• Anonym (anonym)

Snälla döm mig inte

ok vart ska jag börja. 17 år gammal var jag för 10 år sen och träffade mitt livs kärlek som behandla mig som en prinsessa efter tre år tillsammans han gjorde slut pga massor privat som hände i hans liv men även för han skulle flytta utomlands för plugga

Eftre två år gifte jag mig med någon annan, gick väldigt fort. flyttade till hans stad 6 timmar bort och fick två barn som idag är 5 och 2
    Han behandlar mig som skit, hotar mig, ingen respekt, ingen kärlen INGENTING, kallar mig för saker osv. jag vill såklart skilja mig men vågar inte pga ekonomisk men även för mina två barn. 

Jag pratar med mitt ex en gång om året, har gått nu 10 år, vi pratar bara som vänner och det är typ hej allt bra hoppas du mår bra osv, han nämner aldrig mina barn. Jag ä så kär i honom, han fpr mig må så bra, om det kommer en dag där han säger kom vi blir tillsamams jag kan flytta till din stad osv så ger jag upp ALLT jag har  för hans skull, men jag tror inte han vill ha någon med två barn. Jag känner jag kan vänta på honom 10 år också bara för att bli tillsammans med han

• Svar på tråden Snälla döm mig inte
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Cici) skrev 2022-04-05 00:57:05 följande:
    Vilken dubbelmoral? 
    Jag skrev:  Vill inte TS ex ha henne pga att hon har barn, då är han verkligen inget att ha. 
    Och det stämmer ju. 
    Nej, jag håller inte med. Det förekommer så många hemska fall av barnmisshandel där en styvfar har varit framme. Det är mycket bättre att tänka igenom detta ordentligt, innan man ger sig in i det. För det är en oerhörd påfrestning att leva tillsammans med någon annans ungar. Man får försaka mycket (egentid, partid, lugn och ro i sitt eget hem, vuxenupplevelser, och ofta även ekonomiska värden), utan att få något tillbaka - till skillnad ifrån om det är ens egna barn. 
  • Vladdis
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-05 12:03:15 följande:
    Nej, jag håller inte med. Det förekommer så många hemska fall av barnmisshandel där en styvfar har varit framme. Det är mycket bättre att tänka igenom detta ordentligt, innan man ger sig in i det. För det är en oerhörd påfrestning att leva tillsammans med någon annans ungar. Man får försaka mycket (egentid, partid, lugn och ro i sitt eget hem, vuxenupplevelser, och ofta även ekonomiska värden), utan att få något tillbaka - till skillnad ifrån om det är ens egna barn. 
    Exakt! Huvudet på spiken där. 
  • Anonym (Cici)

Har ni ens läst det jag skrev? 
    Jag skrev att vill han inte ha TS pga att hon har barn, då är han ändå inget att ha.
    Varför börjar ni då tjafsa om barnmisshandel osv? 

• Vladdis
    Anonym (Cici) skrev 2022-04-06 02:13:47 följande:

Jag skrev att vill han inte ha TS pga att hon har barn, då är han ändå inget att ha.

Du förstår inte minfältet av att vara en styvfarsa? Du har 0 saker att säga till om, om barnet råkar vara en tjej kommer det alltid finnas en risk att bli misstänkt. I en styvfarsa fall är det skyldig tills motsatsen bevisas. Återigen. Varför ska en man lida för bördan av något han inte varit med o skapat? Handlar inte om att "han inte är något att ha" det handlar om kvinnors oförstående till riskerna med att bli styvfarsa som gör att många män skippar den huvudvärken. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Cici) skrev 2022-04-06 02:13:47 följande:

För att mycket kan gå snett just i styvfamiljer. Det kan vara klokare att inte ge sig in i dem från början. Alltså ett bevis på att mannen är bra, inte dålig. Samma gäller kvinnor för övrigt. En kvinna är inte heller någon dålig människa, för att hon inte vill bli obetald barnsköterska, guvernant och hushållerska i en mans hem. 

