• Strigidae

    Kvalitetsartiklar och märken?

    Jag kan inte med billig skit som går sönder.

    Vad köper man om man är villig att betala extra för saker som håller en livstid? Existerar det ens?

    Jag har förstått att Miele är ett märke som designar sina saker för att de skall fungera i minst 20 år. Jag har en Miele dammsugare och tvättmaskin, de har inte muckat gräl ännu.

    Den digitala utetermometern dog efter tre säsonger. Jag ersatte den med en klassisk glastub med röd alkoholstapel i.

    Sen då? Jag konstaterade just buttert att min äggklocka nummer två slutat fungera. Äggklocka ett höll ett halvår. Bägge var mekaniska hundrakronorsgrejor från Clas Ohlson.

    Jag glor på Pricerunner och hittar en uppsjö likadana, eller snajdigt designade saker som jag gissar på också är Made in China och kommer att dö pronto, att de fem hundra kronor de kostar extra bara är för utseendets skull.

    Jag pyntar ju hellre fem hundra spänn för en pryl EN GÅNG, för att den sen håller i generationer - än köper en ny billig skräpsak var tredje år.

    Vad skall man leta efter, egentligen?

  • Svar på tråden Kvalitetsartiklar och märken?
  • Jag är bara jag

    Säg det du. Jag är också less på all skit som faktiskt med vett och vilje tillverkas för att inte hålla mer än nåt år. Förr höll det mesta- utom de billigaste EPA-grejerna. Har tom hört om tvättmaskiner som programmeras för att gå sönder efter ett visst antal år!

  • Strigidae

    Jag kanske borde tillägga att jag undrar över "vanliga saker". Husprylar. Inte bilar och mobiltelefoner och sånt, som väldigt många har väldigt starka åsikter om.

    Stavmixrar, rullgardiner, strumpor, möbler?

    Det måste ju finnas märken som sätter pålitlighet i första rummet? Står det inte nån mormon nånstans i en lada och slöjdar fram världens bästa cykel, för att hans barnbarns barnbarn ska kunna använda den?

  • Malinskaya

    Saker verkar bara ha en livstid på sisådär 5 år numera? Förr kunde folk ha samma diskmaskin eller kyl i 20 år. Lite smådelar som behövde bytas bara. Nuförtiden blir det knepiga fel som är så dyra att laga att man lika gärna kan köpa nya grejer. Jag tror det är uttänkt för att man ska köpa nytt. 

  • Strigidae
    Daisy28 skrev 2022-04-14 14:45:32 följande:

    För prylar till köket, kolla på leverantörer till restauranger,


    Det är ju faktiskt en utmärkt idé.

    Tack!

  • riversnroads

    Hallå,
    och tack för ett vettigt inlägg.
    jag håller med dig och mår illa av tanken
    på ullared och dollarstore. jag har dock märkt att dollarstores herrkallsonger håller kvalitet, så lite hycklar jag. 
    vi har miele på våra vitvaror och som du skriver så
    håller de länge. Vi köpte en samsung torktumlare som vid två olika tillfällen bara lade av, trots kompetent folk på plats som lagade dreten. 

    följer gärna tråden för folks tips och gärna lite gnäll över skit som går sönder, haha.

  • nirakanna2

    Jag köper en del begagnat. Gamla saker har redan bevisat kvalitet när de finns kvar liksom. Mamma har en äggklocka som åtminstone är 40 år (jag är snart 50 och den har funnits så länge jag minns) Hittar jag ett sånt på loppis så ska jag slå till. Rostfria bunkar och husgeråd håller hur länge som helst. Jag köper hellre begagnade möbler än nya i skumma material.

    Vitvaror från Electrolux har jag haft dåliga erfarenheter men vet inte om konkurrenterna är lika illa? Jag 

  • Jag är bara jag

    Jag köper också på loppis allt vad jag bara hittar. Gammalt= oftast kvalitet. Om inget drastiskt hänt funkar nog mammas gamla centrifug fortfarande. Vi pratar nog 60 år gammal.

  • AmericanMommy

    dessa vitvaror har jag blivit rekommenderad:


    Kyl och frys: Sub Zero
    spis: Viking
    diskmaskin: Miele 

    För mindre köksgrejer brukar Kitchenaid vara bra. 


    möbler: köp äldre stabilare möbler eller kolla om det finns snickare som kan bygga möbler. 

Svar på tråden Kvalitetsartiklar och märken?