• Wed 6 Apr 2022 17:56
    1458 visningar
    18 svar
    18
    1458

    10 böckers första och sista mening - vill du läsa boken nu?

    Hur en bok börjar är väldigt viktigt. Hur den slutar är minst lika viktigt. Med det sagt....

    Kom gärna med tankar om vad ni tror att böckerna handlar om, genre mm, spekulera och fantisera fritt. Det skulle vara jättekul.

    (Bonuspoäng till de som kan identifiera böckerna.)

    Bok 1:
    "Litar du inte på mig?"
    Men över stjärnorna råder Gud.

    Bok 2:
    Det nya seklet hade grytt, den nya tiden kommit.
    De gula jätteögonen gled över barndomens hus som låg stängt och tyst, välkänt men ändå främmande.

    Bok 3:
    "Tch, they're fast when it comes to running away."
    "If you go along with them, you'll get eaten up!"

    Bok 4:
    She came to him towards morning.
    "Farewell, she whispered, not looking him in the eye.

    Bok 5.
    K-7, Core 8. Core 7. Core 6. Core 5. Narrow. Pressure. Trapped.
    "We have a long way to go."

    Bok 6:
    "Ok, imagine shuffling the cards and marking the hearts."
    "I'm so sorry!!"

    Book 7:"I see... " said the vampire thoughtfully, and slowly he walked across the room towards the window.
    And then, stuffing his notebook quickly in his pocket, he gathered the tapes into his brief case, along with the small recorder, and hurried down the long hallway and  down the stairs to the street, where in front of the corner bar his car was parked

    Bok 8:
    As the new sun toughed the spiral tips of the capital city an elder priest of the Most Holy Order of the Flame slipped into the temple's main sanctuary.
    Catching Kelahnus' eye, the two men shared a soft smile of past memories and future promises, before turning back to the adulation of the crowd.

    Bok 9:
    Sleet-laden winds lashed in off the winter sea, racketing through the dark streets of Rhiminee like a huge, angry child.
    Kicking their mounts into a gallop, they raced down the hill side by side, and swung north to the open road beyond.

    Bok 10:
    "Your grandfather", said Vanyel's brawny, fifteen-year-old cousin Radevel, "was crazy."
    I know I am.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Svar på tråden 10 böckers första och sista mening - vill du läsa boken nu?
  • Wed 6 Apr 2022 19:06
    #1

    eh, nej

  • Wed 6 Apr 2022 19:07
    #2

    Eftersom det är du gissar jag på fantasy/sciencefiction-böcker. Glad  Inte min grej så jag har ingen aning vilka böcker det är.

  • Magica­l
    Wed 6 Apr 2022 19:20
    #3

    Kan absolut tänka mig att läsa några av dem.
    Möjligt jag har läst någon av dem också, men kan inte "ta" vilka de är bara på detta. 

  • Wed 6 Apr 2022 19:43
    #4

    Nummer sju är Interview with the vampire av Anne Rice. Ettan känns bekant men jag kommer inte på vad det är. 

  • Wed 6 Apr 2022 19:51
    #5
    Tow2Mater skrev 2022-04-06 19:06:25 följande:

    eh, nej


    Ok
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Wed 6 Apr 2022 19:52
    #6
    Jag är bara jag skrev 2022-04-06 19:07:16 följande:

    Eftersom det är du gissar jag på fantasy/sciencefiction-böcker. Glad  Inte min grej så jag har ingen aning vilka böcker det är.


    Inte bara, men ja, visst läser jag mycket sånt.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Wed 6 Apr 2022 19:53
    #7
    Magical skrev 2022-04-06 19:20:07 följande:

    Kan absolut tänka mig att läsa några av dem.
    Möjligt jag har läst någon av dem också, men kan inte "ta" vilka de är bara på detta. 


    Nej, det är klart att det är lurigt med bara två meningar.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Wed 6 Apr 2022 19:54
    #8
    enola skrev 2022-04-06 19:43:21 följande:

    Nummer sju är Interview with the vampire av Anne Rice. Ettan känns bekant men jag kommer inte på vad det är. 


    Fullträff. Och mest text =P Fastligt långrandig hon kan vara....

    Ettan, en ledtråd kanske: Det är en del av en svensk tween-ungdomsserie som också har filmatiserats.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Wed 6 Apr 2022 19:55
    #9

    Första boken är Maria Gripes Skuggserie. Ingen av de andra, utom Ann Rice, har jag läst.

    När jag tänker på bra första meningar, är det två böcker som jag direkt kommer att tänka på (ursäkta om jag råkar citera fel, tar citaten ur huvudet):

    "It is a truth universally acknowledged, that a single man in posession of a large fortune, must be in want of a wife."

    "Mr and Mrs Dursley of number four, Privet Drive, were proud to say that they were perfectly normal, thank you very much."

  • Wed 6 Apr 2022 20:04
    #10

    Förresten, nummer två känns bekant också. Jag tror det är en svensk klassiker av något slag, jag har en känsla av att vi var tvungna att läsa den på svenskan i gymnasiet. Men mer än så kan jag inte säga.

    Resten tycker jag känns SciFi eller Fantasy. Mina favoritgenrer, men tyvärr läser jag inte lika mycket längre som jag gjorde när jag var yngre. Och när jag läser blir det mest gamla favoriter, det är så svårt att hitta nya, riktigt bra böcker tycker jag, bland annat för att utbudet är så stort, vad ska man välja, liksom.

  • Wed 6 Apr 2022 20:18
    #11
    Embla twopointoh skrev 2022-04-06 19:55:05 följande:

    Första boken är Maria Gripes Skuggserie. Ingen av de andra, utom Ann Rice, har jag läst.

