• oliviapsyk12345

    Blivit nekad kejsarsnitt? - 1 deltagare sökes till pilotstudie

    1 deltagare sökes till intervju i en pilotstudie med syfte att undersöka upplevelser och psykologiska konsekvenser av att föda med vaginal förlossning efter att ha blivit nekad kejsarsnitt på icke-medicinsk indikation. Intervjun kommer spelas in och transkriberas. Inga personuppgifter kommer samlas in och resultatet kommer anonymiseras så det inte kan kopplas till en specifik person. 
    Senare i vår (håll utkik!) kommer även en enkät skickas ut för att samla in kvantitativ data. Pilotstudiens resultat och utfall kan komma att utmynna i ett examensarbete senare i höst där en mer storskalig studie kommer göras. 
    Jag som gör pilotstudien heter Olivia och är psykologstudent på termin 9. Intervjun kommer ta ca 30-60 min och kan göras på distans eller på plats i Göteborg i lämplig lokal. Intervjun är frivillig att delta i och kan avbrytas när som helst. Intervjun kommer behöva ske v.14 eller v.15, jag är flexibel med tider, självklart får bebis följa med om det sker på plats :)
    Intervjun kommer handla om egna upplevelser och mående inför, under och efter förlossningen. Intervjun är inte att jämföra med ett terapisamtal; har du PTSD, depression eller annan psykisk ohälsa oavsett anledning rekommenderar jag dig att antingen ta kontakt med vårdcentral eller mödra-barnhälsovårdens psykologenhet dit man antingen kan skicka egenremiss eller få remiss via sin barnmorska eller bvc-sköterska. 
    Inklusionskriterier:
    Ha fött för minst 6 månader sedan och max 5 år sedan med vaginal förlossning efter att ha önskat kejsarsnitt pga humanitära skäl men blivit nekad. 
    Pga ämnets natur kan jag ej intervjua någon med PTSD från förlossningen då intervjun kan bli triggande. 
    Maila mig på: gusandolr@student.gu.se om du är intresserad av att delta i intervjun.
    Allt gott!
  • Svar på tråden Blivit nekad kejsarsnitt? - 1 deltagare sökes till pilotstudie
  • Jagäterkeso

    Ej tillämpbart på mig, men mer av en kommentar: Något du/ni som gör den hör intervjun borde kolla upp är skillnaden beroende på vart man bor i Sverige och vilket sjukhus man vänder sig till om möjligheten för icke-medicinskt kejsarsnitt.

    Misstänkt massiv skillnad på ort till ort.

Svar på tråden Blivit nekad kejsarsnitt? - 1 deltagare sökes till pilotstudie