• Anonym (TS)

    Frågor om gemensam vårdnad

    Har en bebis på 2 månader och har precis fått hem papper om gemensam vårdnad.. Pappan vill att vi ska ha det.
    Det är hans första barn och mitt tredje..

    Grejen är bara att vi bråkar ganska mycket och det är inte säkert att det kommer hålla mellan oss. Han pratade förut om att han vill att barnet ska bo varannan vecka om det tar slut mellan oss och det går ju inte när han är så här liten. Jag kan absolut tänka mig det när han blir större men absolut inte nu.. Och eftersom jag ammar helt så skulle det inte riktigt funka än att han är borta från mig någon eller några dagar , tror inte det skulle vara bra för honom heller eftersom han har varit med mig hela tiden sen han föddes , har varit borta från honom max kanske 40 min ..

    Om jag skriver på att vi ska ha gemensam vårdnad och det skulle bli så att vi flyttar isär , kan min kille kräva att han ska bo växelvis när han är så här liten? Kan han bara ta med sig honom och åka härifrån utan att jag kan göra något? 
    Om jag inte skriver på så blir det vårdnadstvist för han kommer inte gå med på att jag har ensam vårdnad.. och det vill jag ju helst inte att det blir  .. Vi ska verkligen försöka få det att funka mellan oss och fortsätta bo tillsammans men vet ju inte hur det kommer bli..

    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Frågor om gemensam vårdnad
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (TS) skrev 2022-04-06 10:12:35 följande:
    Frågor om gemensam vårdnad

    Har en bebis på 2 månader och har precis fått hem papper om gemensam vårdnad.. Pappan vill att vi ska ha det.
    Det är hans första barn och mitt tredje..

    Grejen är bara att vi bråkar ganska mycket och det är inte säkert att det kommer hålla mellan oss. Han pratade förut om att han vill att barnet ska bo varannan vecka om det tar slut mellan oss och det går ju inte när han är så här liten. Jag kan absolut tänka mig det när han blir större men absolut inte nu.. Och eftersom jag ammar helt så skulle det inte riktigt funka än att han är borta från mig någon eller några dagar , tror inte det skulle vara bra för honom heller eftersom han har varit med mig hela tiden sen han föddes , har varit borta från honom max kanske 40 min ..

    Om jag skriver på att vi ska ha gemensam vårdnad och det skulle bli så att vi flyttar isär , kan min kille kräva att han ska bo växelvis när han är så här liten? Kan han bara ta med sig honom och åka härifrån utan att jag kan göra något? 
    Om jag inte skriver på så blir det vårdnadstvist för han kommer inte gå med på att jag har ensam vårdnad.. och det vill jag ju helst inte att det blir  .. Vi ska verkligen försöka få det att funka mellan oss och fortsätta bo tillsammans men vet ju inte hur det kommer bli..

    Tacksam för svar! 


    Alltså svårt?.

    lek med tanken att du skriver på för gemensam vårdnad och att det skulle ta slut?.. är han en trångsynt idiot som är helt oresonlig och inte förstår barnets bästa? 


    jag tror inte det handlar om att du inte vill att pappan ska ha en relation till barnet i fråga, däremot så är det ju inte bra för ett litet barn att ha vv, speciellt inte en bebis som dessutom ammas.

    utifrån det lilla du skriver så verkar du klok och ponera att nör barnet är 2år så kan man ju köra ex 3-3-2 eller vad det är man brukar rekommendera och så småningom varannan vecka.

    och givetvis att pappan får träffa barnet närsom, ha barnet under dagar, nån helg när barnet blir äldre osv.

    är han smart, resonlig och förstående så hade jag skrivit på gemensam vårdnad för så har man barnets bästa i åtanke men som sagt, är han det ovanstående som jag skrev så kanske man borde tänka steget längre.

    jag är vanligtvis för gemensam vårdnad men om man är medveten om att det kan bli struligt så får man göra det bästa utifrån situationen 

  • Anonym (Jur)
    Anonym (TS) skrev 2022-04-06 10:12:35 följande:
    Frågor om gemensam vårdnad

    Har en bebis på 2 månader och har precis fått hem papper om gemensam vårdnad.. Pappan vill att vi ska ha det.
    Det är hans första barn och mitt tredje..

    Grejen är bara att vi bråkar ganska mycket och det är inte säkert att det kommer hålla mellan oss. Han pratade förut om att han vill att barnet ska bo varannan vecka om det tar slut mellan oss och det går ju inte när han är så här liten. Jag kan absolut tänka mig det när han blir större men absolut inte nu.. Och eftersom jag ammar helt så skulle det inte riktigt funka än att han är borta från mig någon eller några dagar , tror inte det skulle vara bra för honom heller eftersom han har varit med mig hela tiden sen han föddes , har varit borta från honom max kanske 40 min ..

