• Anonym (I)

Man kan inte älska personen på djupet som man bedrar

Ja så tycker jag! Är man väldigt kär och älskar sin partner till 100 %, så är man inte otrogen. Dom som säger nåt annat har nog inte varit så sjukt kära och förälskade. 

Visst kan man ha känslor och vara kär i flera samtidigt, kolla bara bachelor tex. Man kan även kunna skilja på sex och kärlek. Att man har en älskarinna som man har det bästa sexet med, men man har sin partner som man älskar. 

Men är man så kär i sin partner och älskar personen till 100 % vill man inte ens vara med andra. Dom som är otrogna är nog inte så pass kära. Annars hade dom aldrig varit otrogna. Man vill inte såra den man man verkligeb älskar.

• Svar på tråden Man kan inte älska personen på djupet som man bedrar
  • Anonym (Hemmafru)
    Anonym (bs) skrev 2022-04-14 16:56:08 följande:
    Skaffa självinsikt så ska du se att det löser sig
    Jag tror inte du vet vad självinsikt betyder min vän Solig. Men du är förlåten. 
  • Anonym (Anonym 68)

Tycker otrohet blir så okomplicerat beskrivet här ofta. Är ju 10000 anledningar till varför en människa agerar som hon gör. Behov som är komplexa att beskriva.  Man kan absolut älska en person men ändå bedra den anser jag. Jag har bedragit den man jag varit mest kär i av alla människor.  Den man jag älskat högst. Jag tror alla skulle kunna vara otrogna under vissa omständigheter. De som tror annat har för lite erfarenhet av livet på olika plan. Tror jag. Den jag älskar skulle gå under om jag lämnade honom. Jag tror risken t o m är stor att han skulle ta livet av sig. Han har gått igenom för mycket annat jobbigt i livet för att klara en sådan krasch. Han är 14 år äldre än mig. Vårt sexliv funkar inte. Jag kommer inte gå in på varför här. Och det går inte göra mer åt det än vi redan gjort. Jag går under om jag ska leva resten av mitt liv i sexuell total fattigdom. Vad ska jag göra? Han är pappa till mina barn och vi har det bra i övrigt. Han skulle aldrig klara att jag fick vara med andra. Ska jag lämna honom och han kommer aldrig mer vara lycklig och det kommer även drabba våra barn eller bedra honom utan att han vet och ge honom lycka den tid vi har kvar i livet tillsammans? 

• Anonym (BOC)
    Anonym (Anonym 68) skrev 2022-04-15 20:00:41 följande:

Tycker otrohet blir så okomplicerat beskrivet här ofta. Är ju 10000 anledningar till varför en människa agerar som hon gör. Behov som är komplexa att beskriva.  Man kan absolut älska en person men ändå bedra den anser jag. Jag har bedragit den man jag varit mest kär i av alla människor.  Den man jag älskat högst. Jag tror alla skulle kunna vara otrogna under vissa omständigheter. De som tror annat har för lite erfarenhet av livet på olika plan. Tror jag. Den jag älskar skulle gå under om jag lämnade honom. Jag tror risken t o m är stor att han skulle ta livet av sig. Han har gått igenom för mycket annat jobbigt i livet för att klara en sådan krasch. Han är 14 år äldre än mig. Vårt sexliv funkar inte. Jag kommer inte gå in på varför här. Och det går inte göra mer åt det än vi redan gjort. Jag går under om jag ska leva resten av mitt liv i sexuell total fattigdom. Vad ska jag göra? Han är pappa till mina barn och vi har det bra i övrigt. Han skulle aldrig klara att jag fick vara med andra. Ska jag lämna honom och han kommer aldrig mer vara lycklig och det kommer även drabba våra barn eller bedra honom utan att han vet och ge honom lycka den tid vi har kvar i livet tillsammans? 

Om det finns anledningar till att ni inte har något sexliv och han i sin tur älskar dig är jag rätt säker på att han unnar dig sex på annat håll. 
    Frågan är mer om han vill veta eller inte, som jag ser det. 

