• Mon 4 Apr 2022 11:48
    19705 visningar
    2 svar
    2
    19705

    Lämplig storlek för gäststuga/kontors stuga

    Hej!


    Det är så att jag planerar att köpa ett gästhus/kontorshus till vår tomt. Det finns i nuläget inget krav på WC eller kök. Tanken är även att den ska vara isolerad så går att använda året runt.


    Initialt har jag kollat på att bygga ett Atterfallshus på 25-30 kvm, men det verkar bli såpass dyrt med då även kök och WC (om jag ska ha det då), och vill gärna ha stugan klar till sommaren.


    Den storlek jag kollar på då är 9-15 kvm. Det som skall få plats är 2 sängar (ev. våningssäng för att spara plats), fåtölj och ett bord och TV. Använder jag det som kontor, så som sagt ett skrivbord istället/också.


    Personligen har jag ingen koll på byggrejor överhuvudtaget. Det jag tänker lite, vilket storlek rekommenderas? Eller lika bra med större än 15 kvm direkt? Finns inga byggvaruhus där man kan kolla på detta i närheten i alla fall.


    Helst utöver grunden (som jag gissar någon entreprenad får fixa först) så skulle jag vilja ha (efter jag hittat en lämplig design) allt så komplett som möjligt (levereras monterat), och i stort sett inflyttningsklart efter möblering.


    Detta skall gå och få för cirka 30,000 kr?


    Tacksam för tips och råd, och/eller från någon som beställt något liknande:)


    Mvh / Per


     


     


     

  • Svar på tråden Lämplig storlek för gäststuga/kontors stuga
  • Kodia
    Mon 4 Apr 2022 17:06
    #1
    +1

    15 kvm. känns lagom för kontor/övernattning, tycker jag. 
    Däremot lär det bli betydligt dyrare än 30 000:- om du inte ska göra något själv... Det är nog svårt att få bara materialet för den summan, särskilt om den ska vara vinterbonad. 
    Om du hittar priser online avser de i regel en byggsats med själva huset. Sedan tillkommer grävarbeten, grund, tak, hängrännor, fasadfärg, ytskikt inomhus (golv, tapeter, lister, osv), el och annat.
    Googla "nyckelfärdig friggebod" för att hitta lite priser för det. Då tillkommer ändå grunden, framdragning av el, osv.

  • Anonym­medfli­t
    Wed 11 May 2022 14:58
    #2
    +1

    Rimlig storlek borde vara 15-20kvm 


    Tyvärr så för 30000kr kommer du nog inte ens få materialet till såpass "stort" projekt med tanke på att det skall vara isolerat och du skall dra in el med mera. 


    Som ovan nämns så priserna online visar ju bara själva "skalet" 

Svar på tråden Lämplig storlek för gäststuga/kontors stuga