• Cannes12

Jätte tacksam för hjälp /sjukvård i Karibien

Sitter på ett flyg mot Karibien och har till min oerhört stora förtvivlan och frustration upptäckt att jag har glömt delar av mina mediciner hemma. Jag har  en sällsynt Tumör i bäckenet (som inom kort ska opereras) Tumören är över 10 cm och klämmer på andra organ som orsakar fruktansvärda smärtor. Nu sitter jag på flyet med hela familjen och vet inte hur det ska gå eftersom jag dom senaste två veckorna har varit tvungen att ta Citedon (smärta i bäcken och omr runtomkring) Saroten (för nervsmärta) och Imovane för sömn. För att göra en lång historia kort. Är det någon här inne som är bekanta med Karibien (Aruba) och vet om det är lätt att få sjukvård och utskrivna mediciner där?  Eller om dom säljer Citedon, Saroten och Imovane på apoteket. 
    Det optimala hade kanske vore att hitta en bra läkare som kan ta sig an turister och få utskrivet på recept (har med dokument m. medicin lista och sjukdomstillstånd) men säljes det ändå receptfritt och lagligt på apoteket är det kanske onödigt att lägga pengar på en dyr läkare.  Är det någon vänlig själ här inne som känner till Karibien och hur lätt det är att få vård eller vilket utbud apoteken har.?
    Detta är kanske helt fel forum för så specifika hälsofrågor och mediciner, men jag tycker Flashback ofta handlar om mediciner i ett annat syfte än när det gäller allvarliga sjukdomar och vad mediciner ska användas till. Det är självklart några som förstör för många som uppriktigt behöver hjälp, stöd och råd för riktiga åkommor.
    Förlåt för denna långa tråd, men jag sitter på flyget och gråter av smärta och ?hatar? mig själv för min klantighet samtidig som jag försöker vara en glad semester mamma för mina fyra underbara döttrar.
    Fuck Cancer!
    kram

• Svar på tråden Jätte tacksam för hjälp /sjukvård i Karibien
  • flygrl

Men oj, det där låter ju verkligen inte bra. Va trist att du glömt medicinerna som jag förstår verkligen är viktiga för dig. Kan tyvärr inte hjälpa dig rörande hur det funkar på Aruba då jag visserligen har föräldrar från Karibien men dom är från Cuba och Venezuela (den karibiska delen).

Men jag tänker du borde kunna kontakta antingen 1177 eller ditt sjukhus i Sverige direkt och få hjälp med hur du kan få tag på rätt mediciner. Dom borde kunna ordna så du kan få ut medicinerna på Aruba oavsett dom är receptbelagda där eller inte. SOS International kanske kan hjälpa dig med. 

Aruba är ju en del av Nederländerna så det borde ju underlätta då Nederländerna är ett välordnat EU-land (även om väl Aruba ändå ligger utanför EU). Sen är det ju inte otänkbart dom där läkemedlen kan gå att köpa receptfritt på Aruba.

Det är mänskligt att glömma särskilt som mamma som ska se till så allt kommer med för hela familjen. Så va snäll mot dig själv nu! Du är stark det förstår man och kommer fixa det här. Det går säkert att lösa så du snart har dina mediciner och sen kan njuta av din resa. 
    Ta hand om dig!

• Cannes12

Tusen tack för dina värmande ord!! det hjälper och styrker mig att klara detta. Nu känner jag att det kommer lösa sig på ett eller annat sätt. Du verka som en väldig fin människa.
    :))

• flygrl
    Cannes12 skrev 2022-04-08 20:39:56 följande:

Tusen tack för dina värmande ord!! det hjälper och styrker mig att klara detta. Nu känner jag att det kommer lösa sig på ett eller annat sätt. Du verka som en väldig fin människa.
    :))

Tack för dina vänliga ord. Hur har det gått nu då? Fått tag på dina mediciner hoppas jag?! Har du det bra nu tillsammans med dina barn?
    Uppdatera gärna!
  • flygrl

Och jag menade det jag skrev. Det märks att du är stark och klarar mycket men alla kan vi glömma eller begå misstag och då får man försöka va snäll och förlåtande mot sig själv. Dessutom är jag helt övertygad om att det där problemet går att lösa. Du är säkert inte den första som glömt sina mediciner hemma eller hur?!

Svar på tråden Jätte tacksam för hjälp /sjukvård i Karibien