• Anonym (bs)
    Anonym (Anonym 68) skrev 2022-04-15 20:00:41 följande:

Det är väldigt vanligt att människor som varit otrogna hävdar att de som inte gjort som dem "saknar livserfarenhet" eller "aldrig upplevt såna känslor". Men det är ren kognitiv dissonans och rationalisering, ett sätt att övertyga sig själv att ens att det man gjorde var rätt. Man försöker vända sitt omoraliska agerande till något posotivt.. man är inte falsk och feg.. man har bara mer livserfarenhet än andra...man är inte dålig på att hantera känslor... man man känner bara så mycket mer än andra gör.

sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans

En individ som är otrogen mot sin partner kan känna skuld och ånger över sitt beteende men bortförklara detta för sig själv genom att ändra sina attityder kring otrohet. Vid ett val mellan två lika goda eller dåliga alternativ kommer man att försöka övertyga sig om att det man valde var bättre än det andra alternativet, eller det som man håller på att bestämma sig för trots allt är bättre. I daglig mun - "att försöka övertyga sig själv".

Verkligheten är att om man är otrogen eller ej inte har ett dugg med "livserfarenhet" att göra... det har med värderingar att göra. Människor kan leva i rent horribla förhållande UTAN att vara otrogna. Och nej otrogna människor känner varken mer eller mindre än andra... de är bara sämre på att hantera sina känslor än andra eller har värderingar som säger att det är ok att gå bakom ryggen på andra när man känner något eller ställs inför en jobbig situation vilket oxå märks i hur du tänker kring situationen i ditt förhållande.

Det som skiljer dig från människor som inte är otrogna är inte siatuationen i sig eller att du skulle ha mer livserfarenhet. Det är snarare dina värderingar. Så länge man anser att svek, lögner och manipulation är ett fullt gångart alternativ så är det givetvis oxå betydligt mer troligt att man kommer välja det när man ställs inför ett svårt val än om man anser att det är något man inte gör no matte what. 
  • Anonym (BOC)
    Anonym (bs) skrev 2022-04-16 15:53:37 följande:
    Det är väldigt vanligt att människor som varit otrogna hävdar att de som inte gjort som dem "saknar livserfarenhet" eller "aldrig upplevt såna känslor". Men det är ren kognitiv dissonans och rationalisering, ett sätt att övertyga sig själv att ens att det man gjorde var rätt. Man försöker vända sitt omoraliska agerande till något posotivt.. man är inte falsk och feg.. man har bara mer livserfarenhet än andra...man är inte dålig på att hantera känslor... man man känner bara så mycket mer än andra gör.

sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans

En individ som är otrogen mot sin partner kan känna skuld och ånger över sitt beteende men bortförklara detta för sig själv genom att ändra sina attityder kring otrohet. Vid ett val mellan två lika goda eller dåliga alternativ kommer man att försöka övertyga sig om att det man valde var bättre än det andra alternativet, eller det som man håller på att bestämma sig för trots allt är bättre. I daglig mun - "att försöka övertyga sig själv".

Verkligheten är att om man är otrogen eller ej inte har ett dugg med "livserfarenhet" att göra... det har med värderingar att göra. Människor kan leva i rent horribla förhållande UTAN att vara otrogna. Och nej otrogna människor känner varken mer eller mindre än andra... de är bara sämre på att hantera sina känslor än andra eller har värderingar som säger att det är ok att gå bakom ryggen på andra när man känner något eller ställs inför en jobbig situation vilket oxå märks i hur du tänker kring situationen i ditt förhållande.

Det som skiljer dig från människor som inte är otrogna är inte siatuationen i sig eller att du skulle ha mer livserfarenhet. Det är snarare dina värderingar. Så länge man anser att svek, lögner och manipulation är ett fullt gångart alternativ så är det givetvis oxå betydligt mer troligt att man kommer välja det när man ställs inför ett svårt val än om man anser att det är något man inte gör no matte what. 

Äntligen lite hederlig mansplaining. 

Det är skönt att det finns såna som du som kan tala om för andra vad de egentligen tycker och tänker. 

Argumentet att det finns de som lever i horribla förhållanden utan att vara otrogna är verkligen top notch. 

• Anonym (bs)
    Anonym (BOC) skrev 2022-04-16 16:08:31 följande:

Det är skönt att det finns såna som du som kan tala om för andra vad de egentligen tycker och tänker. 

Argumentet att det finns de som lever i horribla förhållanden utan att vara otrogna är verkligen top notch. 

Fast det här är inget jag kommit på själv... det är basic psykologi.

Men du kanske föredrar att tro på egna påhittade teorier?

Ja som sagt, omoraliska människor vill alltid tro att alla agerar lika omoraliskt som de gör för att normalisera och rättfärdiga sitt agerande. Men det är BS. Och ja det finns faktiskt väldigt många människor som lever i horribla förhållanden utan att vara otrogna... det finns loksom ingen naturlag som säger att så fort det blir jobbigt så måste man bara dra ner brallorna och knulla någon annan.

