• Ebbashästtokigamamma

7åring Påskkärring eller häxa?

Min tös blir 7år i år och jag började fundera på detta med påsken i år. Vi ska iväg på påskfirande med äggjakt utklädning mm.
    Vilket är lämpligast för en snart 7åring? Påskkärring eller påskhäxa? Jag känner spontant att häxa hade varit lämpligast för påskkärring är för mindre barn. Men tänker det är bättre att fråga er kloka människor om råd ????
    Vill såklart inte göra bort henne inför många nya barn. 

• Svar på tråden 7åring Påskkärring eller häxa?
  • Gameofthrones

Påskkärring har bara tillkommit, 
    Häxa är det. Så har jag för mig. Tänkte mig på ordet. 

• Fiona M

Jag har aldrig hört benämningen påskhäxa utan det är påskkärring (de ÄR dock häxor).

• Orangebeans

Finns inget som heter påskhäxa (i alla fall inte här, kallas dock tydligen så i finlandssvenska), aldrig hört talas om. Det heter påskkärring och påskkärringar är häxor. Med andra ord påskkärring och ?påskhäxa? är samma sak. 

• Mrs Moneybags
    Ebbashästtokigamamma skrev 2022-04-03 16:10:25 följande:

Min tös blir 7år i år och jag började fundera på detta med påsken i år. Vi ska iväg på påskfirande med äggjakt utklädning mm.
    Vilket är lämpligast för en snart 7åring? Påskkärring eller påskhäxa? Jag känner spontant att häxa hade varit lämpligast för påskkärring är för mindre barn. Men tänker det är bättre att fråga er kloka människor om råd ????

Du tänker kanske på Halloween? Då kan man vara en häxa.

Till påsken är man påskkärring med huckle, fräknar på rosiga kinder med mera.
  • Embla twopointoh
    Ebbashästtokigamamma skrev 2022-04-03 16:10:25 följande:

Fast påskkärring är den traditionellt svenska häxan, alltså huckle, ritade fräknar, kvast och kaffepanna/korg (i vilken man förvarar sina ritade påskbrev).

Häxa med svart, toppig hatt, kroknäsa och svarta kläder är för mig mer amerikanskt. Den "häxtypen" har inte något som helst att göra med den svenska traditionen att klä ut sig till påskkärring. Kanske håller detta på att uppluckras och dem amerikanska häxan bli vanlig i vissa kretsar, men jag har aldrig stött på henne i påsksammanhang.

Om du är orolig att göra bort din dotter med en utklädning till påskkärring, kan hon kanske vara en påskhare i stället?
Svar på tråden 7åring Påskkärring eller häxa?