Dessutom går styvföräldrar (som inte själva hade med sig barn från förr in i boet) ofta miste om egna barn, eller får i alla fall färre barn än de hade velat ha. Den nye mannen kanske vill ha tre barn så småningom, det är vanligt idag. Men har TS då redan fött två barn, så är det osannolikt att hon vill föda tre till, med allt vad det innebär av slit på kroppen, amning och nattvak.

Det är naturligt att vilja föda sina egna gener vidare, och lägga ner kostnader, tid och arbete på att just de ska må bra och växa upp. Hela Naturen fungerar så.  
  • Anonym (Cici)

Dumheter.  
    Vad är så svårt att fatta?    Vill han inte ha TS pga hennes barn, så är han inget att ha.    Så är det.  
    Jag har själv varit "styvförälder", på gott och ont.
    Hade jag inte accepterat honom pga hans dotter, då hade jag inte varit rätt för honom...
    Kanske svårt för vissa att fatta,  men många  människor tycker även om barn som inte är deras biologiska,  uppskattar dem, tar dem till sig och bryr sig om deras mående. 

• Tom Araya
    Anonym (Bxbf) skrev 2022-04-02 22:42:36 följande:
    Vad är det för jäkla svar? 
    Det är inte ett svar, utan en fråga och en bra sådan.
  • Anonym (A)
    Anonym (Cici) skrev 2022-04-05 01:00:42 följande:
    Och ja, både jag och även många av mina bekanta utan barn, tycker att det är suspekt och oattraktivt av en man att inte kunna acceptera barn. 
    Verkligen
  • Anonym (Cici)

Så vissa här tycker att om två personer skiljer sig,  eller separerar, så ska inte de få träffa nya partners?  Pga att de har barn?   Pga ev misshandel och övergrepp? 
    Gäller detta både kvinnor och män? 
    Tur att inte alla resonerar så. 
    Men visst, känner man att det är svårt att låta bli att ofreda en partners barn, då är det ju förstås bra att man avstår från att inleda relation med någon som har barn. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Cici) skrev 2022-04-08 00:10:35 följande:

Så vissa här tycker att om två personer skiljer sig,  eller separerar, så ska inte de få träffa nya partners?  Pga att de har barn?   Pga ev misshandel och övergrepp? 
    Gäller detta både kvinnor och män? 
    Tur att inte alla resonerar så. 
    Men visst, känner man att det är svårt att låta bli att ofreda en partners barn, då är det ju förstås bra att man avstår från att inleda relation med någon som har barn. 

Men - du kan väl inte ha missat alla hemska fall, där en styvfar misshandlat ihjäl sitt styvbarn, eller förgripit sig sexuellt på det? Och de fallen som kommer i tidningarna är ändå bara de allra värsta, där barnet dör eller blir mycket svårt skadat. Det allra mesta sker i tysthet. Det finns även pedofiler som med flit söker efter ensamma mammor (eller ibland pappor...), för att få tillgång till deras barn. Man måste vara ENORMT försiktig när man har ansvar för barn. De har inte bett om att bli födda. 
  • Anonym (Cici)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-08 08:35:34 följande:
    Men - du kan väl inte ha missat alla hemska fall, där en styvfar misshandlat ihjäl sitt styvbarn, eller förgripit sig sexuellt på det? Och de fallen som kommer i tidningarna är ändå bara de allra värsta, där barnet dör eller blir mycket svårt skadat. Det allra mesta sker i tysthet. Det finns även pedofiler som med flit söker efter ensamma mammor (eller ibland pappor...), för att få tillgång till deras barn. Man måste vara ENORMT försiktig när man har ansvar för barn. De har inte bett om att bli födda. 
    Naturligtvis ska man vara väldigt försiktig med vilka man släpper in i barnens liv.
    Men nu handlar det ju inte riktigt om det, utan om män som inte vill träffa kvinnor som har barn.    
    Har man rent mjöl i påsen så är det knappast en anledning att man kan anklagas för mord/sexuella övergrepp på barnet.
    Det torde ju vara extremt osannolikt att ett barn råkar ut för mord/misshandel/sexuella övergrepp om det inte är du som styvfar som begår dem.    
Svar på tråden Snälla döm mig inte