• pandarinen

    Vi som försökt över ett år att bli gravid

    Har precis fått mens. Det är 13:e aktiva försöket. Varje månad har vi försök att ha sex kring ägglossning. Varje månad kommer mensen. Blev gravid ganska direkt på försök 2 men slutade i ett tidigt missfall. 
    Varje månad som går blir jag mer och mer nedstämd, men också mer och mer stressad pga ålder.
    Jag har ett barn sedan tidigare, så vi kan bli gravida och vi får ingen hjälp med anledning av att vi har ett barn sedan tidigare.
    Någom mer som vill följas åt och peppa varandra i denn långa väntan... för längtan är så stor och jag vill inte ge upo

  • Svar på tråden Vi som försökt över ett år att bli gravid
  • Elin1051

    Jag är gärna med.
    vi har försökt i över två år nu. Var gravid i februari 2020 men det slutade i missfall och efter det har det inte lyckats en enda gång. Har två barn sen tidigare som kommit naturligt samt 2 missfall och 1 abort så problem har vi inte haft förut. Den här månaden har jag ätit letrozol för att ev ge äl en knuff, fick starkt ältest ikväll så blir två långa veckor nu innan man vågar testa men är rädd för att vara positiv. 

  • Elin1051
    Elin1051 skrev 2022-04-13 21:37:31 följande:

    Jag är gärna med.
    vi har försökt i över två år nu. Var gravid i februari 2020 men det slutade i missfall och efter det har det inte lyckats en enda gång. Har två barn sen tidigare som kommit naturligt samt 2 missfall och 1 abort så problem har vi inte haft förut. Den här månaden har jag ätit letrozol för att ev ge äl en knuff, fick starkt ältest ikväll så blir två långa veckor nu innan man vågar testa men är rädd för att vara positiv. 


    Rädd för att vara positiv till att det skulle lyckas, inte rädd för positivt gravtest ????
  • pandarinen

    Har du gjort några undersökningar innan du fick letrozol utskrivet?
    Har du varit i kontakt med privat läkare eller genom landsting/region?


    Elin1051 skrev 2022-04-13 21:37:31 följande:

    Jag är gärna med.
    vi har försökt i över två år nu. Var gravid i februari 2020 men det slutade i missfall och efter det har det inte lyckats en enda gång. Har två barn sen tidigare som kommit naturligt samt 2 missfall och 1 abort så problem har vi inte haft förut. Den här månaden har jag ätit letrozol för att ev ge äl en knuff, fick starkt ältest ikväll så blir två långa veckor nu innan man vågar testa men är rädd för att vara positiv. 


  • Elin1051
    pandarinen skrev 2022-04-13 22:40:31 följande:

    Har du gjort några undersökningar innan du fick letrozol utskrivet?
    Har du varit i kontakt med privat läkare eller genom landsting/region?


    Jag fick det utskrivet av privat gyn. 


    det konstiga denna månad är att jag varje månad har väldigt ont vid äl, denna gång känner jag ingenting sånt, bara lite pms. 

  • pandarinen

    Har du/ni gjort några andra utredningar eller provtagningar eller tester? Så ledsamt att det ska ta sån tid att bli gravid. Med första barnet blev jag gravid på andra försöket...

  • Elin1051
    pandarinen skrev 2022-04-18 12:50:27 följande:

    Har du/ni gjort några andra utredningar eller provtagningar eller tester? Så ledsamt att det ska ta sån tid att bli gravid. Med första barnet blev jag gravid på andra försöket...


    Dom har inte gjort något mer än konstaterat pco via ultraljud. hur gör man om man misstänker stopp i äggledare, är det bara att be dom göra en spolning för att kolla detta eller måste man få remisser osv? 


    jag har ätit munkpeppar ett tag som gav mig kortare cykel och ?bättre? mens. äter också myo inositol som ska vara bra för ägglossningen och graviditet. är det något som kunde passa dig kanske? 

