• Blåklocka2107

    Svårt att få bibliotekariejobb......

    Är utbildad bibliotekarie men har svårt att hitta jobb. Jobbar 50 procent som bibliotekarie/projektledare i nuläget. Har jobbat heltid/deltid i 1 år som bibliotekarie nu, efter min föräldraledighet och ett par år efter min examen. Har nu sökt lite jobb inom branschen men inte kommit på intervju eller varit på intervju men ändå inte fått jobbet. Det kommer ut rätt få jobb som bibliotekarie där jag bor och eftersom yngsta sonen är 2 år vill jag inte pendla mer än typ 40 min ena riktningen. Funderar på att söka närliggande tjänster inom administration/kommunikation/projektledning, men blir rädd att det kommer kännas fel, det var ju ändå bibliotekarie jag hade tänkt mig. Den anställning jag har nu slutar inom ett par månader. Det känns jobbigt att inte veta vad som händer sen, även om vi ekonomiskt klarar oss pga sambon. Det är som om jag inte känner mig helt vuxen eftersom jag inte har mer än jobb på halvtid och ingen framförhållning. Vill ha ett stabilt jobb men det brukar ta ett tag innan man får det i denna bransch, särskilt om man ej har möjlighet att flytta/pendla. Hur skulle ni ha gjort?
  • Svar på tråden Svårt att få bibliotekariejobb......
  • Anonym (.)

    Lustigt att det är så för läste nyligen att det ska vara ett yrke där det är lätt att få jobb numera. Pluggar själv till det. 

    Bor du i någon av våra större städer eller mindre?

  • Blåklocka2107
    Anonym (.) skrev 2022-05-05 20:25:01 följande:

    Lustigt att det är så för läste nyligen att det ska vara ett yrke där det är lätt att få jobb numera. Pluggar själv till det. 

    Bor du i någon av våra större städer eller mindre?


    Bor i Uppsala där utbildning till bibliotekarie finns och det verkar vara hög konkurrens om de bibliotekariejobb som utlyses här. Har fått höra det bl a från min nuvarande chef på folkbiblioteken här. 
    De allra flesta jag pluggade med jobbar på andra orter. Det sades redan under utbildningen att man kan få vara beredd att flytta för att få jobb. Även att man får vara beredd på att vikariera något eller några år innan man får fast jobb.
    Så ja, jag är begränsad då jag har barn och inte vill pendla så långt. Men hoppas det ska lösa sig på något sätt. 
    Bor du i mindre eller större stad?
    I Stockholm kommer det ut många bibliotekariejobb och det är säkert många sökande, men tror ändå det är lättare där än här, just pga mängden jobb som ändå utlyses där. 
  • Anonym (Drömyrke)
    Anonym (.) skrev 2022-05-05 20:25:01 följande:

    Lustigt att det är så för läste nyligen att det ska vara ett yrke där det är lätt att få jobb numera. Pluggar själv till det. 

    Bor du i någon av våra större städer eller mindre?


    De har stängt ner 400 bibliotek i Sverige senaste åren och långsamt avvecklat denna fantastiska kulturskatt som ett bibliotek är. Jag bor i Stockholm och på de olika bibliotek jag rör mig verkar det mest ha en eller två bibliotekarier och några praktikanter. De verkar väldigt kört med såna jobb för framtiden och väldigt få såna tjänster i landet. Hade gärna blivit det själv om jag fick börja om. Älskar den miljön. Men i dagens Sverige är det mycket stök, invandrare och ungdomsgäng som hänger där och ganska farligt för de som jobbar.. Inte som på glada 80-90-talet precis.
  • Blåklocka2107
    Anonym (Drömyrke) skrev 2022-05-05 22:41:43 följande:
    De har stängt ner 400 bibliotek i Sverige senaste åren och långsamt avvecklat denna fantastiska kulturskatt som ett bibliotek är. Jag bor i Stockholm och på de olika bibliotek jag rör mig verkar det mest ha en eller två bibliotekarier och några praktikanter. De verkar väldigt kört med såna jobb för framtiden och väldigt få såna tjänster i landet. Hade gärna blivit det själv om jag fick börja om. Älskar den miljön. Men i dagens Sverige är det mycket stök, invandrare och ungdomsgäng som hänger där och ganska farligt för de som jobbar.. Inte som på glada 80-90-talet precis.
    Ja det är en oroväckande utveckling med alla nedstängningar, biblioteken utgör ju en del av vår demokrati. I den biblioteksorganisation jag jobbar finns många anställda bibliotekarier, men det är inte så ofta tjänster utlyses och det är vanligt att vikariera mycket innan man får fast jobb. De som är timvikarier är till största del bibliotekariestudenter.
    Visst finns problem med stök på bibliotek, men tror de flesta bibliotekarier inte ser sitt yrke som direkt farligt. 
  • Anonym (.)

    Finns det nåt man kan göra för att öka sina chanser?

    Jag bor i en av våra större städer men är inte så flyttbar tyvärr.

  • Blåklocka2107
    Anonym (.) skrev 2022-05-06 16:29:13 följande:

    Finns det nåt man kan göra för att öka sina chanser?

    Jag bor i en av våra större städer men är inte så flyttbar tyvärr.


    Jag tror att det är bra att försöka jobba som timvikarie på bibliotek under studietiden. Det gjorde jag, fast i begränsad mängd eftersom jag hade barn osv. Men flera av dem jag vet som tidigt fått fast jobb eller längre vik hade jobbat en hel del under studietiden och/eller haft praktik på biblioteket där de sedan anställts. Annars har det nog mest varit så att de flesta behövt flytta för att få jobb eller pendlar en bit. 
  • Anonym (Hej)

    Jag hade nog försökt satsa lite till på att få jobb som bibliotekarie. Sen ska man ju tänka på att det finns fler arbetsplatser än folkbibliotek. Det kan mycket väl vara så att du får ta flera vik. men kanske bra att försöka för ett vik på universitetsbibliotek? Kanske det är enklare att få det förlängt. Hoppas du lyckas få en fast tjänst! 

  • Blåklocka2107
    Anonym (Hej) skrev 2022-05-06 20:25:21 följande:

    Jag hade nog försökt satsa lite till på att få jobb som bibliotekarie. Sen ska man ju tänka på att det finns fler arbetsplatser än folkbibliotek. Det kan mycket väl vara så att du får ta flera vik. men kanske bra att försöka för ett vik på universitetsbibliotek? Kanske det är enklare att få det förlängt. Hoppas du lyckas få en fast tjänst! 


    Jo jag söker även på universitetsbibliotek nu. Är beredd på att ta fler vik och så, problemet nu är att det inte finns jobb att söka och bland de få jobb inom branschen jag sökt på senare tid har jag inte ens blivit kallad till intervju. 
    Ena stunden känner jag att jag är beredd att söka mig utanför min bransch bara för att få ett jobb, att det kommer att se bättre ut på mitt cv än en tid med arbetslöshet. I nuläget jobbar jag halvtid som bibliotekarie men anställningen tar slut snart. Vet att den inte går att förlänga pga projektanställning. Men när jag tänker på att jobba med något annat får jag en jobbig känsla, eftersom jag vet att jag kommer att fortsätta söka bibliotekariejobb ändå. 
Svar på tråden Svårt att få bibliotekariejobb......