• Anonym (Desperat tjej som inte orkar mer)

Vet inte vad jag ska göra?!

Jag är gravid i V.14. Jag är jätte lycklig och det ska bli så spännande, dock mår jag fortfarande riktigt dåligt sen V.10. Mår illa konstant och min trötthet är enorm. 

Mitt arbete består av att sitta i en växel, vägg i vägg med en reception. Jag svarar och kopplar människor. Ändrar lite i system osv. När jag sökte denna position så var den schemalagd Mån-Fre Kl. 07:30 - 16:00. Detta passade mig perfekt just för att det inte skulle bli lika fysiskt som det var på min förra position och jag fick växelpositionen! Jätte lycklig som jag var så började jag jobba och i.o.m att jag mådde så pass dåligt också med illamåendet så berättade jag för chefen i samma veva och frågade då också om en riskbedömning, detta var i slutet på februari. 

I mitten på mars får jag reda på att dom ska göra växeln till ett 12h pass och man kommer jobba på ett 5/2 schema. Detta har tydligen funnits i planeringen i ca 2 månader redan för att spara på personal då det råder personalbrist. 

Jag bytte alltså position för att slippa 12h pass, helger och för att slippa vara ute på området på den industrin jag arbetar på. Nu kommer jag behöva åka ut på området mina sista 3 timmar av passet för att ha larmhantering. Jag kommer behöva jobba 12h och även varannan helg. Varför fick jag inte reda på detta när jag sökte för växlen?!?!

Nu är vi i början på april, ingen riskbedömning är gjord, dom säger att dom inte kan anpassa mina tider. Jag har fortfarande inte fått min nya anställningsavtal som ska vara skrivet på heltid ist för det jag har som är skrivet på deltid. Jag får inga svar på mejlen och ringer jag så har dom aldrig tid att svara. 

Jag har ingen möjlighet att lägga mig ner för att vila någonstans och eftersom jag är så himla trött så tär detta enormt mycket på både min psyke men också fysiskt. 

Borde inte arbetsgivaren kunna anpassa mitt schema så jag under en period slipper helgerna iaf? Eftersom det är dom som stör ut min arbetsfria tid enormt mycket. 
    Är det någon som har någon idé? 

Jag vet inte längre vad jag ska göra, är desperat att få hjälp. Har tagit kontakt med skyddsombudet men där verkar det har fastnat för det har inte hänt något på över 1 vecka. 

Desperat nu alltså för jag somnar nästan på jobbet eftersom jag sover så dåligt om nätterna. Det enda VC säger är att jag ska sjukskriva mig i 7 dagar och se om det blir bättre... annars får jag kontakta dom, jo men jag orkar ju jobba, bara inte i 12h och inte utan några vilopauser!

HJÄLP!

• Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra?!
  • Anonym (Djävulens advokat)

Om ditt kontrakt säger deltid så jobbar du deltid. De kan inte tvinga dig att skriva på för heltid, men var beredd på att de kan sparka dig vilken dag som helst för jag antar att du har provanställning just nu.

• Tow2Mater

Varfor sover du så dåligt om nätterna? Du borde kanske ta up det med VC?

Jag har inte en provanställning. 

När jag fick växelpositionen så skulle det skrivas ett avtal för heltid då den är på heltid. Detta skulle ha gjorts i februari redan men har inte gjort ännu. Därför trycker dom nu på att " Ska du inte behålla din deltid då"? medans jag inte vill jobba endast deltid när jag väl kommer tillbaka till arbetet efter mammaledigheten. 

Jag sover dåligt pga av att jag mår så pass illa och inte kan hitta någon bra ställning. Det är varmt (Även fast fönstret är öppet), jag får halsbränna (Tar medicin mot det men det hjälper inte alltid).

Jag inväntar medicin mot illamåendet, starkare än vad jag redan har. Jag går upp och kissar typ 3 gånger varje natt så det stör min sömn. Kliver upp 05:30 och lägger mig runt 21. Jag jobbar alltså från 07.30 - 19:00 och har ca 20 min enkel resa till jobbet. Jag hinner aldrig få återhämning ordentligt eller få saker gjorda. När jag väl är ledig så ligger alla måsten på hög... 

• Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Desperat tjej som inte orkar mer) skrev 2022-04-11 15:08:19 följande:

Jag har inte en provanställning. 

När jag fick växelpositionen så skulle det skrivas ett avtal för heltid då den är på heltid. Detta skulle ha gjorts i februari redan men har inte gjort ännu. Därför trycker dom nu på att " Ska du inte behålla din deltid då"? medans jag inte vill jobba endast deltid när jag väl kommer tillbaka till arbetet efter mammaledigheten. 

Du får välja. Deltid eller 12 h-pass. Eller annat jobb. Bra iaf att du inte har provanställning, då blir det svårare för dem med uppsägning. Iaf lite.

Så det finns alltså ingenting man kan göra för att anpassa tillfälligt under graviditeten?

• sextiotalist

Är du med i facket, så tycker jag att du ska söka stöd därifrån. 
    Din arbetsgivare har en skyldighet att anpassa dina arbetsuppgifter. Dock verkar det mesta ha mer med fysiska risker men här hittade jag något som skulle kunna passa din situation, där de tog upp vila

www.av.se/globalassets/filer/halsa-och-sakerhet/information-till-dig-som-vantar-barn.pdf

Men såklart, då måste du berätta om att du är gravid.

• sextiotalist
    Anonym (Desperat tjej som inte orkar mer) skrev 2022-04-11 15:22:58 följande:

Så det finns alltså ingenting man kan göra för att anpassa tillfälligt under graviditeten?

Jodå, titta på länken jag skickade. 
Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra?!