• Rostigt

    Klimakteriet - blödningar som inte tar slut?

    Känner mig orolig, förhoppningsvis utan anledning, men vill gärna höra från andra som kanske känner igen sig.

    Jag är 47 år och misstänker att jag är i förklimakteriet. Min mens har förändrats från att alltid ha kommit regelbundet med ca 3,5 veckors mellanrum och tre-fyra blödningsdagar, till att nu komma väldigt oregelbundet.

    Min senaste menstruation startade med två-tre dagars småblödning följt av fyra dagar med MYCKET blod. Sedan klingade det av men det har inte slutat helt än, utan jag har som blodiga flytningar dagligen fortfarande och går nu in på dag 22 med blödning. Jag har ingen värk och är inte svullen i buken eller så.

    Jag kontaktade en gynekolog och var där för en knapp vecka sedan. Han undersökte mig vaginalt och med ultraljud och sa att allting såg bra ut. Han skrev ut blödningshämmande tabletter (Tranexamsyra) som han sa att jag skulle ta i två-tre dagar när jag blöder för att stoppa detta. Jag tog tabletterna i någon dag och blödningen upphörde. Men så snart jag slutade med tabletterna började jag blöda igen.

    Blödningarna varierar - ibland ser de ut som roströda/bruna fläckar (mer som i slutet av menstruationen) och ibland är de ljusröda, tunna. 

    Gynekologen sa ju visserligen att allt såg bra ut, men jag blir ändå orolig, tänk om han har fel? Är det någon som känner igen sig i detta? Är det normalt? Vad gör man - ska man bara stå ut med att konstant blöda och aldrig känna sig riktigt fräsch eller bör jag kontakta en annan gynekolog för en second opinion?

    Känns extra tråkigt då jag dessutom precis börjat dejta en fantastiskt mysig man som jag gärna vill vara intim med, men det känns ju inte särskilt lustigt när man blöder hela tiden...

  • Svar på tråden Klimakteriet - blödningar som inte tar slut?
  • Jag är bara jag

    Det låter ju som klimakteriet, men för att veta det mer säkert borde läkaren tatt lite prover. Det finns effektivare piller för att helt stoppa blödningar. Det fick jag när jag blödit 7 veckor efter missfall. Slutar du inte blöda snart får du kontakta samma läkare igen eller en annan för klarare besked. Långvariga blödningar kan ju om inte annat ge järnbrist.

  • MajaVira

    Kontakta vården igen. Jag hade samma problem i höstas och fick Provera utskrivet. Tranexamsyra stoppar bara blödningen tillfälligt, medan Provera påverkar slemhinnan i livmodern som är själva grundorsaken. Det kan ta ett tag innan det faktiskt slutar, för mig hjälpte det först efter två omgångar (man äter den 10-14 dagar i månaden och gör sedan ett uppehåll).

  • Anonym (50)

    Jag är 50 år och har börjat få väldigt långvariga blödningar sedan i somras - 20-30 dagar. Sen är det uppehåll länge - 2 månader, nu 3 månader senaste uppehållet. Mina blödningar är väldigt sparsamma (använder endast trosskydd). Frågade min gynekolog om detta och hon sa att det är helt normalt att det blir så innan mensen upphör. Hon sa att jag kunde få minipiller utskrivet om jag störs av blödningarna. Men eftersom de är så sparsamma är det inte risk för järnbrist. Därför gör jag inget åt det. 

    Det verkar vara så att gynekologer har olika sätt att behandla detta helt klart. 

  • Anonym (Kolla upp)

    När min mamma drabbades av långvariga blödningar viftades det först bort som just klimakteriebesvär av läkaren. Senare visade det sig att hon drabbats av livmodercancer och såväl äggstockar som livmoder opererades bort. Detta efter att en annan läkare tagit symptomen på större allvar.


    Gå inte och vänta. Begär en kontroll. 

Svar på tråden Klimakteriet - blödningar som inte tar slut?