Anonym (Anonym 68) skrev 2022-04-16 22:48:27 följande:
Människor som hävdar att människor utiftån om de varit otrogna eller inte har dåliga eller bra värderingaroch att det är det som avgör om man kan vara otrogen eller inte, väger inte tungt för mig. Visst kan det vara det som avgör men långt ifrån i alla otrohetssituationer. Det är ett väldigt förenklat synsätt på människor och min syn på det kommer inte ändras av försök till argumentation här. Jag tycker snarare det är betydligt mer moget att inse att man själv också under vissa omständigheter skulke kunna begå handlingar mot den man älskar än att hålla fast vid att man inte kan det- utan bara andra med sämre värderingar. Jag har levt under många många år med svårigheter i min relation och ändå varit trogen. Minst 15 år. Hade jag haft " dåliga väderingar" och det hängde på det hade jag varit otrogen för länge sedan ( jag skulle inte haft svårt hitta någon). Jag hittar inte en egen argumentation för att försvara mina handlingar. Jag har tyckt så här hela mitt liv. Långt innan jag var otrogen.
Nja, det blir förenklat för att du förenklarar det genom att enbart haka upp dig på ordet värderingar. Poängen är att det oftast är personlighet och värderingar som avgör hur en inidiv kommer agera i en viss situation, inte situationen i sig.
De handlar alltså inte enbart om värderingar utan även personlighet.
Otrohet behöver inte enbart handla om värderingar i sig utan om att man helt enkelt är för svag för att leva upp till sina värderingar så man gör saker man själv tycker är fel. En svag karaktär helt enkelt. Men även det är ju en brist i personens karaktär som avgör hur hur personen agerar inte situationen i sig. En stark person kommer orka stå emot, en svag person klarar inte det. Skulle det varit situationer och omständigheter som avgjorde så skulle ju alla agera exakt likadant när de hamnade i samma situation men så är det inte.
Det som snarare är en förenkling är att påstå att vem som helst kan vara otrogen, det stämmer inte, vissa är det hur enkelt som helst, andra kommer inte vara det oavsett hur ferstade de blir eller hur dåligt de har det hemma. Du skriver att du levde i 15 år med svårigheter innan du var otrogen och att dina värderingar inte är ok med otrohet och det stämmer säkert. Men många andra i din situation har ju hellre valt att skilja sig istället för att vara otrogen så att hävda att vem som helst kan vara otrogen stämmer ju inte eller hur?