• Anonym (Ebba)

Fler kvinnor som är gravida och äldre? +35

Finns det fler kvinnor här som är lite äldre och gravida? Det vore kul att bolla lite erfarenheter. Jag är gravid med mitt andra barn och är 38 år. Fyller 39 nästa år. Mitt första barn fick jag när jag var 33. Jag känner mig lugnare och tryggare i den här graviditeten och har inte lika stressigt liv som förra gången. Förra gången studerade jag och var tvungen att flytta under graviditeten osv. Den här gången så har jag allting praktiskt på plats. Men jag väger ca 7 kg mer vid den här graviditeten och är i sämre form fysiskt. Jag är också mer orolig för kromosomfel och att bebisen ska vara sjuk på något sätt. Och hur ska man orka vaknätterna? Hur känner ni andra? 

• Svar på tråden Fler kvinnor som är gravida och äldre? +35
  • Anonym (Ebba)

Såg nu att jag råkade fylla i att man inte kan svara anonymt. Sorry. 

• Charmica

Jag är 37 men blir 38 i år.
    Är gravid med mitt första barn. 
    Trodde inte att jag skulle kunna bli med barn pga utomkveds för över 12 år sedan där jag förlorade en äggledare. 
    Men det tog sig på tredje försöket!!
    Nu har jag snart avklarat min första trimester och ska på kub nästa måndag. 
    Är otroligt glad och tacksam för att jag kan bli gravid och att allt hittills gått så bra (trotts att jag mått skit rent ut sagt).
    Så jag hoppas att det fortsätter att hålla i sig nu när jag går in i andra trimestern. 
    Men jag är väldigt orolig för att det ska finnas någon avvikelse. O det grundar sig nog i att jag är äldre.
    Jag kan nog inte komma med så mycket erfarenheter sen tidigare dock. Men det är alltid roligt att få prata med någon i samma ålder. Jag har inte så många att prata med alls som är i samma situation som jag. De flesta vännerna har idag barn i åldrarna 6-14 år. 
    Så jag är gärna med i tråden ändå och tar gärna emot tips och råd från andra. 

Svar på tråden Fler kvinnor som är gravida och äldre? +35