• Nyponet01

    Hur vanligt bli gravid innan äl

    Som rubriken lyder, hur vanligt är det? Att spermier lever flera dygn i kvinnan? 
    Någon som haft sex 3-5 dagar innan äl och blivit gravid?
    Finns det någon sannolikhets mätning?

  • Svar på tråden Hur vanligt bli gravid innan äl
  • Ebo88

    Jag har. Jag hade sex ca 4-5 dagar innan äl och blev gravid 

    Det står på ex 1177 att med bra förutsättningar, ex att bra kvalite på spermier och om miljö i vagina är bra, så kan spermier leva upp till 5 dagar. På någon sida har jag läst upp till 7 dagar men jag håller mig till 1177. 


    Hur stor sannolikheten är vet jag inte

  • Jag är bara jag

    Jag har läst en stapel på det där med sannolikheten, men kan ju inte minnas var. Jag tror att chansen var 10% 4-5 dagar före äl, men skyller på minnet om nån påstår att jag har fel. Som alltid vet man dock inget om ett enskilt pars chanser. Vissa män har spermier som lever bara ett dygn, enstaka män kan möjligen ha spermier som lever 6 dagar. Dessutom krävs det många spermier för att bli gravid för de samverkar. Man brukar ju säga att om man inte vill bli gravid ska man absolut inte ha oskyddat sex minst 7 dagar före äl.

  • Anonym (Abc)
    Ebo88 skrev 2022-04-13 10:55:48 följande:

    Jag har. Jag hade sex ca 4-5 dagar innan äl och blev gravid 

    Det står på ex 1177 att med bra förutsättningar, ex att bra kvalite på spermier och om miljö i vagina är bra, så kan spermier leva upp till 5 dagar. På någon sida har jag läst upp till 7 dagar men jag håller mig till 1177. 


    Hur stor sannolikheten är vet jag inte


    Haha ja jag läste samma sak för inte så längesen. Vill du undvika att bli gravid (säkra perioder) så överlever spermier 7 dagar enligt 1177 men vill man bli gravid är det 4-5 dagar, också på 1177 :D Spännande att de säger emot sig själva? 

    I mitt fall ville jag bara veta hur säkra perioder funkade eftersom jag ville köra på det nu eftersom jag helst inte ville ha ett decemberbarn. 
  • Nyponet01

    Hoppades fler skulle svara att dom blivit det. :-P Nu är jag själv i den situationen iaf, så jag får se om jag kan lägga till mig själv som "varit med om det". Skrattande

  • Anonym (Här har du en till)

    Vill du ha en som varit med om det upprepade ggr så visst här har du en. En gång fem dagar innan äl. Denna gång vet i fåglarna hur många dagar men enligt min app skulle äl vara 7dagar senare men blev ändå gravid. 


    Tycker du fått många bra svar. Spermier lever ca 5 dagar i kvinnan säger dom flesta läroböcker. Visst finns det undantag från det oxå. 

  • Anonym (Jepp)

    Vi låg tre dagar innan ägglossningen enligt när jag hade ägglossningssmärta, men enligt dateringen på rutinultraljudet skulle befruktningen ha skett sju dagar efter ligget (viss felmarginal finns så klart i dateringen). Men, minst tre dagar var det i alla fall som de väntade, spermierna, tror jag.

  • Anonym (Abc)

    Nu har jag även egen erfarenhet :) Blev gravid hela 5 dagar innan ÄL. Men slutade i missfall för mig i vecka 6.

  • Nyponet01

    Tack för senare svar också! Glad Jag blev ju inte det då. Men intressant med alla svar. Tror jag kan ha fått till det ganska bra nu, men posta gärna fler lyckade resultat före äl.

Svar på tråden Hur vanligt bli gravid innan äl