• Ilseli

Skalpelektrod, herpes och tidigare snitt

Hej alla,
    jag är i vecka 30 med andra barnet och hade tänkt föda vaginalt denna gången då min förra slutade i snitt pga säte.

Nu har jag dock fått info från en vän att man alltid sätter skalpelektrod om man är tidigare snittad? Detta är ju inte bra då jag har vaginal herpes och verkligen ska undvika det. Någon här med erfarenhet om man alltid har elektrod om man tidigare gjort snitt?

• Svar på tråden Skalpelektrod, herpes och tidigare snitt
  • S23

Totalt felaktigt. Men prata med din bm.
    Du skall absolut inte gå med på skalpelektrod oavsett om de säger att du inte har utbrott nu eller om de tejpar blåsorna.
    Jag skulle om jag var du läsa på om riskerna med att föda vaginalt med herpes (och också beakta att de mycket väl kan missa att tejpa en blåsa eller missa att du har utbrott) så att du är medveten om vad du ger dig in på 

• Ilseli

Hej tack för ditt svar, 
    jag är extremt påläst och kommer att äta medicin from vecka 36 så jag känner mig lugn med allt förutom det där med skalpelektrod pga tidigare snitt

• Lilant

Inte gjort kejsarsnitt. Första gången fick jag skalpelektrod pga av snabb förlossning. Andra gången vägrade jag då den va så obehaglig. Så man kan vägra så länge barnets liv inte är i fara. 

Svar på tråden Skalpelektrod, herpes och tidigare snitt