ???? Vi har utrett det magonda och det visar sig att hon är laktosintolerant. Tyvärr har all kamp som varit gjort att hon inte är i skolan mer än ett par lektioner i veckan. Vi vet att hon har ett par vänner som hon hänger med på skolan och utanför skoltid. 


    Elevhälsa och mentor har vi bra kontakt med och vi försöker tillsammans få hon att komma tillbaka till skolan.

    Jag gissar på att jag inte är ensam i det här. Hur har ni gått till väga för att få ordning på det?

  • Svar på tråden 14-årig dotter går ej till skolan
  • Anonym (Anonym)

    Har själv haft en dotter 14 år som missat mycket Skola, när hon började 6an så dippa det totalt och nu i 7an löste dom det med anpassad studiegång. Kanske något ni kan prova? Att ta bort ämnen satt dagarna blir kortare. det hjälpte oss massor 

  • Papptilltvåå

    Vi har börjat med lite anpassad skolgång. Hon har vissa lektioner hon ska gå på. Hon har två ämnen som hon ska gå på, men nu när det är specifika lektioner så är det som att hon känner att vi lägger press på henne och då har det blivit att hon inte går. Sen var har hon ett ämne som inte några som helst problem. Den går hon på nästan helt utan tjat. 


    Fungerar det bra för din dotter med anpassad studiegång?

  • Anonym (Anonymm)

    Jag tycker ni ska ta kontakt med BUP, prata med skolan och begära en utredning av en eventuell diagnos etc.

    Inte för att det behöver vara det men på tjejer och diagnoser syns mycket senare och framförallt på annat sätt än för killar. Ångest, depression, skolvägran är vanliga symptom för att något är fel, och det är väl inte helt ovanligt att problem startar med fysiska symtom
    magont. Samt att problemen dyker upp i samband med högre krav.

    Vår tjej började också med magont, tappade massa lektioner i högstadiet och vägrade börja i gymnasiet. Nu vid 17 har hon fått sin ADHD diagnos som vi inte anade, i alla fall inte när det startade. Tyvärr har hon sina problem kvar och en lång uppförsbacke för att kunna komma någonstans.

    Men viktigt är att agera nu, ställ er i kö, det tar tid att få hjälp och i den åldern så är det svårt att ställa saker till rätt av sig själv. Ju längre hon är borta, desto mer tappar hon och det blir svårare att komma tillbaka..

  • Anonym (Här oxå)
    Anonym (Anonymm) skrev 2022-04-03 07:59:42 följande:

    Jag tycker ni ska ta kontakt med BUP, prata med skolan och begära en utredning av en eventuell diagnos etc.

    Inte för att det behöver vara det men på tjejer och diagnoser syns mycket senare och framförallt på annat sätt än för killar. Ångest, depression, skolvägran är vanliga symptom för att något är fel, och det är väl inte helt ovanligt att problem startar med fysiska symtom
    magont. Samt att problemen dyker upp i samband med högre krav.

    Vår tjej började också med magont, tappade massa lektioner i högstadiet och vägrade börja i gymnasiet. Nu vid 17 har hon fått sin ADHD diagnos som vi inte anade, i alla fall inte när det startade. Tyvärr har hon sina problem kvar och en lång uppförsbacke för att kunna komma någonstans.

    Men viktigt är att agera nu, ställ er i kö, det tar tid att få hjälp och i den åldern så är det svårt att ställa saker till rätt av sig själv. Ju längre hon är borta, desto mer tappar hon och det blir svårare att komma tillbaka..


    Vi har samma erfarenhet. Diagnos vi inte anat kom i 9:an. 
  • Papptilltvåå
    Anonym (Anonymm) skrev 2022-04-03 07:59:42 följande:

    Jag tycker ni ska ta kontakt med BUP, prata med skolan och begära en utredning av en eventuell diagnos etc.

    Inte för att det behöver vara det men på tjejer och diagnoser syns mycket senare och framförallt på annat sätt än för killar. Ångest, depression, skolvägran är vanliga symptom för att något är fel, och det är väl inte helt ovanligt att problem startar med fysiska symtom
    magont. Samt att problemen dyker upp i samband med högre krav.

    Vår tjej började också med magont, tappade massa lektioner i högstadiet och vägrade börja i gymnasiet. Nu vid 17 har hon fått sin ADHD diagnos som vi inte anade, i alla fall inte när det startade. Tyvärr har hon sina problem kvar och en lång uppförsbacke för att kunna komma någonstans.

    Men viktigt är att agera nu, ställ er i kö, det tar tid att få hjälp och i den åldern så är det svårt att ställa saker till rätt av sig själv. Ju längre hon är borta, desto mer tappar hon och det blir svårare att komma tillbaka..


    Vi har varit i kontakt med något som heter En väg in som där pratar med oss föräldrar, för att få reda på mer om dottern och utifrån det göra en bedömning om det ska ta vidare till BU. Hon som vi pratade tyckte väl inte att hon riktigt uppfyllde ?kraven? för att det ska gå vidare. Vi har varit inne på det spåret också att det kan vara någon form av diagnos. Vi har god kontakt med skolan som förmodligen komma skicka in en anmälan/remiss till BUP. Det är mer än välkommet från vår sida. 


    Som jag förstod det som kan sådant här dyka upp i senare ålder som typ i åttan.

  • Anonym (Lottalis71)

    Hur gör man när dottern vägrar prata med någon ? Kan inte tvinga in henne i bilen till ?En väg in ? . Totalvägrar prata med någon annan vuxen än mig . Också problem m att hon inte vill gå till skolan . Mkt magont och andra saker . Ensam , mkt känslor och fruktansvärt envis

Svar på tråden 14-årig dotter går ej till skolan