Faktum är att det är just då när det blir jobbigt som man visar vad man går för. Men givetvis kommer ju människor som inte klarade att hantera situationer på ett bra sätt inte vilja se det så. Inte kan väl lilla jag vara falsk, feg och svag... nä så kan det inte vara... det måste finnas någon annan förklaring....
  • Anonym (BOC)
    Anonym (bs) skrev 2022-04-16 16:24:29 följande:
    Fast det här är inget jag kommit på själv... det är basic psykologi.

Men du kanske föredrar att tro på egna påhittade teorier?

Ja som sagt, omoraliska människor vill alltid tro att alla agerar lika omoraliskt som de gör för att normalisera och rättfärdiga sitt agerande. Men det är BS. Och ja det finns faktiskt väldigt många människor som lever i horribla förhållanden utan att vara otrogna... det finns loksom ingen naturlag som säger att så fort det blir jobbigt så måste man bara dra ner brallorna och knulla någon annan.

Faktum är att det är just då när det blir jobbigt som man visar vad man går för. Men givetvis kommer ju människor som inte klarade att hantera situationer på ett bra sätt inte vilja se det så. Inte kan väl lilla jag vara falsk, feg och svag... nä så kan det inte vara... det måste finnas någon annan förklaring....

Det finns många som lever lever i horribla förhållanden men hur tycker du att det är ett argument? 

Vadå påhittade teorier? Vad har det med ditt mansplainande att göra och hur du talar om för andra hur de egentligen känner och agerar?

• Anonym (bs)
    Anonym (BOC) skrev 2022-04-16 16:47:13 följande:

Det finns många som lever lever i horribla förhållanden men hur tycker du att det är ett argument? 

Vadå påhittade teorier? Vad har det med ditt mansplainande att göra och hur du talar om för andra hur de egentligen känner och agerar?

Du menar att kognitiv dissonans och rationalisering inte existerar?

Att påstå att människor som inte bedrar andra "saknar livserfarenhet" är ren påhitt ja.

Att påstå att alla människor med problem i sitt förhållande inte är otrogna är absolutm ingen mansplaining. Eller menar du att alla går ut och knullar andra så fårt de får det jobbigt i sitt förhållande?
  • Anonym (BOC)
    Anonym (bs) skrev 2022-04-16 16:59:52 följande:
    Du menar att kognitiv dissonans och rationalisering inte existerar?

Att påstå att människor som inte bedrar andra "saknar livserfarenhet" är ren påhitt ja.

Att påstå att alla människor med problem i sitt förhållande inte är otrogna är absolutm ingen mansplaining. Eller menar du att alla går ut och knullar andra så fårt de får det jobbigt i sitt förhållande?

Öh? Vad är det för konstigt cirkelresonemang? Har jag påstått att det inte existerar? 
    Jag påstår att du inte kan tala om för andra att deras tankar och göranden nödvändigtvis ÄR det. 

Hur är det ett argument att folk lever under usla förhållanden och är trogna? 

Varför fortsätter du påstå att jag menar saker jag aldrig ens skrivit en rad om? Det är ett larvigt påstående och ingen argumentation. 

• Anonym (bs)
    Anonym (BOC) skrev 2022-04-16 17:08:42 följande:

Öh? Vad är det för konstigt cirkelresonemang? Har jag påstått att det inte existerar? 
    Jag påstår att du inte kan tala om för andra att deras tankar och göranden nödvändigtvis ÄR det. 

Varför fortsätter du påstå att jag menar saker jag aldrig ens skrivit en rad om? Det är ett larvigt påstående och ingen argumentation. 

Vi pratar inte om tankar vi pratar om handlingar, otrohet är inte en tanke, det är en handling.

Vem har påstått att alla som lever i usla förhållanden är trogna, du tror inte att det är lite skillnad mellan att säga att "ALLA som lever i usla förhållanden är trogna" och säga "att ALLA som lever i usla förhållande är INTE otrogna"?

Det är ju DU som gör det till svartvitt och sen försöker du projicera det på mig. Menar du på fullt allvar attt precis varenda människa som får det tufft i sitt förhållande är otrogen? 

Vadå fortsätter påstå att DU menar saker... är du och ANONYM 68 samma person? 
  • Anonym (BOC)
    Anonym (bs) skrev 2022-04-16 17:17:31 följande:
    Vi pratar inte om tankar vi pratar om handlingar, otrohet är inte en tanke, det är en handling.