    När jag tänker på bra första meningar, är det två böcker som jag direkt kommer att tänka på (ursäkta om jag råkar citera fel, tar citaten ur huvudet):

    "It is a truth universally acknowledged, that a single man in posession of a large fortune, must be in want of a wife."

    "Mr and Mrs Dursley of number four, Privet Drive, were proud to say that they were perfectly normal, thank you very much."


    Bravo. Bok nr 2 för att vara noga, "... och de vita skuggorna i skogen".

    Pride and Prejudice och Harry Potter and the Philosopher's stone.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Wed 6 Apr 2022 20:21
    #12
    Embla twopointoh skrev 2022-04-06 20:04:50 följande:

    Förresten, nummer två känns bekant också. Jag tror det är en svensk klassiker av något slag, jag har en känsla av att vi var tvungna att läsa den på svenskan i gymnasiet. Men mer än så kan jag inte säga.

    Resten tycker jag känns SciFi eller Fantasy. Mina favoritgenrer, men tyvärr läser jag inte lika mycket längre som jag gjorde när jag var yngre. Och när jag läser blir det mest gamla favoriter, det är så svårt att hitta nya, riktigt bra böcker tycker jag, bland annat för att utbudet är så stort, vad ska man välja, liksom.


    Du är inne på rätt spår med nr 2. De flesta har dock inte läst den boken, utan oftast bara första boken i serien.

    Jag får väl avslöja vilka de är lite senare. Det är några av mina egna favoriter innom fantasy och sci fi.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Wed 6 Apr 2022 20:23
    #13
    Aniiee skrev 2022-04-06 20:18:36 följande:
    Bravo. Bok nr 2 för att vara noga, "... och de vita skuggorna i skogen".

    Pride and Prejudice och Harry Potter and the Philosopher's stone.
    Ja, jag tror första boken börjar med: "Det var 1912. Jag var fjorton år gammal." Eller något liknande.

    Helt korrekt! Bägge två inledningarna är genialiska, på olika sätt.
  • Wed 6 Apr 2022 20:25
    #14
    Aniiee skrev 2022-04-06 20:21:14 följande:
    Du är inne på rätt spår med nr 2. De flesta har dock inte läst den boken, utan oftast bara första boken i serien.

    Jag får väl avslöja vilka de är lite senare. Det är några av mina egna favoriter innom fantasy och sci fi.
    Tycker också att de gula jätteögonen känns bekanta!
  • Wed 6 Apr 2022 20:30
    #15

    Nummer sex känns också bekant, men det kan vara inbillning.

  • Wed 6 Apr 2022 20:33
    #16
    Aniiee skrev 2022-04-06 20:21:14 följande:
    Du är inne på rätt spår med nr 2. De flesta har dock inte läst den boken, utan oftast bara första boken i serien.

    Jag får väl avslöja vilka de är lite senare. Det är några av mina egna favoriter innom fantasy och sci fi.
    Ja, det är Stad-serien, är det inte? När jag tänker efter har jag nog inte läst den, bara utdrag ur den.

    Det får du gärna göra. Har du någon superbra bok eller serie som du rekommenderar? Jag vill så gärna hitta något nytt att läsa, men det är som sagt svårt då det finns så mycket. Och en hel del av sådant jag chansat och köpt är så ... modert, eller hur man ska uttrycka det. Som vårt moderna samhälle och vårt moderna tänkesätt bara blivit förklätt till SciFi eller Fantasy.

    Att skriva samhällskritik eller spinna vidare på tanken hur ett samhälle med viss ideologi skulle te sig "någon annan stans" är visserligen lite av det kanske speciellt SciFi handlar om, och det är inte det jag menar heller. Men en del av det nya jag köpt klarar inte av att göra detta på ett sätt som känns trovärdigt och/eller relevant, tyvärr.
  • Wed 6 Apr 2022 20:49
    #17
    Embla twopointoh skrev 2022-04-06 20:33:41 följande:
    Ja, det är Stad-serien, är det inte? När jag tänker efter har jag nog inte läst den, bara utdrag ur den.

    Det får du gärna göra. Har du någon superbra bok eller serie som du rekommenderar? Jag vill så gärna hitta något nytt att läsa, men det är som sagt svårt då det finns så mycket. Och en hel del av sådant jag chansat och köpt är så ... modert, eller hur man ska uttrycka det. Som vårt moderna samhälle och vårt moderna tänkesätt bara blivit förklätt till SciFi eller Fantasy.

    Att skriva samhällskritik eller spinna vidare på tanken hur ett samhälle med viss ideologi skulle te sig "någon annan stans" är visserligen lite av det kanske speciellt SciFi handlar om, och det är inte det jag menar heller. Men en del av det nya jag köpt klarar inte av att göra detta på ett sätt som känns trovärdigt och/eller relevant, tyvärr.
    Ja, det är Stad-serien. Minns du den stad, för att vara noga. 

    Jag antar att du läst Foundation av Isaac Asimov? Tänker på den pga att jag tittar på serien just nu. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Wed 6 Apr 2022 20:56
    #18
    Aniiee skrev 2022-04-06 20:49:40 följande:
    Ja, det är Stad-serien. Minns du den stad, för att vara noga. 

    Jag antar att du läst Foundation av Isaac Asimov? Tänker på den pga att jag tittar på serien just nu. 
    Ja, jag har läst den, men det är nog 20 år sedan. Annars gillar jag Asimov, men just den fastnade jag aldrig för.

    Jag älskar SciFi, men av någon anledning blir det mest film, inte böcker. Maken har en gedigen samling SciFi (dock mer klassisk och inte så mycket nyproducerat) och jag har läst en del av det, bland annat Heinlein. Men det blir som sagt mest film för min del.
Svar på tråden 10 böckers första och sista mening - vill du läsa boken nu?