• Thu 7 Apr 2022 19:56
    2637 visningar
    3 svar
    3
    2637

    Förbjuda eller inte?

    Jag undrar om ni har tips/råd på vad jag ska göra kring en sak angående min 15,5 år gamla son.


    Han har börjat umgås med ett gäng 14 åringar som inte är ett bra umgänge. Hans mor berättade att de slåss, super m.m. och att polisen varit hos de ungdomar flera gånger. De bor tydligen på hvb-boende. Den ena har fotboja då han misshandlade en.
    Min son säger att han gör inte något, han lovar på sitt liv att han aldrig kommer göra sånt heller.
    Enligt min son så gör dom inget mer än går runt och pratar när han varit med dom.
    Innan jag visste detta så har han fått stannat kvar ca 2 timmar efter skolan och umgås med sina vänner. Men efter jag och hans mamma haft en diskussion så ville hans mamma att vi förbjuder han att umgås med dom (rasterna på skolan kan vi ju inte säga något om) men han ska komma hem direkt efter skolan.
    Jag är lite kluven då det känns fel att "förbjuda". Det känns som att risken finns att han börjar strunta i vad man säger och det kanske blir värre.
  • Svar på tråden Förbjuda eller inte?
  • Thu 7 Apr 2022 20:16
    #1

    Hade förbjudit utan att ens tveka. Vill de umgås kan de göra det hemma hos er. Men aldrig att min son hade fått hänga ute med sådana ungdomar.

  • Thu 7 Apr 2022 21:31
    #2

    En fjortonåring med fotboja? Hm, det låter inte speciellt sannolikt. Men om sonen håller med om att kompisarna har stora problem så är det viktigt att prata med sonen om de risker han utsätter sig för. Absolut inte ok att hänga med dem på kvällarna. 

  • Magica­l
    Thu 7 Apr 2022 21:34
    #3

    Förbud kommer han säkert bryta mot förr eller senare. Bättre försöka komma överens på ett sätt så att han själv tycker han varit delaktig i beslutet. Då följs det lättare. 

Svar på tråden Förbjuda eller inte?