• Paeonia123

Nikotin och bebisverkstad

Hej!
    Jag och min pojkvän försöker bli gravida. Jag har snusat men har sedan 2 månader tillbaka använt mig av nikotinsugtabletter, men idag slutar jag tvärt med dessa. 

Hur stor påverkan har egentligen nikotin på fertiliteten?
    Har ni blivit gravida trots nikotin?

Känns lite ovärt att sluta snusa om det kanske tar ett till två år innan jag blir gravid. 

Tack för svar!

• Svar på tråden Nikotin och bebisverkstad
  • S23

Tänker att det aldrig är ovärt Att sluta snusa? Ju längre innan desto bättra utifrån aspekten att inte börja igen när barnet är fött?

• Mascaraklumpar

Har du tänkt börja igen efter graviditeten? Annars spelar det ju ingen roll om du slutar idag och är snusfri resten av livet eller om du slutar om två år och är snusfri resten av livet. Det är inte alls ovärt att ta dig igenom den där jobbiga fasen nu eftersom det innebär att du slipper göra det sen. Sen är det ju osannolikt att det tar 1-2 år innan du blir gravid (om det inte finns faktorer som talar för att du har svårt att bli gravid?). I de flesta fall sker det inom några enstaka månader.

När det gäller nikotin och fertiliteten så finns det inga säkra svar. Det finns väldigt mycket forskning på rökning och fertilitet eller risker för barnet, men väldigt lite forskning på nikotin i sig. Att det har NÅGON påverkan är ganska sannolikt, men effekten skulle kunna vara allt ifrån nästan försummbar till nästan lika stor som för rökning. Man vet helt enkelt inte. 

• Paeonia123

Ok, ja det är väl lika bra att sluta. Jag har ju börjat trappa ner med sugtabletter så den jobbiga fasen kanske blir lite mindre jobbig.

Snart är jag väl förhoppningsvis gravid, få se om jag börjar igen efter graviditet och amning, högst sannolikt att det blir så. Trevligt med en cigg till ett glas vin ibland :) 

• S23
    Paeonia123 skrev 2022-04-14 15:39:37 följande:

Ok, ja det är väl lika bra att sluta. Jag har ju börjat trappa ner med sugtabletter så den jobbiga fasen kanske blir lite mindre jobbig.

Snart är jag väl förhoppningsvis gravid, få se om jag börjar igen efter graviditet och amning, högst sannolikt att det blir så. Trevligt med en cigg till ett glas vin ibland :) 

Då antar jag att du är medveten om hur nikotinet påverkar ditt barn? Även efter födseln alltså? Naturligtvis lika relevant när det gäller barnets andre förälder

• Holy93

Jag snusade innan jag plussade med första barnet, och innan jag plussade för några veckor sedan. Har man svårt att bli gravid kan det ju absolut vara värt att sluta snusa innan, men är man i övrigt "frisk" så tror jag själv inte att det spelar så stor roll.
    Det är mycket lättare att sluta snusa när man väl ser plusset på stickan. Då har jag slängt dosorna på en gång och det har gått bra :)

• Paeonia123

Holy93: Känns som att det är som du skriver, lätt att slänga dosorna när man ser plusset! Jag har liksom inte världens bästa motivation känner jag. Men jag har en liiiten känsla av att jag kan ha svårt för att bli gravid, så jag gör det för att vara på den säkra sidan.
    Fast det suger, haha. Nu sitter jag här med ett glas vin och varken snus eller cigarett. Härliga tider! Hoppas jag blir gravid fort. 

Svar på tråden Nikotin och bebisverkstad