• Per195

    Bygga atterfallshus som kontor

    Hej!


    Det är så att jag tänkt bygga ett hus (troligtvis Atterfallshus) på tomten mellan 15-30 kvm, och tanken är att det i huvudsak skall användas som kontor i mitt företag.


    Bör alla kostnader isåfall vara avdragsgilla vid inköp/uppförandet? Blir jag förmånsbeskattat då jag i teorin skulle ha möjlighet att "bo där" också?


    Någon som vet?


     


    Tack på förhand!


     


    Mvh,


    Per

  • Svar på tråden Bygga atterfallshus som kontor
  • Mortiscia80

    Attefallshus är väl bara upp till 25 kvm? Jag tycker idén i sig låter underbar men som jag läst av andras erfarenheter så kommer du få svårt att göra avdrag i deklarationen, särskilt om du bygger nytt. Förmånsbeskattad lär du inte bli men risken finns att fastigheten ökar i värde så du får något högre skatt där.

  • Mr Obvious

    Den säkraste lösningen mot Skatteverket är att du betalar hela bygget privat och sedan hyr ut Attefallshuset till ditt företag till en marknadsmässig hyra. Du får bara dra av några futtiga tusenlappar i din deklaration, men överskottet beskattas som kapitalinkomst, dvs bara 30%. Eftersom det inte är några arbetsgivaravgifter inblandade så är det mycket bättre än lön.

    Försöker du ta byggkostnaden i företaget hamnar du troligen i trubbel, eftersom Attefallshuset tillhör fastigheten, dvs du har gynnat dig själv som privatperson, och sådant ska ju beskattas.

Svar på tråden Bygga atterfallshus som kontor