Vem har påstått att alla som lever i usla förhållanden är trogna, du tror inte att det är lite skillnad mellan att säga att "ALLA som lever i usla förhållanden är trogna" och säga "att ALLA som lever i usla förhållande är INTE otrogna"?

Det är ju DU som gör det till svartvitt och sen försöker du projicera det på mig. Menar du på fullt allvar attt precis varenda människa som får det tufft i sitt förhållande är otrogen? 

Vadå fortsätter påstå att DU menar saker... är du och ANONYM 68 samma person? 

Fast jag har påstått varken eller. Jag frågar bara hur det är ett argument för något? 

Snacka om kognitiv dissonans. 

• Anonym (bs)
    Anonym (BOC) skrev 2022-04-16 17:22:20 följande:

Fast jag har påstått varken eller. Jag frågar bara hur det är ett argument för något? 

Snacka om kognitiv dissonans. 

Ehm, har inte koll på vad du skriver?

Du verkar inte ha en aning om vad kognitiv dissonans betyder. 
  • Anonym (BOC)
    Anonym (bs) skrev 2022-04-16 17:26:03 följande:
    Ehm, har inte koll på vad du skriver?

Du verkar inte ha en aning om vad kognitiv dissonans betyder. 

Du citerar exakt det jag påstår. Jag frågar dig på vilket sätt det är ett argument.  Jag påstår varken det ena eller det andra. 

Du skapar argument åt mig som du besvarar. Allt är dina egna motstridiga teorier för att du inte tycker om att konfronteras med din egen bristfälliga argumentation. 

Hela ditt beteende uppvisar flera former av kognitiv dissonans. Allt du skriver här är för att övertyga dig själv. 

Jag ska inte lägga mig i mer. Var snäll och dra inte in mig. 

• Anonym (Anonym 68)

Människor som hävdar att  människor utiftån om de varit otrogna eller inte har dåliga eller bra värderingaroch att det är det som avgör om man kan vara otrogen eller inte, väger inte tungt för mig. Visst kan det vara det som avgör men långt ifrån i alla otrohetssituationer. Det är ett väldigt  förenklat synsätt på människor och  min syn på det  kommer inte ändras av försök till argumentation här. Jag tycker snarare det är betydligt mer moget att inse att man själv också under vissa omständigheter skulke kunna begå handlingar mot den man älskar än att hålla fast vid att man inte kan det- utan bara andra med sämre värderingar. Jag har levt under många många år med svårigheter i min relation och ändå varit trogen. Minst 15 år.  Hade jag haft " dåliga väderingar" och det hängde på det hade jag varit otrogen för länge sedan ( jag skulle inte haft svårt hitta någon). Jag hittar inte en egen argumentation för att försvara mina handlingar. Jag har tyckt så här hela mitt liv. Långt innan jag var otrogen. 

• Anonym (bs)
    Anonym (Anonym 68) skrev 2022-04-16 22:48:27 följande:

Människor som hävdar att  människor utiftån om de varit otrogna eller inte har dåliga eller bra värderingaroch att det är det som avgör om man kan vara otrogen eller inte, väger inte tungt för mig. Visst kan det vara det som avgör men långt ifrån i alla otrohetssituationer. Det är ett väldigt  förenklat synsätt på människor och  min syn på det  kommer inte ändras av försök till argumentation här. Jag tycker snarare det är betydligt mer moget att inse att man själv också under vissa omständigheter skulke kunna begå handlingar mot den man älskar än att hålla fast vid att man inte kan det- utan bara andra med sämre värderingar. Jag har levt under många många år med svårigheter i min relation och ändå varit trogen. Minst 15 år.  Hade jag haft " dåliga väderingar" och det hängde på det hade jag varit otrogen för länge sedan ( jag skulle inte haft svårt hitta någon). Jag hittar inte en egen argumentation för att försvara mina handlingar. Jag har tyckt så här hela mitt liv. Långt innan jag var otrogen. 

Nja, det blir förenklat för att du förenklarar det genom att enbart haka upp dig på ordet värderingar. Poängen är att det oftast är personlighet och värderingar som avgör hur en inidiv kommer agera i en viss situation, inte situationen i sig.
    De handlar alltså inte enbart om värderingar utan även personlighet.

Otrohet behöver inte enbart handla om värderingar i sig utan om att man helt enkelt är för svag för att leva upp till sina värderingar så man gör saker man själv tycker är fel. En svag karaktär helt enkelt. Men även det är ju en brist i personens karaktär som avgör hur hur personen agerar inte situationen i sig. En stark person kommer orka stå emot, en svag person klarar inte det. Skulle det varit situationer och omständigheter som avgjorde så skulle ju alla agera exakt likadant när de hamnade i samma situation men så är det inte.