    Om jag skriver på att vi ska ha gemensam vårdnad och det skulle bli så att vi flyttar isär , kan min kille kräva att han ska bo växelvis när han är så här liten? Kan han bara ta med sig honom och åka härifrån utan att jag kan göra något? 
    Om jag inte skriver på så blir det vårdnadstvist för han kommer inte gå med på att jag har ensam vårdnad.. och det vill jag ju helst inte att det blir  .. Vi ska verkligen försöka få det att funka mellan oss och fortsätta bo tillsammans men vet ju inte hur det kommer bli..

    Tacksam för svar! 


    Läs på vad vårdnad innebär, det har med formella beslut kring barnet som folkbokföring, dagis mm samt rätt att ta del av information.

    Umgänget är något annat och oavsett vårdnad finns det inget som hindra att pappan kräver vv eller någon annan form av fastställt umgänge. Om han sen får det är en annan sak.

    Hur du ska göra kring vårdnaden måste du besluta själv i första steget.

    Ett förslag kan vara aatt du och pappan bokar en till med familjerådivningen på kommunen för att få till en plan framåt.

    Går ni isär är ett fastställt umgängesscham bra att ha. Då finns det tydliga regler om vad som gäller och i extremfall möjlighet att få polishjälp om någon inte skulle vilja lämna tillbaka.
  • Anonym (pppp)

    finns också saker att tänka på som föräldradagar. Har man gemensam har pappan rätt till sina dagar (förstås) men om barnet är så litet kanske du/ni inte vill att pappan ska vara föräldraledig, om ni skulle gå isär tidigt. 

    Har ni testat parterapi? 

  • Anonym (TS)

    Tack för svaren :)
    Vi kanske borde gå i parterapi eller på något slags samtal iallafall .. 
    Jag skulle aldrig hindra honom från att träffa vårt barn men det är ju det att han är så liten och jag tycker verkligen inte han borde bo växelvis så här tidigt..speciellt eftersom jag ammar men tror inte det hade varit en bra idé annars heller.  Tror iförsej familjerätten /domstolen eller vad det nu blir skulle hålla med om det? 


    Och det borde väl inte vara så att pappan bara kan ta med sig honom hem till sig (om han flyttar alltså) utan min tillåtelse även om vi har gemensam vårdnad? 


     

  • Anonym (Jur)
    Anonym (TS) skrev 2022-04-06 15:48:34 följande:

    Tack för svaren :)
    Vi kanske borde gå i parterapi eller på något slags samtal iallafall .. 
    Jag skulle aldrig hindra honom från att träffa vårt barn men det är ju det att han är så liten och jag tycker verkligen inte han borde bo växelvis så här tidigt..speciellt eftersom jag ammar men tror inte det hade varit en bra idé annars heller.  Tror iförsej familjerätten /domstolen eller vad det nu blir skulle hålla med om det? 


    Och det borde väl inte vara så att pappan bara kan ta med sig honom hem till sig (om han flyttar alltså) utan min tillåtelse även om vi har gemensam vårdnad? 


     


    Om det inte finns något fastställt umgängesschema kan ni båda, i alla fall kortsiktigt, vägra lämna över sonen. Dvs pappan har samma rätt som du att ha sonen hemma hos sig.

    Om vi antar att du är en fungerande mamma med vettigt boende och hemmiljö lär det väldigt osannolikt att en domstol dömmer till växelvis så länge sonen är späd. Däremot kan det det ett fastställt umgänge för pappan som efter ett tag kan bli med övernattningar och även längre perioder, t ex i anslutning till pappaledighet.

     
  • Anonym (jk)

    Samtidigt undrar jag om man kan motsätta sig delad vårdnad när man bor ihop, dvs han vill och du vill inte, in direkt så är man då redan vårdnadshavare, man är barnets pappa och bor i samma bostad, man vill vara vårdnadshavare. helt ärligt så tror jag rätten hade vänt vårdnaden till pappan om det skulle gå upp på dessa grunder till rätten. då med grunden att han vill barnets bästa, samt att han vill ha en fungerade relation mellan barn och mamman, mamman däremot motsätter sig det direkt, och det är inte barnets bästa.

  • Anonym (Jur)
    Anonym (jk) skrev 2022-04-06 16:56:21 följande:

    Samtidigt undrar jag om man kan motsätta sig delad vårdnad när man bor ihop, dvs han vill och du vill inte, in direkt så är man då redan vårdnadshavare, man är barnets pappa och bor i samma bostad, man vill vara vårdnadshavare. helt ärligt så tror jag rätten hade vänt vårdnaden till pappan om det skulle gå upp på dessa grunder till rätten. då med grunden att han vill barnets bästa, samt att han vill ha en fungerade relation mellan barn och mamman, mamman däremot motsätter sig det direkt, och det är inte barnets bästa.


    Formellt ja och det är fullt möjligt för ett par att driva en vårdnadstvist till domstol. Sen kan jag tycka att om det går så pass långt kanske man inte ska vara ett par.

     
Svar på tråden Frågor om gemensam vårdnad