  • pandarinen

    Vad har man för syntom vid pco? Jag känner av min äl väldigt tydligt, börjar med molnande vörk. Då har jag oftas glad gubbe om jag tar ältesr. Några timmar ibland 1 dygn senare får jag  ont i ena sidan, ja jag misstänker ena äggledaren, oftast är det vänster sida. 
    Och jag får mycket flytningar. Kan känna hugg i sidan runt 1 dygn. Sedan avtar det.
    Jag har fortfarande inte lärt mig om det är vid higgen/srickningarna i äggledaren som ägglossningen sker, eller är der ett tecken på att det är igång? Blir inte klokare av att googla för det står att det kan vara bpde ock. Har fått mens ungerfär 15-16 dagar efter glad gubbe. Denna gånf fick jag tidig äl. Redan på dag 13. Hade räknat med äl på dag 15-16.
    Den här gången kör vi sex varannan dag umder äl veckan. Så vi hade sex i lördags å i måndaga. I måndags hade jag glad gubbe å på kvällen o idag har jag haft ont i vänsrer sida. 
    Jag själv skulle vilja ha sex varje dag men hört att det är bra för spermieproduktionen att köra varamnan dag. Vi tänker också fortsätta veckan ut. Oftast har vi haft sex de två dagar glad gubbe lyser å kanske någon gång innan. Nu tänkte jag att vi testar några dagar efter glad gubbe. Finns ju dom som blir gravida flera dahar efter vad dom trott varit äl. Vem vet jag kanske ha 72 timmar mellan glad gubbe och äl.  
    När har du BIM?

  • wimi

    Vi har försökt sedan augusti 2021.. jag är 39 och har barn sedan tidigare. Men känner mig inte klar.  Nu vill det sig inte alls .. borde ha ägglossning NU men känner inte av den alls. 

  • pandarinen
    wimi skrev 2022-04-27 15:40:42 följande:

    Vi har försökt sedan augusti 2021.. jag är 39 och har barn sedan tidigare. Men känner mig inte klar.  Nu vill det sig inte alls .. borde ha ägglossning NU men känner inte av den alls. 


    Har du många barn? Det är tufft när man försöker om och om igen men så dyker mensen upo...
    Jag har en liten 2 åring men vill så gärna ha en till
  • wimi
    pandarinen skrev 2022-04-28 18:53:41 följande:
    Har du många barn? Det är tufft när man försöker om och om igen men så dyker mensen upo...
    Jag har en liten 2 åring men vill så gärna ha en till
    Jag har två barn . De närmar sig 10 år. Så det är ett bra tag sen senast. Man oroar sig ju för att det ska vara för sent. Jag testade ägglossningstest med start för 3 månader sen. En månad blev det starkt utslag.  Denna månad fick jag utslag men inte stegring. 
  • pandarinen

    Har ni försökt länge. Jag har börjat tappa räkningen. Men tror det är 16 månader sen vi började. Å 13 aktiva försök. Vi tog en paus på 3 månader efter ett missfall. 
    Det jobbiga är del att jag blev gravid snabbt med första barnet, redan på andra försöket. Och att jag blev gravid snabbt även denna gång men slutade i missfall.
    Vårt samliv är mer produktionssex idag runt äl. Men längtan efter en till är så stor att vi vill inte ge upp...

  • gladtjejhej

    Här är en till!


    Vi är på försök 13. Jag har ett barn sedan innan men hen börjar närma sig 10 år, så det var ett tag sedan.


    Jag fick Letrozol i november utan uppföljning med UL och uppenbarligen har det inte hjälpt mig. Jag får bara så fruktansvärt ont i magen av dem och kommer faktiskt hoppa över de sista månaden. Nästa steg för oss är remiss för utredning. 

    Jag har känt stor oro och frustration men har nästan nått en likgiltighet nu. Däremot är det svårt att inte känna ett litet hopp den sista veckan i cykeln. Jag är på ÄL+7 nu och det är då jag återvänder till FL ;)

    Förstår verkligen din känsla pandarinen och jag lider med dig! 

  • pandarinen

    Föratår dig gällande hoppet sista veckan.  Hur går det för er? Jag har tappat räkningen men har nog  passerat 1.5 år nu sen vi startade för barn 2. Jag har fått ta lite prover hos läkare men allt såg bra ut, så det är väk bara att fortsätta att kämpa på.

Svar på tråden Vi som försökt över ett år att bli gravid