Det som snarare är en förenkling är att påstå att vem som helst kan vara otrogen, det stämmer inte, vissa är det hur enkelt som helst, andra kommer inte vara det oavsett hur ferstade de blir eller hur dåligt de har det hemma. Du skriver att du levde i 15 år med svårigheter innan du var otrogen och att dina värderingar inte är ok med otrohet och det stämmer säkert. Men många andra i din situation har ju hellre valt att skilja sig istället för att vara otrogen så att hävda att vem som helst kan vara otrogen stämmer ju inte eller hur?
  • Anonym (MS)
    Anonym (BOC) skrev 2022-04-16 16:08:31 följande:

Änrtligen lite hederlig härskarteknik.
  • Anonym (bs)
    Anonym (BOC) skrev 2022-04-16 17:40:39 följande:

Du citerar exakt det jag påstår. Jag frågar dig på vilket sätt det är ett argument.  Jag påstår varken det ena eller det andra. 

Du skapar argument åt mig som du besvarar. Allt är dina egna motstridiga teorier för att du inte tycker om att konfronteras med din egen bristfälliga argumentation. 

Hela ditt beteende uppvisar flera former av kognitiv dissonans. Allt du skriver här är för att övertyga dig själv. 

Jag ska inte lägga mig i mer. Var snäll och dra inte in mig. 

Ehm, jag har liksom inget att övertyga mig själv om eftersom jag inte varit otrogen mot någon och har därmed ingen anledning att övertyga mig själv för att kunna leva med mitt samvete. Som sagt, du verkar inte ha en aning om vad kognitiv dissonans betyder och slänger dig med ord du inte har en susning om vad de betyder.

Förutom att vara obildad har du en synnerligen intressant argumentationsteknik där du går ut med rena härskartekniker för att sen genast gömma dig bakom att du minsann inte har någon åsikt. Vad är du här för om du inte har en egen åsikt?

Jag har inte dragit in dig i något du drog in dig själv genom ditt strålande inlägg om "mansplaining". Ger man sig in i leken får man leken tåla...
  • Anonym (Djuret människan)

Jag tycker att du blandar i hop allt. Förälskad är man på sin höjd de första två åren. Under förälskelsen brukar man oftast inte vara otrogen eftersom hormonerna under denna tid inte riktigt tillåter det. 

Kär och älska händer sen. Att älska en person kan man göra på olika sätt. Och har du en relation med en person du älskar men inte är förälskad i kan du absolut vara otrogen med din förälskelse utan att det betyder att du inte älskar din partner. Man kan också älska flera samtidigt - du kan ju tex älska flera barn utan inbördes rang. 

Frågan är också vad vi lägger i uttrycket att älska någon? Vi har väl alla gjort saker mot de vi älskar som antagligen inte signalerar djup respekt och kärlek men ändå säger vi att vi älskar dem. Hur många kan säga att de känner en innerlig kärlek och respekt för sin partner att man älskar dem helt villkorslöst. Få tror jag. För när han/hon har smackat sig igenom den 1000:e middagen och inte plockat upp den 1000:e strumpan i ordningen och dessutom har slutar vara spännande i sängen då vankas det ofta skilsmässa? villkorlös och innerlig kärle? i think not. 

Kanske är det dem vi inte har en kärleksrelation med som vi respekterar allra mest och sviker minst - tänker här på vänner 

Jag tror dessutom att vi måste sluta tro att allt i denna värld kretsar runt den som är bedragen eller relationen i fråga. Otrohet kan ofta handla om orsaker som ligger hos individen som är otrogen. Därmed inte sagt att otrohet är bra. Snarare ställer otrohet till mycket oreda och är inte att rekommendera. Otrohet är dock en mycket logisk följd av att vi har svårt att anpassa oss till de konventioner som finns. Otrohet finns och har alltid funnits sida vid sida om äktenskapet - inte för att vi inte älskar våra partners utan just för att vi gör det och inte vill bryta förbundet men blivit förälskade i någon annan. 

• Anonym (Älskarinna)

Jag tror inte man kan älska en person som man medvetet riskerar att göra så fruktansvärt illa! Däremot tror jag inte på "en gång otrogen, alltid otrogen". När den otrogne landat med "rätt" person vill den inte såra mer och förblir trogen!

Svar på tråden Man kan inte älska personen på djupet som man bedrar