• Wed 13 Apr 2022 17:22
    6014 visningar
    7 svar
    +1
    7
    6014

    Hjälp! Min 10 månaders bebis vill inte sova ensam på dagen!

    Min tjej på 10 månader kan endast somna i famnen, efter flaska, när jag vaggar i gungstol eller går runt med henne i famnen! Sen när jag ska lägga henne I spjälsängen när hon somnat så skriker hon direkt o börjar klättra ut omgående. Har provat att lägganer henne både direkt när hon somnar och när hon sovit på mig i 10 Min.
    När jag försökt lägga ner henne en gång så vill hon nästan aldrig sova vidare efteråt utan blir då pigg och vill gå o leka. Fast humöret håller ej länge.

    Är hon i bilstol o barnvagn skriker hon bara så fort hon bmrjar bli uttråkad eller trött!

    Har fått tips av bvc att mata henne med flaska direkt i spjälsängen... men förutsatt att jag inte håller ner henne så kommer hon aldrig stanna där tills hon får ro att sova.

  • Svar på tråden Hjälp! Min 10 månaders bebis vill inte sova ensam på dagen!
  • Anonym (U)
    Wed 13 Apr 2022 18:12
    #1

    Var glad att detta bara är på dagen skulle jag säga ich acceptera läget.

    Men annars är ju klassiska tips att värma upp sängplatsen med en vetekudde. Testa att lägga ner efter längre stund än 10 minuter?

  • Anonym (Olika­)
    Wed 13 Apr 2022 18:19
    #2

    Vissa barn uppskattar att vara i rörelse, hade bebis varit yngre så skulle jag tipsat om babysitter med rörelse, men nu tänker jag att barnet så snart växt ur en sådan.

  • Wed 13 Apr 2022 18:30
    #3

    Lägg ner henne bredvid dig på din säng kanske det funkar, och så ligger du bredvid iallafall 15 min sen.

  • Wed 13 Apr 2022 22:23
    #4

    Tack för era svar! 

    Väntar jag mer än ca 10 minuter med att lägga ner henne så verkar det som att hon laddat batterierna sä mycket att hon vaknar nästan bara av att jag ställer mig upp. Det ska tilläggas att hon är oerhört lättväckt, både dag och natt! Inga kranar eller toaletter får spolas under sovtider ???? 

    Hade gärna haft en babysitter/vagga med rörelsefunktion. Men precis som du sa så känns det lite för sent nu. Men blir det fler barn ska en ordentlig sådan definivt införskaffas!

    Jag är så otroligt rädd för att vänja henne vid att sova i vår säng så jag undviker gärna att ligga där med henne. 

    På nätterna har hon gått att länge ner sedan länge. Inte alltid på första försöket, periodvis har det ragit nån timme, men man får fler försök på natten eftersom hon somnar om när man lyfter upp henne. Hon har aldrig sovit i vår säng utan först i en bedsidecribb och nu i en spjälsäng vid sidan av sängen. Hon vaknar oftast 1-3ggr per natt, oftast ledsen, men somnar om efter lite vaggande oftast. Varier lite beroende på tänder och utvecklingsfas.

  • Anonym (U)
    Thu 14 Apr 2022 01:34
    #5
    Whin skrev 2022-04-13 22:23:45 följande:

    Tack för era svar! 

    Väntar jag mer än ca 10 minuter med att lägga ner henne så verkar det som att hon laddat batterierna sä mycket att hon vaknar nästan bara av att jag ställer mig upp. Det ska tilläggas att hon är oerhört lättväckt, både dag och natt! Inga kranar eller toaletter får spolas under sovtider ???? 

    Hade gärna haft en babysitter/vagga med rörelsefunktion. Men precis som du sa så känns det lite för sent nu. Men blir det fler barn ska en ordentlig sådan definivt införskaffas!

    Jag är så otroligt rädd för att vänja henne vid att sova i vår säng så jag undviker gärna att ligga där med henne. 

    På nätterna har hon gått att länge ner sedan länge. Inte alltid på första försöket, periodvis har det ragit nån timme, men man får fler försök på natten eftersom hon somnar om när man lyfter upp henne. Hon har aldrig sovit i vår säng utan först i en bedsidecribb och nu i en spjälsäng vid sidan av sängen. Hon vaknar oftast 1-3ggr per natt, oftast ledsen, men somnar om efter lite vaggande oftast. Varier lite beroende på tänder och utvecklingsfas.


    1-3 ggr per natt låter ju ganska normalt.
    Jag skulle inte vara rädd för att lägga ner i sängen på dagen. Tror inte att det kommer göra att hon inte accepterar sin egeb säng på natten.

    Babysittwr för några hundralappar begagnat kanske ändå är värt det om du upplever det som ett stort problem att inte kunna lägga ner på dagen?
  • Thu 14 Apr 2022 15:57
    #6
    Anonym (U) skrev 2022-04-14 01:34:54 följande:
    1-3 ggr per natt låter ju ganska normalt.
    Jag skulle inte vara rädd för att lägga ner i sängen på dagen. Tror inte att det kommer göra att hon inte accepterar sin egeb säng på natten.

    Babysittwr för några hundralappar begagnat kanske ändå är värt det om du upplever det som ett stort problem att inte kunna lägga ner på dagen?
    Ja precis, nätterna skulle jag anse som ganska normala och dem har jag egentligen inga problem med. Problemet är snarare just det att hon inte kan sova i sängen på dagen, utan bara i min famn ! Lägger jag henne i sängen så skjuter hon genast upp och är halvvägs ur spjälsängen före jag ens börjat buffa på rumpan! 

    En vanlig babysitter har vi, dock ingen sådan med rörelsefunktion utan bara en "standard". Den har hon aldrig sovit i, men kunde sitta en hel del i den när hon var mindre.

    Lillan har aldrig gillat sömn eller att vara still. Bara man lägger ner henne för blöjbyten kan hon bli vansinnig och snurrar runt redan som några veckor gammal ???? numera kryper hon iväg.

    Men som sagt frågan gäller snarare hur jag ska få henne att sova i sin egna säng på dagen istället för att bara somna o sova på mig?
  • Anonym (U)
    Thu 14 Apr 2022 17:39
    #7
    Whin skrev 2022-04-14 15:57:04 följande:
    Ja precis, nätterna skulle jag anse som ganska normala och dem har jag egentligen inga problem med. Problemet är snarare just det att hon inte kan sova i sängen på dagen, utan bara i min famn ! Lägger jag henne i sängen så skjuter hon genast upp och är halvvägs ur spjälsängen före jag ens börjat buffa på rumpan! 

    En vanlig babysitter har vi, dock ingen sådan med rörelsefunktion utan bara en "standard". Den har hon aldrig sovit i, men kunde sitta en hel del i den när hon var mindre.

    Lillan har aldrig gillat sömn eller att vara still. Bara man lägger ner henne för blöjbyten kan hon bli vansinnig och snurrar runt redan som några veckor gammal ???? numera kryper hon iväg.

    Men som sagt frågan gäller snarare hur jag ska få henne att sova i sin egna säng på dagen istället för att bara somna o sova på mig?

     


    Tyvärr är jag ju själv av erfarenheten att det inte går,
    Men det jah skulle testa är att faktiskt lägga mig i sängen med barnet på sig och sedan långsamt rulla ner henne bredvid dig och själv ligga kvar i sängen.
    Så småningom kanske du kan gå därifrån, och kanske går det sedan att lyckas lägga ner henne i den egba sängen 

Svar på tråden Hjälp! Min 10 månaders bebis vill inte sova ensam på dagen!