Jag har tre barn och mådde fruktansvärt illa under graviditeten. Jag brukar börja må illa dag 1 av graviditeten När jag tar graviditetstest brukar jag redan mått illa i två veckor.
Med dottern så mådde jag illa i mina 12 veckor. Mådde illa i nivå med att vakna på nätterna av illa mående. Alltså dygnet runt oavsett om jag skulle äta, hade ätit eller var hungrig.
Med pojkarna har illa måeendet inte varit lika intensivt. Mådde fortfarande illa dygnet runt, men hanterbart. Den äldsta pojken så mådde jag illa fram till vecka 16-17 ungefär. Där efter kräktes jag en till två gånger per vecka fram till förlossningen, men det vara bara morgonkräkning. Mer hanterbart än illamående.
Med andra pojken mådde jag bara illa fram till vecka 16-17. Graviditeter är den mest effektiva bantningskur som jag har varit med om.
Jag har testat akupunktur och även postafen. Inget hjälpte mig.
Jag mådde även illa av järntabletterna. Provade olika sorter tills jag hittade en som jag kunna behålla utan att må illa.
För mig fungerade ren viljestyrka. Ligga på rygga och endast tänka på att inte kräkas, när jag hade ätit. Vila mycket. Inte bli för varm, eller få solljus på magen.
Småät!
Var även glad för allt du lyckas äta och behålla oavsett vad det är.
Prata med BVC för att få hjälp!